Golv
AndersS: Säger att golvvärme är ett måste. Har huggit bort ett klinkersgolv utan det.
slacker: Passerade Duri's butik i Stockholm idag och dom var minst sagt förbryllade - Fick ett nummer till deras "tekniska" expert som skulle kunna svara på mina frågor bättre - Får helt enkelt återkomma med hans svar efter han sett mina bilder.
Fliken: Den försvinner inte helt och hållet. Men i de flesta fall så bli ögat nöjd av vad det ser. Jag tycker att du ska ge det ett försök, alternativet är att lägga nytt golv i brgränsade rum så du kommer upp 14 mm där också (= Fliken
Strax: Visst kan man det. Innan det torkat!!! :wow: Kvällsskift igen o jag bara njuter!
sepani: Hej, vi har köpt ett hus med källare där det idag finns s k uppreglade golv blandat med rena betonggolv. Vi har funderingar på att lägga klinkergolv och då huset har vattenburen värme är vi inne på att lägga det i golvet. Jag undrar om det är någon som har en uppfattning om vad det ca kostar per m2 att lägga in vattenburen golvvärme? Givetvis beroende av hur mkt klinker kostar men t
Anonymiserad 129533: Hej, Efter flera veckors frustration med att inte hitta ett plats effektivt sätt att gömma undan en säng i mitt tränings rum hittade jag följande lösning på aftonbladets hemsida, nämligen att man kan bygga upp ett förhöjd golv där (i mitt fall) min datormöbel, stol etc skall stå på och sedan kan man skjuta in sängbotten på hjul under det förhöjda golvet. Med tanke på att jag
ama: Tack, jag hittade den själv när jag letade, men det är gran. Vill helst fortsätta lägga furu eftersom jag redan lagt en del. /ama
byggankan: Vi har oljad ekparkett i vår dotters rum tycker det funkar bra (vi har det i hela huset). Från byggmax så är det bra pris, jobbigare att lägga men när det väl är p åplats så är det bra. Jag tycker det är bäst om man har så lika som möjligt. Ta i alla fall inte laminat, det blir superkallt att sitta på golvet och leka med det.
SamB: Det blev PL400 lim i hålen sen plugg, så de fäster, o inte bara snurrar runt. Sen fick jag tag i 4 x 60mm mässingsskruvar. Limmade igår, o ikväll ska jag se om det nyper :) //Sam
robertsss: Är inte undergolvet hundra tycker jag det är lättare att det drar iväg.
robertsss: Stämmer mycket väl att visa golv är krångligare än andra. Billigare laminatgolv är tex krångligare än en bättre parkett bräda. Vet att när gör ett jobb "på sidan av" så blir det oftast dyrare för kunden när dom köpt materialet själv. Kan tänka mig att det blir liknande när man tar in en firma.
robertsss: Rekommenderar Junkers, absolut snyggaste golven. http://www.junckers.se/
eviljava: Kör din Bosch du... d^_^b Jag har själv lite knarr vid trösklar och jag vet mycket väl vad det beror på, men jag har inte kommit mig för att åtgärda det ännu. I mitt fall försvinner det på hösten/vintern eftersom träet krymper. Men från juli till september knarrar det...
