F
Fliken: [citat] Då är loppet kört :cool:
6 svar · 2,7k läst
G
GERDA: Då lutar det åt flytspackel. Tack så mkt.
4 svar · 1,4k läst
T
Tune: Har lagt Golvabia klickgolv i 3 rum och inga problem.
6 svar · 4,5k läst
G
Génisse: Hej! Undrar om någon vill dela med sig av sina erfarebheter av dalafloda easy care softpine - elller något av deras andra golv. Vi funderar lite på det och det låter ju bra, men hur småbar.ssäkert är det? Tål det matspill och spill vattenfärg, målarfärg mm? Är det så lättskött som det låter? Värt pengarna? Vi vill gärna ha ett trägolv.
0 svar · 1,8k läst
V
verobar: [citat] @ms_wiz Vi har Mörkaskog lackad björk i två rum - det gulnar som h-e, så att du vet. Kan skicka bild sedan när jag gått upp :).
3 svar · 2,7k läst
B
byggarätt: Det du behöver göra är att analysera vad A skrivit. Har dom friskrivit sig för det som är eller har dom bedömt att allt i trossbotten behöver bytas? Jag skulle själv sätta in nivell med golvvärme och avfukta med mitsubichi avfuktare som jag skulle användas för att torka tvätt också. Offerten 2000 kr per kvadratmeter låter häftig. Matrialkostnad per kvadrat ca700 per kvadrat
1 svar · 2,8k läst
V
verktygsgurun: Jag tror golvet är ett bärande parkettgolv...dvs parkett och golvspån i ett o samma.
3 svar · 6,3k läst
·
V
verktygsgurun: Ta dig tid att göra det rakt...man retar sig i efterand när det är glipor mellan parkett och golvlist. Jag tror parketttillvekarna säger 2mm men visst går det med mer tolerans. 2mm kan man utjämna med lite syllpapp.
1 svar · 1,3k läst
H
Hunnern: För ett par år sedan lade vi in oljat ekgolv (trestav) i kök och matsal. Nu känns det lite "mörkt" och vi skulle helst vilja få golvet vitare genom bets, olja eller vad man nu använder. Är det möjligt och i så fall hur? Tack på förhand till alla som besitter kunskap och delar den! Mvh//Magnus
0 svar · 2,6k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Högst troligt ja...
2 svar · 900 läst
Raceman
Raceman: När du säger bets tänker jag på de vattenbaserad produkterna som finns på marknaden. Dessa skall du undvika som pesten, då de bara kommer att ge ett flammigt utseende. Trät suger olika mycket på olika ställen och betsen går inte att efterjustera. Pigmenterad olja är det som du isåfall skall rikta in dig på, det finns ett otal märken, men alla är i grunden baserade på samma produkt
1 svar · 5,7k läst
E
essebro: Hej. Sök på Granab eller Nivell då båda dessa saluför fuktsäkra golvlösningar för källare. Mvh
1 svar · 1,1k läst
A
AndersS: Det finns mycket felaktigheter eller kanske man ska säga subjektiva åsikter kring detta med laminatgolv jämfört med lamellgolv i trä, både faner och slipbara. En bekant och jag gjorde lite enkla, subjektiva, jämförelser mellan ett Pergo laminat med så kallade funktioner som stegdämpning, etc, och ett slipbart lamellgolv av trä (minns inte tillverkare just nu). Båda hade en lite
3 svar · 6,6k läst
M
mirakelmilla: Mitt tips skulle vara att välja ett laminat som inte är helt slätt, utan lite ruggligt på ovansidan (lite plastig känsla i "rugglet"). Ser inte lika äkta ut, men det gör väl egentligen inget laminat. Detta är min erfarenhet av laminatgolv.
1 svar · 2,2k läst
K
KungAnka: Vill du få det riktigt tjusigt kan du slipa av, flytspackla och lägga klinker. Det du inte kan göra är att lägg på något tätt, typ plastmatta eller klickgolv. Ska du göra gäststuga kan du slipa, flytspackla och lägga in nålfilt.
3 svar · 1,4k läst
parper
parper: För att svara på min egen fråga så tog jag lösningen med 45x120 reglar (byggmax klassade ) på cc 30. Och längden på reglarna blev 2,16 m. Lade sedan på furugolv med tjocklek 2,8cm. Tycker man inte känner av något svajande utan det fungerar bra enligt min mening. Bara så att ni vet.
14 svar · 5,1k läst
U
Ulrik: Efter lite samråd med VVSaren blir det följande cellplast och ovanpå det en kaka med ingjuten golvvärme + klinker ovanpå. Jag kommer att kunna få i ca 100 mm cellplast. Kan någon rekommendera vilken typ av cellplast det ska vara? Jag tänker mest på hållfastheten så det klarar av tyngden av först 40-50 mm flytspackel, klinkers, och därpå normal köksinredning + granitbänkskivor.
