Golv
Alko: [citat] Fint golv! Jag tycker inte det ser ut som att du fått bort lacken, ärligt talat. Om det nu ens är lackat, men det ser ju onekligen ut så. (skulle det kunna vara vaxat kanske?) Målartvätt kan matta ner blanka ytor, kanske var de bara det som inträffade. Men iallafall, ska du slipa ner lacken så pratar vi inte "handslipa lite lätt", då måste du använda en riktig golvslipmaskn,
mbyrod: Tänkte behandla golven med hårdvaxolja och funderar på vilken man ska satsa på. Osmo 2,5L 1500 kr Ronseal 2,5L 1000 kr Finns ju flera andra också. Någon som har testat olika, har hört att både Osmo och Ronseal är bra, men Ronseal är ju klart billigare... Om det nu är samma åtgång?
Tornhill 2: Hur länge har du bott där? Eftersom det inte är du som har gjort det, så har de ju hållt minst så länge som du har bott där. Om det har hållt i fem år, så hade jag kört flexfog och hoppats att det hållit dubbelt så länge, dvs tio år. Vem vet, sedan bor du kanske inte kvar, eller vill byta golv av annan orsak. / Fredrik
essends: Finns lister som trycks ned i en skena, skenan hår alldeles utmärkt att limma i undergolvet.
Sjöbban: http://www.pci-sverige.com/fast---fog/produkter/?categoryId=11 Där finns två rotbetonger som är vanliga att bygga fall med. Behövs inget annat ovanpå sedan, blir färdiga ytor.
Sjöbban: Hej! Vi köpte ett trähus i somras.Huset har tidigare varit sommarstuga men är sedan ca 5 år tillbaka permanentbostad och därmed utbyggt och någorlunda upprustat. Största delen av huset är på krypgrund men cirka 12 kvm (hall och badrum) står på plintgrund. Jag står i färd med att renovera badrummet samt lägga nytt golv i hallen. Som det ser ut nu så är golvbjälklaget reglat på cc
Nya husägare: Vi har köpt ett hus där det installerats en mekansisk ventilation. Vill gärna ha golv värme i hall, badrum och tvättstuga men hur blir det egentligen? Försvinner all värme genom ventilationen? Någon som har någon erfarenhet eller kunskap av detta?
Decibel: Hej! Min erfarenhet när det gäller Furu och infärgning med dekorvax är att man ska slipa av golvet för att få in produkten i golvet och ett jämt resultat. Det brukar räcka med ett lätt handslip med 100-120 korns papper.
mekkarn: Jag kan prova svara själv:) En rygg med 1,5 är stor! Men jag försökte bygga upp den med 2-3 lager foam och papp. Golvet blevt helt ok men det går att hitta lite ojämnheter om man anstränger sig. Har nu kollat runt med här att lägga flera lager foam på en liten yta och lika många säger att det är ok som det finns de som säger att så får man inte göra. Så jag tror inte att det är
markus77: Jag har ett trägolv i ek som slipades och oljades för två år sedan. Nu är det hög tid att olja golvet igen (skulle ha gjorts inom ett år som jag har förstått det). Men jag tycker det står olika överallt hur oljningen ska gå till. Någonstans stod det att det bara var att olja och sedan torka med nylontrasa. På burkarna (tilja golvolja) står det att jag först ska olja golvet,
Magnusson77: Okej Benjamin, jag missade kanske lite där... Men jag ska följa dina råd och se hur det blir. Tack :)
Kesomannen: Hej, har postat en bild på en av många repor som finns i vårat parkettgolv. Fråga: Finns det något man kan göra att dessa repor, mer än att byta golv. Tacksam för svar...
pbengtsson: [citat] Har tyävrr ingen koll på detta, men Stefan N har.
