T
tlundberg: Hej Jag skulle behöva en nivålist eller nivåtröskel i en dörröppning i vårt hus. Bilden som är bifogad försöker visa dörröppningen mellan de två rummen. Rummet till höger har massivt furugolv och rummet till vänster har laminatgolv. Furugolvet är gammalt och inte speciellt plant. Förutom att det är vågigt lutar det ganska bra också. Som mest är nivåskillnaden mot
0 svar · 2,1k läst
·
P
pingflood: Ja, drygt 100 räknade jag på om jag använder de i båda ändarna, dock bör jag klara mig med att ha de på en ände av varje regel och den andra skruvar jag rakt genom befintlig bjälke, så 50 = c:a 500kr är ju inte så farligt om den underlättar. :)
7 svar · 1,4k läst
M
Merarenovera: Är det någon som har erfarenheter av Flottegulves grejer. Deras priser ligger på mindre än hälften av de ekgolv (oljade) som jag hittar på svenska sajter och butiker. Är kvalitén därefter eller vad beror den enorma prisskillnaden på? Har tänkt lägga oljad ekparkett (slipbart) i alla rum då vi gör en totalrenovering. Har hittat ett golv på Flottegulve.dk till ett schysst pris.
0 svar · 1,9k läst
L
Lucioperca: Nya uppgifter, den gamla ägaren har tydligen visst dränerat i samband med att fjärrvärme drogs in (ca 1996). Dräneringen kanske ligger för högt därav problemen? Då borde man väl teoretiskt kunna höja golvet ovanför dräneringen istället för tvärtom? Vi har så mycket utrymme i resten av huset att vi inte har nåt behov av att inreda källaren, samt att källaren är bara ungefär
7 svar · 1,8k läst
S
stoif: Nygjuten betong som inte glättats eller slipats får ofta en tunn yta, s.k. Betonghud, med mkt dålig kvalitet.
16 svar · 95,1k läst
O
Ottomatic: Hej! För ett tag sedan renoverade jag mitt kök. Jag öppnade då upp ett hål i en vägg för ändrad planlösning. Detta medgav dock en nivåskillnad i golven mellan kök och vardagsrum. Idag har jag en "provisorisk" tröskel men jag behöver hjälp/tips för en bra lösning kring hur jag snyggast sätter golvlist runt den nya öppningen och får dit tröskeln på ett snyggare sätt. Bifogar
0 svar · 11,7k läst
·
pickels
pickels: Har hål i golvet efter rivning av en vägg. Det ser likadant ut bakom väggen mot höger. Hur lagar jag detta snyggast? Har fått några parkettbitar som tanken är att dom skall i där. Skall jag lägga dom nya bitarna år "fel" håll och få som en fris. Hur får jag det tätt och fint? [bild] [bild] Mvh Pickels
0 svar · 4,2k läst
L
lkarlsson: Ingen som lagt in Kährs Nice, som har någon bild, erfarenheter....?
2 svar · 3,0k läst
M
magge64: Ett sent svar, men kanske nyttigt för andra med liknande behov: dinvvsbutik.se har täckbrickor även i ovanligare storlekar. Jag behövde 28 mm och 35 mm och det finns i sortimentet. Sök på "täckbricka" eller "täckbrickor".
7 svar · 20,6k läst
·
P
pbengtsson: Tarkett har dessa lister tror jag, dock är de inte jättelånga (2m?) de tar upp nivåskillnader och monteras utan synliga skruv. Nackdelen är att det blir en förhöjning på några mm.
1 svar · 2,3k läst
F
Forslin: Prova även med att lägga en >2 cm tjock cellplast skiva (1x1m) direkt på betonggolvet och se om blir fuktigt under den efter en vecka. I vårt hus har vi en inredd källare där alla rum fungerar som kontor och bostadsytor. Ett av hörnrummen saknar ventilation och efter en halvtimme med dörren stängd så luktar det "jordkällare". Är dörren öppen försvinner jordkällardoften. Dottern
4 svar · 10,2k läst
B
b8q: Jag har inte provat med just däck och betong, men märken från gummisulor på parkett eller liknande brukar gå bra att få bort med vanligt suddgummi!
1 svar · 6,7k läst
TF83
TF83: Tjena! Drenerade om vårat hus som är byggt 1936 för ca 2 år sedan med isodränskivor. Pga en fuktskada så rev vi ut den tidigare inredda källaren som bestod av isolering och träreglar emot väggarna och golvet hade man lagt först en massa sand med frigolit ovanpå, golvspån och sedan plastmatta på det... Så nu när allt är urivet tänkte ja bara putsa upp det värsta på väggarna och
0 svar · 2,2k läst
S
sankaboy: Det står i anvisningarna att man ska ha min 10 mm till vägg och andra fasta föremål när man lägger parkett. Hur viktigt är det? Har 5-10mm till vägg för att jag tror inte golvlisterna kommer kunna täcka glipan annars. Har läst att golvet måste kunna flytta på sig när man lägger flytande golv. Men hur mycket flyttar sig ett parkettgolv normalt i ett året runt boende i
0 svar · 7,0k läst
Q
quilding: Jag har anslutit en 100 mm stos till platonmattan, och sedan en spiroböj ut genom väggen. Fläkten sitter i en skrubb på andra sidan. Den suger alltså så att luften sugs in genom listerna, via golvet och ut genom fläkten.
