Anna_H
Anna_H: Det går väl att vaxa golvet också, men då blir det mycket ömtåligare, så lack är det som gäller om man vill ha ett lättskött golv. Men det finns matt lack numera.
4 svar · 4,3k läst
U
Unclebans: Det är ganska stor höjdskillnad ni har. Det absolut bäst är nog att riva bort golvet och sadla om bjälkarna om det behövs och sedan lägga in nya golvspånskivor. Då får du ett jämt och fint golv. Men det är mycket jobb....
1 svar · 3,2k läst
U
Unclebans: Det du kan testa är, om det är sprickor, lägga i lite fog anpassat för parkettgolv. Denna fog är färgad och smälter in ganska bra. Om du gör det själv kostar det inte så mycket. Jag har nyligen slipat våra golv på 80 kvm och det landade inkl. allt på ca 4000 kr.
1 svar · 2,7k läst
nino
nino: :) den som är i skallen är inget vidare att ha med
6 svar · 8,2k läst
B
BorgP: Ser man golven samtidigt från nån plats ni ofta är på? Från soffan? Från hallen? Då känns huset större och lugnare om golven är lika. Kan du ändå inte få lika ekgolv spelar det inte så stor roll - olika är olika.
2 svar · 2,5k läst
Johnny Viking
Johnny Viking: Hejsan! Gjorde en renovering i våras där hela golvet i huset (1-plan, 60-talsvilla) gjordes om ner till bjälklaget där även vissa reglar byttes. Jag har tyvärr inte en bild på hur golvet ser ut just där det knarrar. Det knarrar där två reglar sätts ihop. Det är utmed en viss vägg i hallen där man alltid går. Det är regel 2 från väggen. Den närmast väggen är fullt stabil och
0 svar · 6,0k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: slipade med vanlig slipmaskin 120papper samt tvättade det innan med målartvätt (både innan o efter slipningen)
5 svar · 23,5k läst
S
storkarp: Kanske är svårt att sälja om man kallar det "regnskogsgolv". Låter ju väldigt inkorrekt i dag.
4 svar · 3,9k läst
Krillew
Krillew: Ja skall det bli perfekt så blir det till o ta fram slipen och sen lacka om.. att lacka rakt på så kommer det inte fästa. Utan kavla upp ärmarna ta på knäskydden o ta fram stora slipen o gå över golvet matta ner ytan där det är bart trä och städvatten kommit åt så kan det vara lite mörkare nyans det måste slipas bort... sen är det bara o dammsuga väl så allt löst dam kommer
2 svar · 2,5k läst
·
nino
nino: antar att du har betalat hela bygget redan? annars brukar innehållna pengar vara ett bra påtryckningsmedel Ta det igen med entreprenören och förklara att han är tyvär är er motpart så det blir hans namn som står när ni kontaktar ARN Vad säger er kvalitetsansvarige? Vem utsåg golvbesiktningsmannen?
4 svar · 1,8k läst
Y
yuphin: ok tackar, ska se om jag kan få ihop det då :)
5 svar · 24,0k läst
·
Ola78
Ola78: Ett annat sätt för att få det snyggt i hörnen är att förkroppa gerningen. Ta och googla på förkroppa så kommer du hitta information.
2 svar · 3,2k läst
Y
yuphin: Som tur blir det förmodligen laminat så då tror jag det bör räcka med foam först,tack för råd!
2 svar · 1,4k läst
R
RealElwood: Ska behandla en betongplatta, plattan är ren, inget spill men måste slipa bort kalköar för att oljan ska komma ner, alltså ingen bearbetning. Ska jag hyra golvslip med papper, eller ska det vara diamantskiva?
0 svar · 2,2k läst
Y
yuphin: Vi skall så småningom byta köket, men det kan dröja ett tag, kanske tom några få år innan det blir av. Vi måste snarast ha nytt golv och frågan är vad man bör tänka på om man lägger nytt golv innan man har planerat hur nya köket skall se ut. Man måste väl se till att man har möjligheten att fortsätta med det nya golvet när man väl har bestämt sig för att riva gamla köket.