carlsagan: Svårt att avgöra när man inte ser hur hela rummet ser ut. Om du kan hitta liknade virke med samma dimension så hade jag funderat på att skarva det golv du har och kanske ta bort den mindre delen så bara blir "en" skarv. Blir nog svårt att få det snyggt när skarven mellan alla plankor är helt rak, därför kanske lägga en planka längs med så att det ser ut som det varit under en vägg
Koppetorparn: Hej. Ja, det är oftast tvärtom jag vet, men i det här fallet behöver golvet faktiskt HÖJAS :) Vi har ett stall med plats för 3 hästar. Dock så är stallet utformat så att två av hästarna går in på ena sidan och den tredje måste gå in på andra sidan för att nå sin box pga nivåskillnad på golvet. Det rör sig om 20 -25 cm tröskel ner till den boxen från övriga stallet. Här
Scandic: Hej, Vi har lagt nya golvbjälkar och av olika anledningar kommer vi alltid att ha lite rörelse i dem. Idag knarrar det ganska bra så jag måste lägga om golvet. Vi gjorde allt för ca 6 mån sedan men utan papp eller lim. Är det bäst att limma eller köra med lumppapp för att undvika knarr? Är det svårt att misslyckas med limningen? Vi har parkettgolv på ovansidan. Tack. /Scandic
hedmann: Vi ska köpa ett hus med källarvåning och på källarvåningen finns klinkersgolv med elvärme under klinkersen. Eftersom elen är så dyr tänkte vi inte använda den alls utan vi ska byta ut klinkersen mot parkett. Jag undrar nu om det finns dämpningsunderlag med värmeisolerande funktion då källargolv brukar bli ganska kalla under vintertid? Eller finns det något annat material som
mickelinoe: Hej. Jag ska flytta in i ett gammalt hus och kommer så småning om att renovera en trappa som ser ut som på bilden. Den grova balken på vänster sida av bilden som slutar en meter ner i trappan är inte så fin. Vad skulle man kunna göra åt den? :S Är den balken kvar från en föregående trappa kan tro? Ska jag helt enkelt förlänga balken ända ner till väggen för att få det att se
nino: det är väl upp till dig att bestämma :) tycker du golvet är fint och vill lägga lite tid på det så prova att limma fast stavar och slipa och olja eller lacka det idag kostar det nog runt 1000:-/m2 att få in ett lika golv
largab: Om det är problem så syns det med stor säkerhet på nedre delarna av väggarna. Inga fuktgenomslag där så är det med stor säkerhet ok under också. Jag har en tvättstuga 26m2 m plastmatta, 40 år gammalt, fortfarande inga problem.
meckis: är betongplattan ojämn? eller för djupt ner? om du lägger golv direkt hur blir det mot andra rum? är den bara ojämn tror jag inte det kostar mycket at flyta den jämn. slipa ner höjder och flyt upp svackor
JOW: Och det för att klinker leder bort din värme i foten snabbare/bättre än plastmattan...
AndreasW: Vi ska inom kort bestämma vilket golv vi ska ha i vårt blomstergolv och drömmen är ett vitpigmenterat furugolv (http://www.dalafloda.com/default.asp?PageID=1035 , även om det på bilden ser natrufärgat ut ). Den fråga jag ställer mig nu är om det kommer vara fullt av gula fläckar om ett par år pga kvistgenomslag, istället för de vackra mörka fläckar som kvistarna ger när det är
lpmaas: Jag har tänkt å riva ut bef. golv i min sutterängvilla. Tanken är att lägga gjuta in vattenburen golvvärme. I källaren har jag bilat ur, bytt avlopp/vatten. Sedan isolerat med frigolit, lagt golvvärmeslang/armering och gjutit igen. I gillestugan är det däremot inte betonggolv idag. Konstruktionen ser ut på följande sätt nerifrån och upp; i botten en tunn betongplatta, ovanpå det
1337: Det går utmärkt att lägga plastmatta/linoleum på plastmatta. Det finns egentligen bara två nackdelar: 1. Det kan bli mjukt vilket gör att det lättare blir märken efter möbler mm. Detta beror ju iofs på vilken sorts matta som ligger och vilken sort som ska läggas. 2. Blåsbildning. Gäller vid läggningstillfället om mattan ska limmas. Stor risk om man lägger plastmatta, mindre om man
Tina123: Ingen med synpunkter på detta? Hantverkarna kommer idag...
Nahpets: Hej! Tack Magnus för dina svar. Jag fortsatte att riva och hamnade således i en annan kategori. Följ gärna med i en ny tråd: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/178454-hur-hantera-fukt-moegel-i-soutteraenghus.html#post1370965 . Funderar på att bila ut en litet hål och titta vad som ligger under. Mvh Stephan
Stenper: Hej vi har satt oss i situationen att vi måste hellimma vårt 13mm massiva ekgolv i vårt nybygge med betongbjälklag. Vi är rädda för att golvet ska kännas väldigt stumt, nu har jag sett att Sika har ett system för hellimning där man lägger en 3mm PU matta i botten och limmar golvet genom slitsar i mattan. http://se01.webdms.sika.com/fileshow.do?documentID=639 Är det någon som har