Golv
Kolonist_1: Kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga men ville bara tipsa om att absolut prima betongen innan du tejpar Fonda Special annars är det stor risk att den släpper. Jag frågade försäljaren om primern men han menade på att det inte behövdes för tejpen fäster så bra ändå. Det gör den inte, dagen efter hade tejpen släppt från golvet.... Blev till att ta bort tejpen och prima, var som
Kolonist_1: Har ett delikat problem jag gärna skulle höra era synpunkter och förslag till åtgärder på: I ett rum i källaren har jag lagt Icopals Fonda Special fuktspärr direkt på betongplattan och sedan cellplast följt av golvspånskiva längst upp. Problemet är att undergolvet långt ifrån blivit plant pga att jag missbedömde några ojämnheter i betongsulan. Mellan "topp och dal" skiljer det
zenobia: Bumpa efter 3,5 år... Lite att göra på nyårsafton? :)
Stickan56: Smart Regel från Södra http://www.sodra.com/Documents/PDF/Timber/Produkter/Smart-svensk-montering.pdf Se Arga snickaren 14:45 in i programmet http://www.kanal5play.se/program/play/argasnickaren-s04e06 MVH Stickan
cecar33: Hyr en golvpoleringsmaskin på en golvfirma, så skall du nog få till en mycket fin och behaglig yta.
Matti_75: Kakelfix kräver också primer. Snåla inte bort primen, du kommer bara ångra dig.
A-Man_08: [citat] Glömde skriva att det är ojämt buktar upp på vissa ställen.
thomasx: Får du bara bort första biten, eller första raden, bör det inte vara några större problem med resten. Ett vinkeljärn smalt nog att gå ner mellan raden närmast väggen då du lyft den lite och själva väggen, som sedan vrids in så du kan få in det mellan golvplankan och bygeln bör kunna ordna saken, efterföljande rader bör ju sedan vara enkla att komma åt. Kolla med junkerss
Kurtivan: Eftersom en låg takhöjd inte ger dig problem så tycker jag att du ska behålla den, du får mindre att värma upp.
Kjell_G: [citat] Förstår hur du tänker, men detta golv saknar beskrivning :) Fick ställa sängen över den del av golvet som var i stort sett "urgröpt", stora flisor borta ur flera brädor. Att slipa är inte att tänka på. Fastighetsägaren har, där de själva bytt golv, lagt spånskiva? alt. spacklat och sedan plastmatta på. Nyare laminatgolv går bra att ta upp och lägga om, så det ser jag
AndreasAndersson: Super, tack så mycket! Då vet jag vad jag ska ut och köpa i morgon. Och sedan blir nästa utmaning precis som du säger, Fozz, att få luckan i samma höjd som när klinkern är lagd. Men där tror jag att jag har en del uppslag för att få till det.
MalinB: Hade parkett i köket i förra huset och det fungerade hur bra som helst. Ingen speciellt tålig lack eller så, samma som i matsalen och vardagsrummet. Enda 'problemet' som vi märkte var att man ofta tappar saker i golvet i köket - mer än i andra rum, som t ex kastrullock och annat, och det gjorde att vi fick en del hack i trägolvet. Speciellt vid spisen. En snygg plastmatta som man kan
Fred vom Jupiter: När jag lät hantverkare bygga kök i min förra lägenhet lade de golv in under skåpen en bit, så att de slapp kapa klinkerplattorna.
Stefan N: Golvet under berörs inte av att man lägger laminat. Sen om det går att lägga det igen beror på om det är klick eller limmat, men räkna med att det behövs nytt golv då det inte finns några marginaler om nån bit skulle gå sönder. Och vem orkar ha ett gammalt golv ligga och ta plats?
Fixartanten: [citat] Jag har redan satt golvlister i två rum och kommer att göra det själv igen om jag måste betala 110:- + moms per meter, som 1337:s golvläggarfirma fakturerar.
Dudeish: Jag har flytspacklat mitt garagegolv själv, 32kvm och spacklat fall mot en brunn. Det gick på ca 7000 kr för bara spacklet. Körde med LIP spackel och resultatet blev riktigt bra. Men tänk då på att du först skall bygga 1-2 cm för att få det plant, sen skall du bygga fall. Det går åt mycket spackel och det tar tid att blanda allt.
nino: är det vanlig plastmatta du ska ha? var bor du? tror det billigaste är om du handlar av en lokal eller nästa lokal butik
essends: Det är inget problem , "fjädern "hoppar oftast lös när man sågar men det är bara peta tillbaks den rätta delen .
WaldenWoods: Stegljuden från golvet du lägger blir klart mindre med denna typ av underlagsmatta än med vanlig foam. Om du är ute efter att reducera ljudet från våningen under tror jag dessvärre att skillnaden är försumbar. Tror att du måste upp i väsentligt tjockare isoleringsskikt (5 cm eller mer) för att det ska ge märkbar effekt.
haavard: Jag la Byggmaxgolv (14-15mm) för typ fyra år sen. Lite jobbigt innan jag lärde tekniken, men därefter var det inga problem. Men de har kanske inte det samma golvet i dag?
essends: Tejpa fast en bit plast och låt va nått dygn så har du en skaplig aning
mamalokoboboday: Ja, allt kan ju hända var som helst och det är nyttigt att höra om sådant här innan man väljer leverantör... Tack så mycket för ditt svar.
swejocke: Saken är att det på vissa ställen finns en ås 2 dm under golvet som är täckt med sågspån. På vissa ställen har vi fått försöka kapa väggen (som är är "timmrad" med 4 tum 8) längs med golvet. Där är diffen liten... Så det är sjukt ojämt och djupt ner till var man kan fästa på vissa ställen... Men kanske får prova ta bort allt spån i öppningarna, försöka bygga upp med
Rebeckaf: I befintliga huset har vi korkoplast. Fantastiskt! Tål vad som helst, inget syns (vill helst inte tänka på hur sällan vi våttorkar...).
Josth: Om det inte är lika varmt i krypgrunden som ute på sommaren kommer det att bli väldigt fuktigt särskilt juli-augusti med öppna ventiler och utan avfuktning. Ibland klarar golvbjälklaget att absorbera mycket av fukten från luften men det märks oftast genom att blindbotten hänger neråt som små vågdalar mellan golvbjälkarna. Förhoppningsvis hinner det sedan torka ur tillräckligt på
Skruvarn: Ja 2 stycken. Den ena är en garderob där vi redan fått bort parketten (för att kolla att det verkligen ligger plankgolv under), men brädan mot dörröppningen har de lyckats pilla in under dörrfodret så går inte att bända upp där. Den andra är på rummets ena kortsida så där är det brädor hela vägen om du förstår hur jag menar, inget hörn alltså
sin: Jag undrar ändå över varför du inte tar det säkra före det osäkra och kör med Osmo hårdvaxolja? Du får en extremt tålig yta, vår diskbänk som vi hårdvaxoljat med sidenmatt ser ut som ny efter snart 1 1/2 år, fast än det tycks ligga vatten på den mest hela tiden. Golven har vi behandlat med matt hårdvax nyligen och är helnöjda hittills. En hårdvaxad yta kan dessutom att
BGB: Tror ev att det går att göra sin bättringsolja själv. Kolla hur dom gör när dom tillverkar knivskaft, Skulle tro att min Timberex-olja är Kokt Linolja och balsaterpentin som blandats. ´Luktar iallafall likadant och så gör man efter att man dränkt ett knivskaft i kokt Linolja. man blandar linoljan och balsamterpentinen för att det ska förtunnas och tränga in längre). Sen går det