M
myrstack: Ska du gjuta in golvreglar (av trä?)? Om vi glömmer denna delen för en stund så fungerar väl både (snabb)slipsats och flytspackel för att komma upp 40mm. Golvvärmeslang mot din EPSCement med antingen rörhållare eller annan lämplig lösning så de hamnar i underkant av din kaka och du får tillräckligt med tjocklek över slangen
2 svar · 977 läst
N
norrbottenstorpet: Tror att det är olyckligt ur just ljudsynpunkt att få dessa tomrum som glesen skapar under golvet. Istället tror jag att 1) skruvlimma golvet i sponten i sig självt och i övrigt flytande, eller 2) skruva golvet på golvspån som i sin tur är limmade i sponten, eller 3) skruva golvet ner i betongen direkt men förborra (inte gärna om du har golvvärme).
1 svar · 1,1k läst
N
norrbottenstorpet: Har ingen egen erfarenhet och hur väl detta går att göra beror nog mest på din rökkanal. Har du en modulskorsten eller ansluten till murad skorstenskanal. Hur långa är dessa anslutningar, går de rakt osv? Korrekt gjort har du lite mån i en skorstensanslutning eftersom den inte får/ska muras fast, den ska sitta med tätgarn vid rökrörsinföringen. Denna bör kunna ändra vinkel några
1 svar · 1,5k läst
Fasting65
Fasting65: Jag kan då berätta hur vi till slut gjorde. Elhyvel blev det. Golvet under blev inte så fint men det spelade ingen roll då vi ändå limmade golvgips och lade klinker.
9 svar · 12,1k läst
J
jontebus: Tjenare Niclas, ja - golvreglarna går tvärs emot planken, så kanske väggen måste tas ner oavsett... Eller så kanske jag kan sätta fast en ny regel under väggen (för det sitter ingen just nu) och sedan kapa av golvet längs kanten. Är det lätt att fästa en spånskiva i flytspackel då? vi har redan lagt spånskivor i "entrérummet" och de kommer in i såpass bra höjd till det lilla
4 svar · 4,3k läst
Stefan N
Stefan N: Nu gissar jag bara men borde det inte vara bäst att ta bort brunnen och proppa avloppet? Det blir väl så att den torkar ur och sen kanske man får en otrevlig doft....
2 svar · 1,3k läst
kimpo
kimpo: Om du med fuktspärr menar åldersbeständig plast, så spelar det ingen större roll. Lägg den bara så tight du kan mot väggen.
1 svar · 1,4k läst
F
Fliken: Spackla i med fix under plattsättningens gång. Eller köp reperationsspackel och fixa det på den vägen innan du lägger plattorna.
3 svar · 975 läst
M
Mullbär: [citat] Mmmmm.......:x
7 svar · 1,4k läst
C
cecimas: kinnekulle,,, imponerande, jag ska själv ha någon form av vitpigmentering,,, blir så trött på experter på dyra färgaffärer som säger att det kommer inte funka,,blabla,, fast jag har flera gånger gjort som man inte ska och det har hållit i åratal.. bra tips det ska jag genast anamma...
7 svar · 7,1k läst
·
T
thomasx: Jag köpte en elspruta på Jula, den gick sönder inom 1 minut, man hörde hur kuggarna till plastkugghjulen rasslade omkring inne i den och stången kunde man dra fram och tillbaka helt fritt :/ Sen köpte jag en begagnad dewalt på tradera, har pipen satt igen trycker den ut innehållet i tuben baklänges, och den lyfter hela mig från golvet, utan problem. En liten förvarning bara, även om
9 svar · 4,9k läst
prototypen
prototypen: Papper + fukt ska visst vara mums..... Protte
4 svar · 6,0k läst
K
Kat_75: Ja, jag hoppas. Blir bara dammsugning nu ett tag tror jag för att se om de bleknar. Kan det vara en lösning att lägga salt på skarven och se om det hjälper? Kanske lite långsökt... Annars det är ok att leva med det :P Vill bara inte att det blir värre, så jag gärna vill åtgärda /förebygga det.