3 svar · 1,4k läst
B
bijan: Hej! Har plastmatta i köket. Vi skall lägga nytt golv. Är laminat ett bättre val jmf med parkett? Kan man lägga golvet direkt på plastmattan? MVH: Bijan
0 svar · 2,2k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Nej det klart. I detta fall ville ju TS slippa limma.
8 svar · 11,0k läst
nino
nino: av egen erfarenhet (tyvär) så vet jag att om det är fernissa på golvet så kan det skvätta olja, som man ibland har på, på nymålade ytor eller tapeter. Att det blir så dammigt att man måste måla om har jag inte varit med om eller hört talas om... har man hela dammpåsar blir det inte mycket damm, alt kolla på Bona.se efter dammfria slipare kostar lite mer men kan vara värt det i
2 svar · 1,9k läst
F
Fliken: Tror det löser problemet med att värme "bubbel" zonen för att sedan trycka ner den med en kall trasa eller liknande. Alternativt sticka ett hål eller skära en skåra för att sedan värma och trycka ner. Ninos tips kan också lösa problemet. Fliken
2 svar · 4,7k läst
dadid
dadid: Jag har just rivit bort övergolvet ocan källarbjälklaget i vårt 40-talshus. Tanken är att lägga 20+100mm cellplast s200 (inhandlad), fiberduk, avjämning/golvvärmerör/armering. Sedan jag rivit övergolvet har jag utan finmätning konstaterat att betongytan lutar. Jag funderar nu på hur jag billigast kommer till rätta med detta. Några mm kan man ju ta i avjämningen, men närmar det sig
0 svar · 1,3k läst
F
Fliken: 2 - 3 timmar La mitt eget på ca 20 m2 på 4 timmar, men då slappade jag ganska mycket och gick och käka chips och godis och bytte låt på spotify. Fliken
2 svar · 9,6k läst
V
vectrex: Det är inte så svårt om du bara tänker efter lite före du börjar. Ett första tips är att börja lägga i nedre högra hörnet på din bild. Sen får du kapa ur rektanglar så mycket som behövs vid varje fönster. Ett tips är att mäta innan och se till så att du slipper längskapa så du får väldigt smala bitar kvar. Eftersom du ha totalt 5 ställen där du behöver längskapa är
4 svar · 6,8k läst
andreascarlsson
andreascarlsson: [citat] Tack för svaret! Misstänkte också att det svällt. Golvet har dock gott om marginal mot alla väggar, trodde därför att knarret skulle lägga sig efter ett tag, men det tar aldrig slut. :S Inget svikt finns heller. Underlaget är "Gjuten betongplatta-plant", vilket känns tilläckligt plant, men det är väl iofs inga garantier.
2 svar · 4,2k läst
B
Big B: Hej, Senast jag skrev ett inlägg fick jag många vettiga tankar och förslag som låg till grund för hur jag sen löste ett problem med huset. Nu är det ett nytt problem som måste lösas och jag hoppas få lika bra respons som sist:) Radhuset vi bor i är av sutteräng-modell och har platta direkt mot mark dvs fuktig. Den tidigare ägaren har dragit bort plastmattan och lagt dit en
0 svar · 1,2k läst
E
Edward77: Hej, vi ska göra nytt gnistskydd framför vår kakelugn. Tidigare låg där rött klinker som vi knackat bort i samband med golvisolering-slipning-lackering (!). Nu har jag fått som idé att göra en "sarg" runt och sedan hälla ner vita dekorstenar (alltså lösa, men relativt stora, som en halv knuten näve ungefär). Nu till mina funderingar till Er; 1. Tror ni att detta skulle funka? 2. Hur
0 svar · 1,9k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Skulle nog med gissa på 4-6 Tim beroende på rummets utformning...
2 svar · 1,5k läst
K
KungXerxes: Å nej, nu var olyckan framme! Inatt regnade det in på vår ekparkett med stor vattenpöl och inträngning i träet som resultat. Finns det något man kan göra för att minimera skadan i det här skedet? Jag har självklart torkat upp vattnet på ytan.
0 svar · 866 läst
E
eliasc: Jag kommer att köra på golvgips. Tror att den är 13 mm men jag har inte dubbelkollat mot de rum som jag gjorde förra året. Är det någon som vet om någonsin används golvgips som är 15 mm? nino: behöver man skruva så tätt som cc 150 mm? Jag har dragit skruv cc 30 cm genom både plåt och gles ner i bjälklaget. Funderar på att gå med häfthammaren och slå lite i plåtskarvarna,
3 svar · 10,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.