Hej
La tarkettgolv i mitt nybyggda hus för några månader sedan. Platta på mark med decibex golvmatta under (fungerar även som fuktspärr eftersom jag tejpade skarvarna, i enlighet med tillverkarens anvisningar). Uppvärmning i huset är vattenburen golvvärme, som dock inte varit igång sen jag flyttade in eftersom det är sommar.

På golvet, ganska nära akvariet, har den här skadan uppstått:

cUZD6mR

Vad kan ha hänt, kan jag göra något för att få bort det och viktigast av allt: vad kan jag göra för att det inte ska bli värre?

Tänkte först att det var en fuktskada pga. att jag har drällt när jag hållt på med akvariet, men jag tycker att skadan borde hänt i någon skarv då, och inte mitt på brädan. Kan det vara ett materialfel på just den här tarkettbrädan, att den har haft någon skada som fukt kommit in i?

Mvh
Niklas

Är det ett parkett eller laminatgolv? Tarkett är märket på leverantören.
Kan det ha varit någon skada i golvet innan? Så fort det är hål på ytskiktet på en parkett eller laminat bräda, så brukar det gå fort att förstöra golvet med vatten. Hur mycket vatten har du drällt ut?
Bilden är lite svår att läsa av då blixten från kameran lyser upp för mycket..
Om golvet har börjat bli mörkare på en större yta, brukar det tyda på vatten underifrån. Alltså vattenläcka i eller på betongplattan.
Men det är som sagt svårt att se på bilden.

Redigerat:
Tarkett laminatgolv, 3-stavs eklamellparkett.

Jag märkte ingen skada på golvet när jag la det, men det är förstås inte omöjligt. Jag detaljgranskade ju inte alla brädor innan jag la dit dem, tog tillräckligt lång tid ändå att lägga. Det är inga stora mängder vatten som kan ha spillts ut, det handlar i sådana fall om sådant som skvätt när man tagit upp händerna ur akvariet, och så fort det har hamnat vatten på golvet har jag torkat upp det.

Det är inte blixten på kameran som lyser, utan lysröret på akvariet. Har tagit en ny bild nu, får se om den är tydligare.

IMG_0542.JPG

Nu såg man lite bättre. Det ser inte ut att vara någon större vattenskada i alla fall.
Ser faktiskt ut som något produktionsfel på den biten laminat. Den ser nästan knäckt ut. Går det att plocka upp golvet igen och byta den biten? Annars kan man försöka byta bara den skadade biten, men det är svårt att få till bra.

Går gör det nog alltid, det var ju jag som la dit det. Lite pyssel bara. Det bästa är kanske att ta bort den brädan och reklamera den där jag köpte den?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.