Hejsan

Har köpt ett parkettgolv från byggmax, 10mm 3-stav ek från Barlinek.
Det är dock problem att lägga golvet, först långsida som "klickas" in funkar ok, men när kortsidorna ska bankas ihop sitter det så hårt att för att få dem att glida ihop måste jag slå så hårt att parketten skadas. Och jo, jag har riktiga verktyg. Jag ser att det varit lite si och så med dessa golv för en del i forumet och många skriver att man måste banka hårt. Men det ska ju ändå gå att slå ihop dom utan att förstöra golvet.

Någon som haft liknande problem?

Vore det inte enklare att slå ihop kortsidorna först och sen klicka ihop långsidan? Annars måste ju hela långsidans friktion glida när du ska knacka ihop golvet?

Har haft kunder som köpt dessa golv bett oss lägga det, och ja vi har haft detta problem.
Det jag har gjort är att jag bytte storlek på hammaren, till en 3-kilos plastklubba.
Det åtgärdade problemet, ett slag så är det klart.:)

Använde handslägga när jag la Byggmax Barlinek 14mm 3stav för en massa år sen. :)

Har lagt ett Barlinekgolv. Inga problem när man använder ett sånt där bockat plattjärn som man brukar ha vid golvläggning.

Använder jag klackjärn mosas eken, eller mdf'en, eken håller lite längre. Större klubba så mosas mer ek :-)
När jag körde med en fräst slagkloss i trä som passade i noten, så sprack slagklossen, parketten rörde sig inte ur fläcken.

Att lägga en hel längd åt gången är på tvärs med läggninginstruktionen och funkar inte eftersom kortsidorna inte håller ihop tillräckligt bra hela 5-meterslängden trillar i bitar, och jag tror inte det är möjligt, eller i all afall svårt att få hela noten att passa ordentligt hela vägen, möjligen om man hade varit ett par personer till.

Nej, det blir nog reklamation och ett annat golv. Går det inte att följa läggningsinstruktionen är det nåt fel.

Jag använder Tarketts slagklossar i plast finns i 2 utföranden.
1 ca 18cm lång för kortände, samt 1 lång med handtag ca 38cm lång för "långsidan".
Exempelvis K-Rauta har dessa på hyllan.
Dessa spar parkett skulle man kunna väl kunna säga.
Använder bara klackjärn i nödfall, ute vid vägg.

Jag la detta golv för en månad sen och hade också problem med att slå ihop kortsidorna... spela ingen roll hur hårt jag banka.. parketten rörde sig inte utan gick bara sönder.. jag fick göra som cem77 skrev.. slå ihop kortsidorna först och sen långsidan.. mkt jobbigare och i princip omöjligt ensam.

Provade också slagklossar i plast men det enda det gjorde var att parketten höll lite längre men inte fan rubbades den...

köpa billigt brukar oftast bli dyrt...

För några år sedan lade jag in ett Barlinek 14 mm ekgolv, för övrigt det enda clickgolv jag lagt in, hittills.
Jag gjorde så att jag skarvade ihop hela längder (troligen mot alla anvisningar) och "lirkade" in kortsidorna med obetydligt våld på hammaren. För att kunna "lirka in" långsidan så pallade jag under med några brädstumpar, det gick bra, jag hade ingen medhjälpare. Inte en bräda skadades. Men jag tror att man får räkna med att använda en slägghammare, en vanlig snickarhammare räcker nog inte till.

Och ja, vi är helnöjda med golvet

Jag har haft samma problem med Tarett Salsa.

vi har också gjort så att vi har skarvat ihop alla kortsidor först och sedan tagit långsidorna. I vardagsrummet på dryga 10 m så behövde man vara 3 när man la ihop långsidorna, annars så åkte de ut på ett sätlle när de åkte in på ett annat.

Det finns ett fuktskydd för laminatgolv som vi strök på som "glidmedel" efter tips i en tråd här, då gick det lite lättare också.

Var för att lämna tillbaka golvet idag och reklamera det öppnade paketet. Killen i butiken "var tvungen" att kolla om det var något fel på paketet jag ville reklamera och tog fram ett klackjärn och en rejäl hammare, satte ihop två bitar och bankade på rejält, så rejält att flisorna flög. Biten flyttade sig inte en millimeter. Då sa han -Egentligen ska man inte ha den här, och fiftade med klackjärnet. Så tog han fram en slagkloss -En sån här ska det va. Ställde sig så jag inte såg biten och bankade på så hela fjädern drog. -Ja nu funkar det. Sa han. Hela fjädern flög ju all världens väg, sa ja. Jaja, men det är inget fel på det här golvet. Men jag tar tillbaka det ändå..... Men det är inget fel på det, man måste göra rätt bara. Så klart, golvet är finfint, det är bara jag som inte kan. Inte han heller, uppenbarligen :-)

Menmen, Slutet gott, allting gott.

Att det är dyrt att köpa billigt är väl knappast sant här... tar bara lite längre tid än normalt.. är jättenöjd med golvet i övrigt.. känner ingen skillnad mot dyrare golv. bara att det tog nån timme längre att lägga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.