Är nu mitt uppe i processen att tackla första delen av källargolvet. Här nere har vi sovrum, förvaring, tvättstuga etc. Nu är det ett barnrum som ska bli av med källarlukten, och jag har rivit upp laminatgolvet, tagit bort masoniten som låg under och ska nu slita bort råsponten och reglarna som ligger mot betongplattan.

Min fråga har nog ställts hundra gånger innan, men kan man göra en liten fullösning med ångspärr mot betongen, stålreglar i CC30 på ångspärren och dubbelt golvgips på reglarna? Eller ska man bara skita i pretentionerna och köra på Nivells lösning direkt istället? Den är ju skapligt mycket enklare än att hålla på och försöka justera vanliga stålreglar så att hamnar i våg..

Kan man försvara ett nivellsystem utan det sketdyra ventilationspaketet?

Tacksam för svar...

Vad ska du ha för golv ovanpå gipsen? Om du har plast mot betongen kan du använda träreglar. Vanliga stålreglar är inte gjorda för att ha under golv.

det blir inget klinkergolv, antingen någon laminat eller en heltäckningsmatta.

Ok, så stålreglarna är borta ur ekvationen, enligt nivells beskrivningar läggs ju alltid en golvspånskiva på, borde väl gå att byta ut mot gips istället? Vill helst ta bort allt organiskt där nere.

D
Nivell-reglarna är ju av trä. Vad är då vitsen med att försöka undvika något organiskt ovanpå dem? Dessutom är vanliga gips-skivor också "organiska".

Nej, det var väl mest en tanke... men men.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.