Golv
Glufsglufs: Då kan du ju söka på fabrikatet du har, kolla vilken modell du har och sen vid vilka golv den kan användas, det är nog enklast i så fall. Om du inte kan byta/lämna tillbaka om det inte passar.
yonna: Dessutom blir det svårt med golvvärme mot de massiva golvplanken. Du kan inte lägga golvvärmsrören alltför nära planken.
wb49: Söker leverantör till ett massivt bokgolv. Hoppades på Woodia i Sigtuna men jag tror inte dom finns kvar. Hoppas någon har några bra tips.
Genvägen: När jag kollade på Byggmax askplanka så var en del plankor ljusa och fina och ca 1/3 av plankorna hade stora mörka partier. Ask kan ju se ut så och jag tycker egentligen att det är snyggt. Men det kräver kanske en del pusslande att få det snyggt med tanke på de stora skillnaderna i färg mellan olika plankor. Kolla och kom med åsikter. Finns det ingen som lagt in just det golvet?
myrstack: Detta spackel funkar nog till mycket, dock ej till detta. Det du letar efter är liknande LIP 245 fast med längre öppettid. Förvisso funkar det utmärkt men tyvärr har du bara runt 15 minuter på dig innan det brunnit fast. Söker du på fallbyggnadsbruk så lär du få en del träffar. OM du kör ett cementbaserat spackel så ska du ta bort all gammal masonit och det du ska utgå från är
NiklasJBN: Går gör det nog alltid, det var ju jag som la dit det. Lite pyssel bara. Det bästa är kanske att ta bort den brädan och reklamera den där jag köpte den?
BigGitt: Och om du funderar på att lägga klinker, glöm inte om armeringen samt att spackla med rätt för underlaget tjocklek. Lycka till.
AndersS: Man behöver inte äga eller hyra en sänksåg. Har du en vanlig cirkelsåg ställer du bara klingan lite djupare än golvtjockleken och sedan något grövre anhåll att köra emot, du kan fästa "anhållet" mot golvet med dubbelhäftande tejp. Om du sedan har väggar så måste du ändå använda någon form av multimaskin för varken sänk eller cirkelsåg tar hela stycket om väggarna tar
Martyhoe0739411316: Hej, jag ska lägga om ett golv i hallen, mot ytterdörren. Då vi har hund kommer det bli ett slitstarkt laminatgolv. Dock vill jag lägga klinkers precis innanför ytterdörren. Jag tänker även lägga el-golvvärme och då gärna i färdiga frigolitmallar (eller motsvarande) eftersom isoleringen under är halvbra. Min fråga är om man kan lägga el-slinga, dra på fix och lägga klinkers
Spjut: Om jag lägger stenplattor så går det väl inte att undvika ett par mm spel mellan dem. Med sand under plattorna blir det svårt att städa med dammsugare utan att sanden kommer med upp. Det går förstås att välja stenkross alltså sådan kross som kommunerna brukar sanda med. Storleken ligger väl på 3-4 mm.
kimpo: Fyll i glipan med någon sorts mjukfog, sedan spacklar du ut resten med ett godkänt golvspackel för spånskiva. Detta kan annars mattläggaren fixa åt dig,då det oftast behövs slipas och spacklas/flytas mer på golvspånet för att få till en bra yta att lägga golvmattan på. Lycka till!
Tiger79: Tack för svar. Mitt knarrar och jag har sågar bort det som låg dikt an mot väggarna, men det knarrar fortfarande. Då var det onödigt jobb att såga, *suck*
kilko: Hej har precis köpt mig ett hus som jag kommer att tillträda senare i höst ,behöver nu hjälp med val utav färg till källargolvet. Till väggarna blir det silikat går detta att köra på golvet ochså? Vill ha grå färg på golven ljus eller mörk tack på förhand. (Antar att det någon form av kalkbaserad betong rätta mig gärna om ni tror jag har fel) Hoppas jag placerade tråden
Yrrol: Jag vill ju ha matta med ludd under, men hittade en som saknade dettaoch var mer traditionell vilket jag var hårt att gå på, och lät mer. Då bollade jag med fabrikens säljare. De har en 2mm vinylbase utan skumskikt. som de har till PVCgolv underlägg. "då får de en stegljudsdämpning på 18dB" Fast frågan är om detta kommer ge en mjukare och värmande funktion utöver ökat
Johan Gunverth: Lägg spåntat grangolv 35 x 70 som stickspikas. Det gjorde vi på samma sorts vind.
sundrik: Hej! Lite samma som jag skall göra inom snar framtid. Fast jag har redan an gjutenplatta med torpargrund under. Man vill inte att värmen från slingorna går neråt. Så att gjuta ner slangar är dumt, då värmen kommer även att gå neråt. Själv kan jag inte isolera neråt, då det är för liten torpargrund. Så jag måste lägga på frigolitskivor som jag lägger slingorna i. Sen golv på
brittis: Vi har precis låtit slipa vårt parkettgolv, 70 kr per kvm plus moms (rotavdraget gjort). Vi bpr i Stockholm. /Brit
kallstrom_74: vi ska och göra om vårat varmföråd(7 kvadrat m) till ett gästrum, och funderar på hur man ska göra med golvet? kan inte isolera golvet då det bara är dörrtrösklens tjocklek som bygger upp och det är lågt i tak..vi har tänkt ett laminat golv..vill mest bara ha lite goda tankar och bra råd hur man ska gå tillväga
Stefan N: 1 cm är för stort, du kommer märka av det. Flytspackel som tål fukt eller annat motsvarande skulle jag rekomendera.
trendig: Rappgo och Dala Floda har ju båda en härlig struktur i sina borstade ekgolv ( 1 stav ). SG
JimmyB: Verkar vara såhär man gör! http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5325
karhu: joo, det kom upp mycket vatten när jag slipade betongen för att få nivån högre mot väggarna. Jag använde bara cement och humusfri sand. Jag antar att jag får göra om det nästa sommar? Nu lutar jag åt att sätta in en vinylmatta över vintern! Är det några problem med att få mattlimmet och vinylmattan att fästa mot betongen?
MMR: Mat förekommer i stort sett inte, vi har kök och matplats på bottenvåning och sovrummen på ovanvåning så det är inte bara så att det slinker med in på rummet. Hur som helst har vi bestämt oss för att inte välja heltäckningsmatta, det blir ekparket och en större matta istället. Tack för all input
Helioz: Vissa produkter kräver att golvet slipas innan med ganska grovt papper (100-150 korn) just för att oljan skall tränga in bättre. Det fabrikshyvlade är lite för blankt och ibland har även brädorna smuts och kåda på sig vilket förhindrar inträngningen. En annan faktor kan vara hur länge man låter oljan stå och dra på golvet innan man torkar bort överflödet. För vissa oljor kan
tank77: Som sagt, räkna med 8-12 mm. Det är ju typ ingenting, du har väl en tröskel på ytterdörren som ger en nivåskillnad? Angående golvsockeln så kapar man bara ner den så att den bli lika hög som på parketten. Som läget är så finns det inte mycket annat att göra. Jo, en sak men då får du skippa golvvärmen. Köp Ardex S48 och dra på fixet direkt på spånskivan och sedan plattor på