Stellemark: Helt enkelt så har vi ett 70 tals hus som har en trappa till ovanvåningen. Denna har innan haft utfrästa "hål" där det legat heltäckningsmatta. Nu skall trappan renoveras och är nerslipad och klar men jag måste ju fylla dessa hålen i trätrappan. Vad fasen använder jag?? Tips råd och dåd då det ju handlar om levande material som sväller och torkar. Tanken är ju att sedan måla
hjerpe: [citat] Okej men det lät väldigt skumt med först golvspån och sen gles/plåtar.. Jag reglar upp nya golvreglar cc60 sen lägger jag gles och plåtar. På detta får jag enligt reglerna lägga 14mm parkett och uppåt utan något mer. Men jag väljer att ovanpå plåtarna lägga golvspån för att sen kunna välja vilket golv jag vill. Där det skall vara klinker reglar jag antingen cc 30 å
bingoberra: Låter bra! Är det bökigare som att man behöver använda våld eller är det "bara" att precisionen behöver vara större? (få med sig hela längden på golvet / alla plankor i exakt rätt matchning är "pilligare" från fel håll?)
Hans H: Tack tank77. Men om jag lägger nätet först, hur sätter jag fast rörhållarskenorna då? Nån sa att man kan lägga dom direkt på spånplattan, men då blir där ju inget täckskikt? Då tycker jag det verkar bättre att lägga dom direkt ovanpå slingorna och sen på med mer spackel. Vad är det för fel med det resonemanget? /Hans.
lage71: Tack för svaret. Ja jag antar att det kan vara svårt att få det snyggt efteråt eftersom kaminen är lite rundad. Bör jag vänta med att elda i kaminen en fyra veckor efter kakling så inte fogmassan & fixen torkar för fort?
Junoctal: Hej! Håller på och lägger in ett furugolv 15mm tjockt som skruvas snett ner i gammalt undergolv enligt konstens alla regler. Märker dock att hur jag än skruvar så gör skruvskallen ett håll i slitskiktet ovanför sponten. Från hålet upp till ytan är det ca 3mm. Detta borde ju betyda att om jag slipar ner golvet mer än 3mm så kommer de här hålen att börja synas vilket inte känns
Hans H: Joakim. Vad kostade en säck Schönox TX? /Hans.
Allmänobildad: Nej, parketten ska ligga kvar så länge jag bor i lägenheten iallafall. Det var en bräda mellan parkettgolvet och hallgolvet. Jag blev sur och slet upp den. Det visade sig vara tröskeldelen av dörrkarmen. Nu ska jag bara hitta en ny, tjockare bräda att lägga där. Jag tänkte skruva den nya brädan i dörrkarmen, då borde den hålla sig på plats.
Tune: En sak som är viktig: Mät rummet och räkna ut hur många rader med golv du behöver lägga innan du är klar. Om resultatet blir att du beköver lägga t.ex 15 rader plus ca 2 cm får man kanske överväga att såga av första raden med plankar på längden för att slippa få en så smal sista planka. Hoppas ni förstår hur jag menar.
gadu^: Vi har kört med mopp i tre år på Ikea kaliber (Tundra) och billig Hornbach parkett. Det har definitivt inte torkat på en minut. Inga resningar i skarvar. /Janne (Skickat från min mobil)
Overrock: 1. 22 mm golvspån + 9 mm flytspackel (med elslingan + armerande nät) + 2 mm fix + 5 mm klinker Det kanske blev någon ytterligare mm fix. Det gick mycket bra att lägga ett par extra lager lumppapp för att få 14mm parkett på golvspånet i exakt samma nivå som klinkergolvet. La en snygg mjukfog mellan trä och sten, läckert!
pbengtsson: I kök och vardagsrum hade jag rivit ut allt, glesat med 22 mm för golvvärme, sedan 22mm golvspån. Detta för att kunna kompletera isoleringen i golvet samt ha ett bra underlag (golvspånet). Sedan kan du lägga 6mm renoveringsgips i köket om det är ett måste att golven livar. Men ibland kan det vara svårt att riva ut råsponten då det kan finnas väggar uppepå som är ivägen. Antar att
Raceman: [citat] Ja, limma hade jag tänkt att föreslå. Det finns idag väldigt elastiska fina limmer att få tag på. Limma både på klinkern och parketten.
A-Man_08: Om ni skrapat och slipat så kontakta en färgaffär och be om en spärrgrund som ni kan måla på för att dölja lukten. Samma princip som man använder för att dölja gammal röklukt.