5 svar · 2,5k läst
J
Junoctal: [citat] Men om jag kör en liten distans mellan betongen (kanske på 5mm där jag lägger fog sen) och det nya trägolvet, borde det inte vara lugnt då? Det blir ju ingen kontakt då mellan betongen och nya golvet.
2 svar · 1,4k läst
V
VERSAL: Kan jag ta ditt nummer/mail?
5 svar · 8,1k läst
gadeberg
gadeberg: Nu är de gjort. Körde utan duk. Tätade med isolering. Blev bra
9 svar · 6,4k läst
M
Modig: Har ni golvvärme? Annars är det nog inte värre än ett slitigt jobb och ett nedrans dammande:-)
1 svar · 2,6k läst
J
Junoctal: [citat] Om du orkar får du gärna utveckla det! :-) Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
16 svar · 6,7k läst
IngemarB
IngemarB: Har ett hus med carport byggd 2004. Carporten ligger på en gjuten platta. Plattan är isolerad 10 cm,cirka 20 kvm yta. En sida har fasad men det regnar ju in och drevar in snö vintertid. Plattan ligger väldigt lågt, vilket jag har en klåpare till hantverkare att tacka för. Efter något år så började den omålade oslipade betongplattan att erodera, speciellt på områdena i utkant av
0 svar · 4,2k läst
·
U
urk: Jag har faktiskt en bok där det står, ska se om jag kan hitta den imorgon.
11 svar · 9,9k läst
H
huggan: Plastmatta eller massivt trägolv.
1 svar · 2,6k läst
slacker
slacker: Hyra en mattstrippare? http://prorent.nu/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=111&category_id=4&option=com_virtuemart&Itemid=2
5 svar · 2,7k läst
J
jonne72: Postade detta i friggebodsforumet igår, men testar även här, vet inte var det passar bäst, ursäkta korspostningen... Vid vårt fritidshus har vi ett lite halvrisigt gammalt uthus på knappt 15 m2 som verkar vara byggt av diverse spillvirke en gång i tiden. Det står trots allt ganska stabilt, är inte murket och verkar inte heller läcka, så vi tänker att det ändå får stå kvar ett
0 svar · 2,2k läst
sandra_
sandra_: De flesta butiker som säljer golv har även varianter i plank i olika utfäranden !
4 svar · 21,1k läst
P
Petronille: Tack för alla svar, och att öva på en spånskiva var ju en toppenidé! Men det lustiga är att i går kom det plötsligt en plattsättare och började lägga klinkersen. Jag hade nästan börjat se fram emot att få prova själv, men å andra sidan var det inget nybörjarjobb direkt eftersom det ska ligga i mönster i en l-formad ganska oregelbunden hall. Men mönsterpassning och sånt tycker
13 svar · 18,5k läst
L
Lenneke: ...sitter i liknande hus byggt ca 10 år senare. Dock är det liknande problematik. Allt beror på vad om finns under det gamla golvet. Själv så trollar jag bort stockarna och reglar i stället. Den fantastiska balansakten är att få golvet fritt från tiltning/skevning när det inte finns något att mäta mot - och en lodstock bara visar hur skevt allt annat är, alltså en balansakt när man
1 svar · 2,0k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Ha ha ha... jo i det läget ja... Men alla bygger kanske inte nytt eller bytar ut väggmaterialet bara för de vill ha lagt nytt golv ;)
6 svar · 23,1k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Jag vet vad jag pratar om och jobbar med sådant... Här har du ett par länkar där du kan läsa det jag skrev... http://www.norgips.se/index0,520.htm http://www.pbgolv.se/Bilder/trebjelklag.pdf http://www.kakelservice.se/bjalklag.pdf Så den s.k firman du verkar lita blint på ska nog läsa på om vilket gips man ska använda... ;) Utegips säger ju sig självt var den ska vara tycker jag...
6 svar · 6,0k läst
T
trendig: Kolla Rappgo, snyggt kvalitetsgolv //S
1 svar · 2,1k läst
C
cem77: 18 månader med hundklor på ett olackat trägolv kommer inte vara direkt obetydligt slitage enligt min erfarenhet. Ett gäng trasmattor över golvet är en bra start.
3 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.