Håller på att renovera dotterns (3 år) rum. Idag har vi laminat i hennes rum och det år lite tråkigt och kallt (gammalt hus, ingen golvvärme och annan lyx) . I vårt sovrum tänkte vi lägga heltackningsmatta, en lite mer "långhårig" variant och funderar på att lägga samma i dotterns. Någon som har så och kan dela med sig av lite erfarenheter? alternativet blir antagligen parkett.

Har en dotter i samma ålder och skulle aldrig lägga in heltäckningsmatta i hennes rum m.t.p. allt spill. Vattenfärger, mat, dricka och olika kroppsvätskor...

Mmm, det år väl lite så man tänker på "minuslistan", ett par dagar vinterkräksjuka sen har kanske den mattan gjort sitt...

I motsats så har hon väl visserligen inte sabbat den mattan hon har nu

Redigerat:
En stor skuren matta av typen man ibland ser i heminredningsprogrammen? Den kan man plocka ut lättare och lämna på tvätt.

Vi hade heltäckning i våran sons rum när han växte upp (på 80talet). Vi rev ut den för 5 år sedan och då var den i skick som ny bortsett från märken där möblerna stått coh solens blekning av färgen (orange), trots att han lekte mycket med bilar, lego etc. Mat och dryck kom inte över huvud taget in på rummet, sånt äter man väl i köket eller möjligtvis vid tvbordet? Kan nog inte påminnas om att vi någonsin har haft vinterkräksjukan heller, det är kanske ett lite nyare fenomen?

Mitt tips är att lägg in heltäckning, och strama upp diciplinen med maten lite. Vi hade till exempel en plastmatta under matsalsbordet i matrummet, den var perfekt till ca 4 års ålder då han slutade slabba. Olyckor hände givetvis ibland ändå men då tog man rotborsten och rikligt med vatten och rengöringsmedel. Nu har vi parkett i vardagsrummet och att leka med barnbarnet där är en mardröm för mina knän. Drömmer mig tillbaka till heltäckningsmattan.

Annars kan man ju köpa en vanlig matta modell jättestor? Så har vår son det idag i deras lekrum.

/Steve

Mat förekommer i stort sett inte, vi har kök och matplats på bottenvåning och sovrummen på ovanvåning så det är inte bara så att det slinker med in på rummet. Hur som helst har vi bestämt oss för att inte välja heltäckningsmatta, det blir ekparket och en större matta istället. Tack för all input

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.