1 674 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Furugolv blir inte vitt
Hej,
jag har lagt ett "massivt", självbärande furugolv på loftet i vårt sommarhus. Golvet blev fint och vi oljade det med en olja som skulle göra att det blev "vitt" eller i alla fall vitaktigt. Jag har nu oljat det en gång. Det är ett slitsamt arbete, först rollas oljan ut, därefter skrapas överflödet bort och sedan masseras oljan in med linnetrasor.
Problemet är att det inte blev vitt (alls) utan ser ut i princip som innan? Det känns som om träet inte absorberar oljan riktigt? en del går naturligtvis in, det känns om inte annat på ytan som nu känns "behandlad". Men vad ska jag göra för att få ett vitoljat golv??
tacksam för tips
Buggaren
jag har lagt ett "massivt", självbärande furugolv på loftet i vårt sommarhus. Golvet blev fint och vi oljade det med en olja som skulle göra att det blev "vitt" eller i alla fall vitaktigt. Jag har nu oljat det en gång. Det är ett slitsamt arbete, först rollas oljan ut, därefter skrapas överflödet bort och sedan masseras oljan in med linnetrasor.
Problemet är att det inte blev vitt (alls) utan ser ut i princip som innan? Det känns som om träet inte absorberar oljan riktigt? en del går naturligtvis in, det känns om inte annat på ytan som nu känns "behandlad". Men vad ska jag göra för att få ett vitoljat golv??
tacksam för tips
Buggaren
Kan inte komma ihåg vad oljan hette, är en dunk om 5 liter. Jag har INTE slipat golvet innan jag oljade. Jag trodde inte det behövdes i och med att golvet är obehandlat. Dock är det förstås hyvlat. Jag kan i o f s förstå att det möjligen skulle suga bättre om jag ruggade upp ytan men i alla fall? Kan ju se att golvet sugit i sig en del även om blev mkt överskott.
Buggaren
Buggaren
Vissa produkter kräver att golvet slipas innan med ganska grovt papper (100-150 korn) just för att oljan skall tränga in bättre. Det fabrikshyvlade är lite för blankt och ibland har även brädorna smuts och kåda på sig vilket förhindrar inträngningen. En annan faktor kan vara hur länge man låter oljan stå och dra på golvet innan man torkar bort överflödet. För vissa oljor kan det behövas ca 15-30 minuter.
Klicka här för att svara