Har ett problem med ett golv där jag tänkte lägga parkett.
Golvet består av hälften betong och hälften av trä med en järnbalk som avdelare. Denna järnbalk är även högsta punkt på golvet och i nivå med kanterna medan det är en liten svacka över betongen på ca 4mm och en lite större svacka över trät på ca 8mm. Svackorna är ca. 150-180cm breda med den djupaste delen ca. 70-90cm bred.

Se bifogad bild som naturligtvis är överdriven för tydlighetens skull.
Redan idag ligger ett lager masonit över hela golvet och sen låg en ganska tjock heltäckningsmatta.

Min tanke var att lägga ytterligare 4mm masonit i båda svackorna och sen ytterligare 4mm masonit i den djupaste svackan. Sen 2mm foam och ett parkett golv på antingen 10mm eller 14mm beroende era rekomendationer. 10mm är Byggmax korta Ek 3-stav i 109cm längder och 14mm är också ek-parkett men i ungefär dubbla länger. Till saken hör att jag har ganska lågt i tak, 228cm och därför vill bygga så lite som möjligt.
Ska jag limma masoniten eller behövs inte det. Den masonit som ligger är lös över betongen och spikad i trägolvet.

Alternativet till masonit är naturligtvis flytspackel över hela efter att ha tätat råsponten som nu ligger under masoniten på trä-sidan. Ska jag ta bort befintlig masonit vid flytspackling eller?
golv.jpg
Tacksam för alla tips och synpunkter !

/staffan

Varför inte använda ett cementbaserat hand/golvspackel (ej flytspackel) och sedan använda järnbalkarna och respektive kant som avdragsbanor för en rätskiva? Att flyta så tunt är svårt. Förarbetet med primers osv likvärdigt. Givetvis går det att lappa och laga med masonitbitar och lumppapp men risken är väl ändå att du aldrig riktigt kommer få en plan yta som är lika fast.

Ett fallbyggnadsbruk (ej extremsnabbt), primer och en billig rätskiva kommer du långt med.

Låter som ett bra tips. Skulle detta fungera 18206_472x472.jpg
Ska jag ta bort gamla masoniten eller låta den ligga kvar som fyllnad? Kankse en kombination av mer masonit och handspackel skulle fungera också.
Vad är bäst sen, långa eller korta parketten?

/staffan

Detta spackel funkar nog till mycket, dock ej till detta. Det du letar efter är liknande LIP 245 fast med längre öppettid. Förvisso funkar det utmärkt men tyvärr har du bara runt 15 minuter på dig innan det brunnit fast. Söker du på fallbyggnadsbruk så lär du få en del träffar.

OM du kör ett cementbaserat spackel så ska du ta bort all gammal masonit och det du ska utgå från är ett primat betonggolv och ett primat trägolv. Det senare ev igenfogat med latexfog om du har mycket sprickor osv. Detta innan du primar.

Gör du rätt borde du ha tillräckligt plan yta för att detta inte ska påverka val av parkett så då blir valet en ren smaksak

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.