0 svar · 3,7k läst
J
Junoctal: Hej alla, det är massivt golv. Det har fått ligga inne nu några dagar och allt verkar lugnt. Fick höra av en snickare att det inte gjorde så mycket att förp va bruten, viktigast var att brädorna låg kvar i plasten, annars kunde dom slå sig, men att det inte var vakuum längre gjorde inget. Den som lever får se. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
4 svar · 1,6k läst
D
Dammråttan: Hej! Vi har ett allrum på ca 56 kvm med trägolv. Plankorna är ganska smala med olika bredd på springorna. Vissa springor är nästan 1 cm stora och på andra ställen finns inga springor alls. Vi har funderat fram och tillbaka på vad vi ska göra med detta golv. Bryta upp det är svårt utan att det går sönder. Ska vi fräsa golvet tex 5 mm springor och låta några vara större samt nåta
0 svar · 1,6k läst
Bezt
Bezt: Ja slitaget på en balkong är ju minimalt så det borde ju fungera men om det är dubbla priset så förstår jag inte varför riktigt.
5 svar · 8,4k läst
LLLVäxjö
LLLVäxjö: [citat] Förmodligen inte. En annan aspekt är att om man tänker på miljön så är det ju positivt att det inte slösas med cement.
14 svar · 29,5k läst
L
lillenJ: Eventuellt ska jag försöka hitta en likadan bit golv som är där idag, behövdes en sån liten bit.
3 svar · 2,8k läst
M
mr_s_d: ska riva upp golvet i en hall för byte av avlopp.....tänkte lägga in elgolvvärme för att sätta klinker framför ytterdörr samt i en liten toalett. spångolv 22 mm +flytspackel 13 mm+ golvärmeslinga? eller finns annan lösning så jag slipper flyta....spårade golvskivor + 13 mm golvgips?? tacksam för tips o förslag....
0 svar · 1,3k läst
M
mattepojkaa: Bumpar lite...
1 svar · 2,0k läst
AnneFi
AnneFi: vårt sovrum är vår vind. en stor rya kommer att ligga på golvet. har stått stilla i fyra år nu så nu ska det bara göras
13 svar · 9,4k läst
T
thomasx: [citat] Sviktar "några centimeter på en halvmeter", skämtar du? Sviktar det så mycket trillar man ju omkull!? Du kan få problem med dörrar och trösklar om du bara lägger rakt på det gamla, det bygger på höjden. Sen tyckte jag du skrev i början att det skulle göras ordentligt. Det är lite som att byta blöja på barn, man tar bort den gamla först.... ;) Varför lägga spånskivor om
1 svar · 1,3k läst
·
Alfredo
Alfredo: Måste valpen ha tillgång till alla 100kvm innan den blir rumsren? Ni kan inte begränsa utrymmet till något/några rum? Jag förstår din oro över inträngande kisslukt och en (tillfällig) plastmatta är nog det enda som säkert stoppar kisset.
6 svar · 1,5k läst
T
tobias77: Ska lägga golv i uthuset, det kommer vara kallt på vintern i större deln förutom ibland då vi bastar. Har nån erfarenhet av vad man ska använda för något? Ska läggas dirkt på bjälklaget 50cc, torpargrund som är luftig!
0 svar · 1,5k läst
S
silversmeden: [citat] Håller med, riv ut in med nytt furu eller spånskivegolv.
3 svar · 1,4k läst
S
shaanas: Tjena, Har precis flytspacklat mitt golv. Höjde upp min brunt några milimeter för spacklet skull. Ska prima och lägga tätskickt för det skall läggas klinkers. Problemet är att jag inte hitta någon klämring för golvbrunsmanschetten som ska vara runt brunnen. 150mm verkar vara standard, men min är 235mm i diameter. Går det köpa fördigt eller får jag göra en egen klämring? Jag är
0 svar · 860 läst
E
Eva__: Torpet har ett kanonläge vid ett skogsbryn! Hästarna stortrivs redan och jag längtar tills allt är klart för inflyttning... 1 november flyttar köparna in i mitt nuvarnade hus:x Jag har rivit ut alla golv och bjälkar, grävt upp gammalt mög och lagt ett lager singel. Papp runt om,10 cm frigolit, ålderbeständig plast och 10 cm frigolit ovanpå det så nu kan rörmokarn komma och lägga
0 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.