Jag ska lägga in laminat i hallen i ett gammalt trähus som flyttats och monterats på betongkällare på 50-talet. Jag trodde jag hade koll på att det låg spontat trä mot betongen men när jag kollar närmare på det så verkar det vara ett mellanrum mellan plattan och träsponten.
Kan det sitta reglar med ngn typ av isolering (sågspån?) imellan?
Vad ska jag ha under laminatgolvet? foam? och kan jag lägga det direkt mot sponten?
Kan det sitta reglar med ngn typ av isolering (sågspån?) imellan?
Vad ska jag ha under laminatgolvet? foam? och kan jag lägga det direkt mot sponten?
Redigerat:
Det är förmodligen golvbjälkar typ cc50-60 med sågspån i.
Det ser ut som du har plastmatta nu. Ett tips är att behålla den och lägga lumpapp och sen laminat. Har du plastmatta och foam, så kan svikten bli för stor och laminatet gå sönder efter ett tag. Laminat får inte svikta för mycket.
Om du vill ta bort, eller måste ta bort plastmattan, så skall du nog ta foam istället. Men ytan kommer nog inte vara lika slät som när plastmattan ligger på.
Det ser ut som du har plastmatta nu. Ett tips är att behålla den och lägga lumpapp och sen laminat. Har du plastmatta och foam, så kan svikten bli för stor och laminatet gå sönder efter ett tag. Laminat får inte svikta för mycket.
Om du vill ta bort, eller måste ta bort plastmattan, så skall du nog ta foam istället. Men ytan kommer nog inte vara lika slät som när plastmattan ligger på.
Jaha, jag trodde man skulle ta bort den så att inte fukt stängs in mellan laminat och plastmattan men laminatet kanske andas?
Det är ju en förutsättning att underlaget är torrt. Men det gäller ju alltid... Då stänger man inte in fukt.
Det är egentligen ingen skillnad på att lägga foam eller att ha plastmattan. Men man lägger aldrig foam på plastmattan för att svikten kan bli för stor och spräcka laminatet.
Lumppapp på plastmattan, så kommer du ha ett så tyst laminatgolv det går att få.
Det är egentligen ingen skillnad på att lägga foam eller att ha plastmattan. Men man lägger aldrig foam på plastmattan för att svikten kan bli för stor och spräcka laminatet.
Lumppapp på plastmattan, så kommer du ha ett så tyst laminatgolv det går att få.
Ok, tack och bock för svaret!
Klicka här för att svara