Golv
thomasx: Byggmax svarade trots allt ganska snabbt som följer. Hej Thomas, Vi ber om ursäkt för väntan, här kommer dina svar. Hoppas att detta hjälper er. Ek 3-stav kort 10mm har slitsk. 2mm och omslip 1-2 gånger. Ek 4-stav kort 14 mm har slitsk. 2,5mm och omslip 2-3 gånger. Kärnan är limmat trä i två skikt + slityta av ek, som ligger i kors på varandra! Med vänlig hälsning Byggmax
pbengtsson: [citat] Vet du detta eller har du hört en skröna. Svenska spel hade en reklam om en hockeyklubba som gick av pga kula från trettiåriga kriget, den var kul men inget att ta som sanning. Har slipat många golv med spik kvar och visst sliter det på pappret men ingen katastrof. Det slår lite gnistor, man stannar maskinen och åtgärdar problemet.
hoover62: Tack för snabbt svar Janne. Jag tror jag river upp eländet. Jag ser också att det kommer nog att bygga för mycket på höjden annars.
Nimajneb: Handlar det om en plastmattan i ett vanligt rum så kostar nog framkörningen mer än själva jobbet.
nino: bra ljus så ser du lätt var det ev. är lack kvar börja med 36korn om det är ojämnt eller mycket lack, sen 50-60 efter det 80 sluta med 100 eller 120
gstv: Stålglätta golvet vid gjutning, En bra stålglättning med helikopter ger en otroligt fin yta. Ytbehandla sedan med lack/olja/färg.
AXS: Om det är det golvet jag tror, fyrkantiga plattor, ska det inte ha foam under sig. Redan inbyggt i plattorna av kork. Har fått det inlagt och det såg ut som att det behöver vara ganska plant under. Skulle personligen lägga på gips eller spån, kanske ta av det värsta på brädorna innan. Lycka till!
Elkludde: [citat] Jo visst det finns ju riktiga profs oxå,det är även så att den som snackar mest vet minst och kan minst
bränski: för det första, hur stora är plattorna? och om golvet är ojämnt lite överallt med kammar osv, vilket jag antar, för det är det lättaste felet att göra när man flytspacklar, man pillar för mycket. du kan ha i betydligt mer vatten än vad som står på förpackningen om det bara är i en hall, bara det är primat ordentligt. om du lägger ut en lång rätskiva eller lodstock, hur mycket
Jennika: Har ett ljust parkettgolv som är väldigt slitet. Inget har gjorts åt det sedan huset var nytt 1990. Har funderat på att köpa laminat men kom på att man kanske kan slipa ner och måla, betsa eller göra annat för att få mörkare nyans, typ valnöt eller nåt. Har någon gjort det? Behöver tips, ideer och "hur man gör" eller hänvisning till sida där man det finns info om det. Bilder
Rucklet1: Det gick utmärkt att lägga utanför åsarna. det knakade lite i limmet de första stegen men nu är det helt tyst och jag ska lägga ett golv snart har du några tips där?
Hoppehare: Resultatet av planering som sattes i handling. Tack för alla tankar och tips, delar nu med mig lite av resulatet. Systemet har varit i drift i ca 1,5 dygn och ännu är returvattnet i princip värmelöst, så uppvärming pågår för fullt (synd att säga att det är snabb respons i systemet). Kankse intemoväntat utan shunt och med endast 8mm rör (typ 4 invändigt). Redan känner man att
vojma: I veckans avsnitt av Arga Snickaren så förklarar han först att man inte ska sätta kondensskydd på regelstommen i kommande badrum eftersom det kommer ytterligare ett lager iom fuktspärren bakom kaklet. Några minuter senare ser man när dom gjuter nytt golv i samma hus. Då förklarar platschefen(?) att dom fyllt upp, lagt ett kondensskydd mot uppstigande markfukt, armerat och sedan gjuter
Bråkis: Funkar inte det - prova med: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=27936 eller http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=4346
Bråkis: Här finns det lite mer bilder: http://www.byggahus.se/forum/golv/184087-fiskbensparkett-sa-funkar-det.html
Patrik_Hed: Ja, om det är T2 röd så är den självbegränsande. Vad körde du med för mått? 15 cm? Eftersom att du lagt slingan själv så har du förlorat 10-20 års produktgaranti. Detsamma gäller om det varit en golvläggare som lagt slingan (vilket är vanligt). Men du har JFB i alla fall, hoppas jag? Och har meggat och ohmmätt? Om det är blir bättre spridning vågar jag inte svara på.
pinebar: Om du skulle kunna få bort den blanka ytan på klinkersen på något vis så tror jag att du skulle kunna spackla till de där millimetrarna med fix innan du sedan lägger det nya golvet. Fix fastnar ju bevisligen på klinkers. Det borde ju inte bry sig om ifall den sitter på fram eller baksidan på plattan.