13 svar · 4,6k läst
R
robbanonline: Det låter rimligt att det kan bero på lacken, genom att täppa till golvet med lack så ventileras ev fukt underifrån inte bort lika bra som tidigare - det behöver ju inte vara fukthalter som ger utslag i Anticimex mätning utan bara den naturliga årstidsvariationen. Men om det enda som ni gjort är att slipa och lacka och problemet uppkommit efter det... Hittade det här hos Norrlandsträ :
2 svar · 2,3k läst
G
Greger77: Ska lägga golv i snickarboden och funderar på vad jag ska välja. I botten är det delvis en betongplatta (har brutit bort delar som var allt för spruckna och ojämna). På detta har jag en ram av reglar och plast mot betongen (funderar på att fylla mellanrummen med kutterspån för att få lite isolering). Skulle helst ha ett trägolv, men har ändå planerat att lägga ett golv av
0 svar · 2,4k läst
N
noone70: Vi ska måla och tapetsera om i vardagsrummet och jag hade tänkt olja om golvet då. Golvet är ekparkett Oljades av golvfirma för 1,5 år sedan, är i hyfsat skick men det finns en del smårepor(småbarn och hund.) Yta ca 20kvm Vet tyvärr inte vilken olja som användes. Hade tänkt försöka fixa det själv utan att hyra polermaskin eftersom det inte är så stor yta och vi har flera små rum
0 svar · 1,9k läst
L
Lybbe: [citat] Intressant. Gissar att ekbräderna är betydligt rakare än furugolv. Har lagt nästan hela rummet denna helg, men fysatan vilket jobb. Det var inte många furubräder som var raka. Vi hade ändå köpt nya paket som inte var öppnade. Det blev till att limma, slå ihop och sedan använda tving på de som glappade för mycket. Mycket jobb som sagt. Att limma betongen lät intressant, men
17 svar · 3,6k läst
S
seniorkonsult: Kanske kan bli ett litet problem att få snyggt eftersom det är en trappa av U-typ vilket innebär att "pastillerna" kommer att delas. Jag skall själv montera en sådan matta (typ Mondo) i ett kök men där är rektangulära ytor.
3 svar · 3,3k läst
Stefan N
Stefan N: Ca 13mm med fix. Men om det ska byggas upp sa använd flytspackel istället för gips.
4 svar · 1,2k läst
F
fogfi: Intressant, vi hade planerat att lägga gummigolv i vår trappa, kanske skall tänka om.
4 svar · 3,5k läst
T
teamswix: Hur tycker panelen att man ska behandla slipade trägolv? Ska luta o sen olja eller såpa ellerkanske både och? Olja behöver väl flera veckors torktid innan man kan börja möblera? Om man har vitt lut blir det för mycket vitt om man har vit olja/såpa också?
0 svar · 2,0k läst
Anna_H
Anna_H: Nåt sånt spännande hittar man aldrig i 70-talshus :-D
11 svar · 18,4k läst
·
S
Stenper: Om jag ska täta på utsidan måste jag bila bort en gjuten källartrappa och ett litet bjälklag... Det är sant att det blir något annorlunda när vattentrycket trycker beläggningen från betongen men vad jag förstår fäster epoxy ordentligt i betong. Jag har varit på badhus där de verkar ha vad som liknar en epoxybeläggning på golvet och en bit upp på väggen men vad är det för
5 svar · 5,2k läst
D
Dsl: [citat] Slang skall självklart gjutas in i nya golvet. Nu handlar det dock om rör för att dra eventuell framtida golvvärme genom det nya golvet. Fördelaren kommer sitta på ena sidan korridoren och huset (där den framtida golvvärmen skall vara) är på andra sidan. För att kunna dra en hel slinga utan skarv i framtiden vill jag alltså ha möjlighet att sticka denna under nya golvet till
6 svar · 3,1k läst
L
largab: bla rinkabyrör säljer dem http://www.rinkabyror.se/artiklar/varme/golvvarme/lk-vattenburet/ pris /m2 hamnar väl på omkring 500 + någon shunt + klinkers + ev fuktspärr
7 svar · 3,0k läst
sergeant
sergeant: Tack för svaren! Då får det bli till att flytspackla. Jag skall ändå köpa en massa flytspackel för att göra golvet i den intilligande tvättstugan. Tack tack d^_^b ///H
3 svar · 5,3k läst
K
kristian_karlsson: Nu visade det sig att mina avloppsrör går i källaren, så jag behöver inte bryta upp golvet. Det kanske vore en tanke ändå att byta golv iofs, det verkar inte så dyrt.
8 svar · 15,8k läst
K
kungcocos: Det verkar som om det får bli ångspärr då iallafall. Så här kommer det att se ut: Glespanel värmeplåtar med rör ångspärr spånskiva lumppapp laminat/parkett
13 svar · 15,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.