5 126 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Underarbete för klinkergolv i hall?
Tänker lägga drygt 3 kvm klinker med elektrisk golvvärme närmast ytterdörren i hallen. Huset är byggt 72 och är ett enplanshus med källare. I nuläget består golvet av 2 tum 7 cc 60 med 22 mm golvspån på. Jag vet att jag antingen ska lägga 15 mm flytspackel eller golvgips för att få det tillräckligt stabilt, men jag har bestämt mig för att göra en mindre bra lösning så att konstruktionen ovanför reglarna blir max 38 mm hög. Jag tänker börja med att kortla i regelbitar för att stabilisera minst motsvarande cc 30.
Vilket är bäst av följande:
1. 22 mm golvspån + 9 mm flytspackel (med elslingan) + 2 mm fix + 5 mm klinker
2. 16 mm golvspån + 6 mm gips + 9 mm flytspackel (med elslingan) + 2 mm fix + 5 mm klinker
Finns det andra alternativ, som bygger MAX 38 mm. Tunnare spån + tjockare gips exempelvis? Eller tunnare spån och tjockare flytspackel?
Vilket är bäst av följande:
1. 22 mm golvspån + 9 mm flytspackel (med elslingan) + 2 mm fix + 5 mm klinker
2. 16 mm golvspån + 6 mm gips + 9 mm flytspackel (med elslingan) + 2 mm fix + 5 mm klinker
Finns det andra alternativ, som bygger MAX 38 mm. Tunnare spån + tjockare gips exempelvis? Eller tunnare spån och tjockare flytspackel?
2 mm fix är snarare 4 mm kam, men det är ju fortfarande för lite. Man bör kanske räkna med 4-6 mm fix istället.
Ingen av dina konstruktioner är klockrena, framför allt för att flytspackelskiktet är för tunt. Du bör ha 15 mm flytspackel när det är elslingor. Jag skulle i så fall föreslå att du kör 16 mm golvspån, och 15 mm flytspackel. Det finns ingen direkt anledning att lägga golvgips där. Denna konstruktion bör vara tillräckligt böjstyv när den byggs på 300 c/c, men det är bra om du pratar med tillverkaren av fixet/spacklet och får klartecken från dem.
Ingen av dina konstruktioner är klockrena, framför allt för att flytspackelskiktet är för tunt. Du bör ha 15 mm flytspackel när det är elslingor. Jag skulle i så fall föreslå att du kör 16 mm golvspån, och 15 mm flytspackel. Det finns ingen direkt anledning att lägga golvgips där. Denna konstruktion bör vara tillräckligt böjstyv när den byggs på 300 c/c, men det är bra om du pratar med tillverkaren av fixet/spacklet och får klartecken från dem.
Tack för svaren.
Jag har nu bestämt mig för hur jag ska göra. Det blir 22 mm golvspån, 9 mm fiberförstärkt flytspackel med ett putsnät som armering tillsammans med värmeslingorna.
Det var ju en nyhet att fixen behöver vara så tjock, men det stämmer att jag inte har forskat så mycket i just den frågan, utan 2 mm fick jag av en kompis som alltså hade fel då.
Jag har nu bestämt mig för hur jag ska göra. Det blir 22 mm golvspån, 9 mm fiberförstärkt flytspackel med ett putsnät som armering tillsammans med värmeslingorna.
Det var ju en nyhet att fixen behöver vara så tjock, men det stämmer att jag inte har forskat så mycket i just den frågan, utan 2 mm fick jag av en kompis som alltså hade fel då.
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
9 mm är egentligen för tunt som sagt. Du riskerar sprickbildning i spackelskiktet på grund av värmerörelserna. Detta bör i och för sig inte vara avgörande i en hall, men hade det varit våtrum vi pratade om skulle det vara fökastligt.
Konstruktionen som jag föreslog med 16 mm spån och 15 mm flytspackel är bättre, varför väljer du inte den?
Konstruktionen som jag föreslog med 16 mm spån och 15 mm flytspackel är bättre, varför väljer du inte den?
Det stämmer inte. Böjstyvheten är det som räknas, och både 22+9 och 16+15 är långt mer än tillräckligt böjstyva och bäriga för att klara att ligga på c/c 300. Spånet är inte böjstyvare än vad spacklet är, som material betraktat.
Jag ser mer risker med att köra 22+9, just för sprickbildningens skull.
Jag ser mer risker med att köra 22+9, just för sprickbildningens skull.
1. 22 mm golvspån + 9 mm flytspackel (med elslingan + armerande nät) + 2 mm fix + 5 mm klinker
Det kanske blev någon ytterligare mm fix. Det gick mycket bra att lägga ett par extra lager lumppapp för att få 14mm parkett på golvspånet i exakt samma nivå som klinkergolvet. La en snygg mjukfog mellan trä och sten, läckert!
Det kanske blev någon ytterligare mm fix. Det gick mycket bra att lägga ett par extra lager lumppapp för att få 14mm parkett på golvspånet i exakt samma nivå som klinkergolvet. La en snygg mjukfog mellan trä och sten, läckert!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden