Det är så att jag har fått ett begagnat klickgolv (laminat) som är i bra skick. Jag ska lägga in det imorgon (lördag), men alla jag pratat med säger olika hur jag ska göra. Vissa säger att det ska kilas fast på båda sidor med tex träkilar som sedan huggs av och listen placeras över. Andra säger att det inte ska kilas utan att det ska lämnas öppet ca en cm på båda sidor, sen på med listen. Vissa säger att jag måste ha cirkelsåg/elektrisk gersåg för att kunna såga ut vissa delar snabbt och lätt, andra säger att det funkar lika bra med en fogsvans för laminat och en sticksåg. Det enda så jag vet säkert i detta läge är att jag ska lägga ett sånt där plastunderlag innan jag lägger på golvet och att skarvarna inte ska gå på samma ställe som en linje.

Haha misstänker att jag kommer att få olika svar från alla här med, men vad ska man göra när man inte vet själv.

Såhär har jag gjort och jag tror det är rätt! ;)

Lägg golvet med en distans från väggen på ca 10 mm. Större distans om det är ett stort golv. Tänk bara på att du har en golvlist som kan täcka över glipan som uppstår. Distansen du använder kan vara en kil eller en träbit eller vad som helst i princip!

När du lagt golvet klart så tar du bort distansen så att golvet kan röra sig fritt, flyta, på underlaget. Golvet ändrar storlek beroende på temperatur och luftfuktighet och ska därför inte vara fastlåst någonstans!

Du kommer att behöva en såg som klarar laminat för att kapa plankorna på sidorna, samt troligen på sista långsidan. Du kan göra det för hand, men det går snabbare med en sticksåg!

Har du rör som sticker upp till t.ex. ett element så använder du borrmaskin för att göra hålen i laminatet, sen sågar du dig in till hålen med sticksågen. Den lilla biten du sågat bort lägger du sen på plats efter att du lagt den stora plankan på sin plats!

Skarvarna ska vara förskjutna, minst 20 cm har jag för mig.

Lycka till, det kommer att gå hur bra som helst! Det är ingen raketforskning om det är ett någorlunda rektangulärt rum!

Kilar för att hålla öppet eller att bara lämna är en smakfråga. Kilarna gör att man inte riskerar att putta till laminatskivorna så att de hamnar tätt intill väggen, men slutresultatet skall ändå vara utan kilar som Maveric skriver. Och som kilar kan du använda vad som helst, de skall ju ändå bort.

Prova dig fram med såg. Det beror på vilken typ av laminat det är och hur tjocka skivorna är. Vi la ett tunt IKEA-golv (billigaste varianten, provisorisk lösning) och det gick bra med helt vanlig fogsvans. Har du en bättre såg så använd den, om inte så går ju det mesta bara man kompenserar med armstyrka. :-)

Lycka till, det kommer att gå bra!

• Gilla
NDavid
  • Laddar…
Lämnar man utan kilar så kan golvet flytta på sig under läggningen precis som du skriver men sen har man inget mothåll all banka mot när man ska klappa ihop ändarna i varandra. Har inte hittat ngt klickgolv som man bara lägger i varandra, lite våld brukar behövas.

Ett till tips börja vid dörren och lägg innåt, annars är det svårt att få det snyggt där

• Gilla
Demux
  • Laddar…
Tack för matnyttiga svar. Imorgon gäller det, har tapetserat köket idag. :)

Jag brukar lägga en hel rad i taget, går snabbare och man slipper banka ihop kortändarna.

När du borrar och sågar för rören, så såga bort en kilformad bit, när du sedan trycker den på plats så blir det ingen springa. Annars blir det en springa som är lika tjock som sågbladet.

• Gilla
abid4570
  • Laddar…
Ett till tips börja vid dörren och lägg innåt, annars är det svårt att få det snyggt där
Tydligen en smaksak detta med vilket håll man ska börja på. Jag har alltid börjat längst från dörren och avslutat vid dörren.

Hade golvläggare här nyss och de började vid dörren och jobbade sig innåt i rummet. Antar det fanns en orsak.

Blir det knepigt att slå ihop sista kortskarven i varje rad samt sista raden är ett klackjärn/spännjärn oumbärligt, undvik biltemas som är helt värdelöst om det måste bankas lite hårdare.

Hade golvläggare här nyss och de började vid dörren och jobbade sig innåt i rummet. Antar det fanns en orsak.
Anledningen att han gjorde som han gjorde var att förmodligen att han hade dörrfodren monterade under tiden han lade golv. Annars har jag svårt att se några fördelar med att jobba på det hållet.

En sak som är viktig:
Mät rummet och räkna ut hur många rader med golv du behöver lägga innan du är klar.
Om resultatet blir att du beköver lägga t.ex 15 rader plus ca 2 cm får man kanske överväga att såga av första raden med plankar på längden för att slippa få en så smal sista planka. Hoppas ni förstår hur jag menar.

• Gilla
abid4570 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.