4 013 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Skillnad svikt 7 alt 14 mm parkett?
På en slät betongplatta, med foam som underlag, vad för komfortmässig skillnad kan man märka på 7 och 14 mm parkett? Jag är helt ointresserad av att kunna slipa golvet i framtiden och eftersom priset är till fördel för 7 mm så undrar jag vilka andra aspekter jag ska ta hänsyn till? Hårdhet, eko, sviktkänsla etc. Helst vill man ju ha ett stumt men mjukt golv.
Ös på med åsikter!
Ös på med åsikter!
Om det golv på 7mm du avser så skulle jag tro att det är ett fanergolv, om det är ett såkallt parkettgolv.
Träytan är då endast1-1,5mmm tjockt och tål väl inte direkt stryk i exempelvis en hall.
I den miljön avråder jag direkt från det, tål ej heller fukt riktigt på samma sätt.
Lärt mej detta den tunga och dyra vägen.:blushing:
Jag skulle trots prisskillnaden välja det dyrare och tjockare golvet,dels pga kvalite samt
styvheten.
Kvalitet kostar men brukar löna sig i längden. Framförallt arbetsmässigt.
Det tunna golvet sviktar också lätt vid minsta svacka, och vad jag vet finns det inga släta golv i det här landet iallafall.
Jag har lagt ca 10000m2 av fanergolv(7mm).
Det tunna golvet kan ju dock också vara ett laminat också, men det måste du kolla upp.
Träytan är då endast1-1,5mmm tjockt och tål väl inte direkt stryk i exempelvis en hall.
I den miljön avråder jag direkt från det, tål ej heller fukt riktigt på samma sätt.
Lärt mej detta den tunga och dyra vägen.:blushing:
Jag skulle trots prisskillnaden välja det dyrare och tjockare golvet,dels pga kvalite samt
styvheten.
Kvalitet kostar men brukar löna sig i längden. Framförallt arbetsmässigt.
Det tunna golvet sviktar också lätt vid minsta svacka, och vad jag vet finns det inga släta golv i det här landet iallafall.
Jag har lagt ca 10000m2 av fanergolv(7mm).
Det tunna golvet kan ju dock också vara ett laminat också, men det måste du kolla upp.
Redigerat:
Tack för input!
Den korrekta termen är förmodligen fanérgolv vad gäller det tunnare golvet. Det är definitivt en träyta på de golv som jag menar. Exempel är Tarketts Viva-serie.
Jag vill inte ha ett laminatgolv då jag på något sätt tycker att trä är mer levande än plastytan i ett laminat.
I hallen ska vi ha stengolv. Men i köket tänker jag mig samma trägolv som i resten av huset och det gäller ju att det tål en del när man tar fram högtryckstvätten för att spola av ungarna efter maten.
Fler åsikter?
Den korrekta termen är förmodligen fanérgolv vad gäller det tunnare golvet. Det är definitivt en träyta på de golv som jag menar. Exempel är Tarketts Viva-serie.
Jag vill inte ha ett laminatgolv då jag på något sätt tycker att trä är mer levande än plastytan i ett laminat.
I hallen ska vi ha stengolv. Men i köket tänker jag mig samma trägolv som i resten av huset och det gäller ju att det tål en del när man tar fram högtryckstvätten för att spola av ungarna efter maten.
Fler åsikter?
Fler åsikter?
Jo det skulle i så fall vara valet av golv i köket. Har sett att det kan slitas en hel del på golvet där, hos personer som vistas mycket i köket med matlagning, bak mm. Är det då också ett större kök, så det innebär att man måsta gå några steg mellan diskho, spis, kyl/frys, så blir det ett slitage just där, hamnar då även mat/vatten på golvet ibland, så är ett fanèr golv klart olämpligt.
Jo det skulle i så fall vara valet av golv i köket. Har sett att det kan slitas en hel del på golvet där, hos personer som vistas mycket i köket med matlagning, bak mm. Är det då också ett större kök, så det innebär att man måsta gå några steg mellan diskho, spis, kyl/frys, så blir det ett slitage just där, hamnar då även mat/vatten på golvet ibland, så är ett fanèr golv klart olämpligt.
Redigerat:
Jag brukar rent generellt säga att trägolv i kök, framförallt hos en barn familj, inte är att rekommendera.
Men men,det läggs ändå rätt mycket trägolv i kök så det är väl en smaksak.
Personligen tycker jag laminat/matta är att föredra, mycket pga slitage och allt slabbande med vätska.
Jag själv har fiskbensparkett i köket.
Undantaget bekräftar regeln.d^_^b
Men men,det läggs ändå rätt mycket trägolv i kök så det är väl en smaksak.
Personligen tycker jag laminat/matta är att föredra, mycket pga slitage och allt slabbande med vätska.
Jag själv har fiskbensparkett i köket.
Undantaget bekräftar regeln.d^_^b
Klicka här för att svara