Bruiser: stämpa av och korta borde funka bra. minsta motståndets lag dessutom eftersom du slipper hugga upp golvet också.
Sleuter86: Ja. Fast blir det tillräckligt stabilt. Tänker mig att det kan svikta lite med cellplasten under. Eller har jag fel?
jontesjostrom: Hej Har lutat mitt golv i helgen och resultatet blev inte bra. Golvet blev flammigt och ojämn "färg" över hela golvet. Har försökt slipa det med Scotch-Brite för att jämna till resultatet med det hjälpte inte så mycket. Finns det något sätt att fixa detta? Slipa med ett fint sandpapper så det blir jämnare? Rengöra det överflödiga lutet med trärent? Hjälp!!!
mbyrod: Har hittat flera oljealkyder och det lutar åt någon oljefärg. Frågan är oljealkyd eller linolja? Är det värt det extra besväret med torktider för linoljan?
x-amin: Har sett att denna typen av fråga varit uppe mycket, men jag blir nog tvingen att fråga igen, trots att jag sökt efter svar. Har ett riktigt gammalt slitet golv i ett rum ännu ofärdigt rum, det golvet är i runda slängar 120år, för jag tror inte det är bytt under husets levene. Det är ett snyggt golv, snett och vint, rejäla plank och spikar, ser väl använt ut, ungefär som jag vill
eviljava: Ja, även om man nu inte kommer att slipa om det inbillar jag mig att ett golv klarar sig bättre om ädelträskiktet är tjockare. Ek är ju t.ex. hårdare än furu (som jag gissar att underlagret består av?). Ju tjockare ädelträskiktet är, desto bättre. Jag har inga belägg för detta (i form av dokumenterade produkttester, osv). Men min magkänsla säger mig att det är så.
läppglans: Hej jag har äntligen valt vilket golv jag vill ha: vit ek! Jag har fått 2 erbjudanden på laminat golv. 1 quick step http://www.quick-step.com/europe/se/sv/floor/418311.aspx 270kr/m2 2 hornitex inringat http://www.hornitex.com/content/images/1053df910bfb3aae10afeaa77f64bdb9.jpg 150kr/m2 quickstep har fasade kanter. jag ska lägga golvet i vardagsrum i ett litet hall och i sovrum. Någon som vet
Arnie: Problem: osäker på om golvet är lagt på ett godkänt, "fackmannamässigt" sätt. Ingen märkbar svikt förutom vid vissa ställen nära väggen/ i hörnen. Kan troligen lätt åtgärdas? Men nivåskillnad på något ställe över gränsen (1 cm på 2 m avstånd i stället för max 3 mm enl. norm) samt ngt mindre avvikelse /nivåskillnad på ett par andra ställen men troligen ngt över norm.
eviljava: Kollade lite snabbt hos Kährs. Det finns modeller med som har delvis spacklade kvistar och sprickor. Kolla t.ex. på "Ek kronoberg". Att du får ner en nagel i dessa är alltså helt normalt. Men att du skulle kunna se underbrädan låter "lite väl mycket". Men allt beror på vilken modell du har beställt. Det finns ju modeller med patina som t.ex. "Ek kronoberg", men sedan finns det även
zsimpey: spänningen i en bjälke går i ytterkanterna. det är där belastningen är. mitten är bara sammanbindningen mellan drag och tryckkrafterna.
Nooblet: Hej! Nu är det snart dags att flytta, och jag upptäckte att golvet har blivit fuktskadat i skarvarna under soffan, på 3-4 ställen. Det rör sig om en 20cm total längd på alla skador sammanlagt. Träet har mörknat ordentligt i skarvarna, men inte svällt. Finns det något jag kan göra för att åtgärda detta? Tänkte om det går att slipa ner en pytteliten bit precis i skadorna, och fylla