Golv
Björkhaga: Tack snälla, ska läsa samtliga inlägg i den tråden!!
Second: Hej! Ska lägga in ett nytt laminatgolv på övervåningen. Laminatgolvet har en färdig stegljudsisol fastsatt på laminatskivorna så jag hade inte tänkt behöva lägga ett extra lager med stegljudsisol. Min fråga gäller underlaget som består av spikat råspont på golvåsarna. Råsponten är väl sisådär i jämnhet och vid en del av hörnen och i den del av sponterna så har brädorna
raveper: Off topic. Skulle i största möjliga mån hålla mig ifrån jemfix eller vad det heter. Mer skit har sällan skådats. Skicka tillbaka det till danskarna.
Henri: [citat] I anvisningar för att lägga parkett på betonggolv är golvlister alltid ventilerade. Fukt ska kunna ventileras ut den vägen.
EJHermansson: Då får det bli ny foam och plasten under denna gång. Tack för snabba svar
9-5: Hej, har för mig att en golvläggare sa att det gick att slipa om det en gång. Ask är ju hårt så det tar nog ett tag innan det är dags... Eftersom kostnaden för slipning överstiger priset på golvet plus att det dammar osv, tänkte jag att det är enklare att byta det! Hade inga större problem med läggningen. Har bara lagt billiga klickgolv innan så jag har ju inget att jämföra med:)
MmeMim: Fixar-K> För sent och för sent är det väl aldrig för vi har inte satt de sista två socklarna. För sent känns det dock för jag tror inte vi får in listerna under, utan att ta upp hela golvet. JAg har ju sågat själva karmarna och passat in under. Resten får nog faktiskt bli fog. Kan ju prova på ett litet ställe och se hur det blir.
eviljava: [citat] Hmmm... bra fråga. Den hade naturligtvis en beläggning på undersidan. Huruvida den var helt tät eller ej lade jag inte märke till när jag rev ut den. Men den var ju helt klart tillräckligt tät för att fuktvandringen genom plattan skulle få den att börja lukta illa.
emilm: Hmm, min högst amatörmässiga känsla säger att 5mm är lite mycket. Ligger spånskivorna flytande eller är de skruvade i underlaget? Är det betong under?
pbengtsson: Du får beskriva golvet mer i detalj, det är helt omöjligt att gissa. Är det isolerat under till hela vägen till vägg och slingorna löper max15cm från vägg så har man inte kalla golv. Hur vet du att slingan löper utefter vägg först?
stoif: Tror bara det kan bli dåligt att lägga golv ovanpå. Prova att dra bort den i ngt hörn. Är vidhäftningen mot undergolv stark skulle jag överväga hyra in ngn som gör jobbet.
magnusk750: Ja det vore jäkligt snyggt med garage med brädgolv. Flex och ev springor är jag inte så orolig för, i gamla lantbruksbyggnader har man ju loggolv som man utan problem kör traktor på. Om man gör ett golv till ett garage för personbil av 45-50 mm spontade golvbrädor, beställda från bondsåg förstås, och kanske 600 cc bärlinor så lär det inte flexa så att det stör. För t ex
Fredrik Å: Hej Parkett vid ytterdörren blir repig och ful. Jag skulle lägga klinkers framför dörren och sätta en mässingslist mellan parketten och klinkersen. Fredrik
Stuvaren: BGB: Du har inte möjlighet att länka till de där pluggen du nämner i alternativ 1? Har lite svårt att hitta dom..
nino: det går att lägga en ny matta ovanpå den gamla det enda är att man måste vänta länge innan man lägger ner mattan i limmet annars blir det bubblor på matta riva ut matta och spackla är inte allt för mycket jobb
bygganders: [citat] Är det 4150 Tunnflyt Industri som ni syftar på ? eller 520 Industri ? Anders
Denar: Betong i kontakt med trä är aldrig bra, oavsett om det är underifrån eller från sidan. Syllen behöver skyddas från all kontakt med betongen.
tank77: Du förkortar byggtiden med ett par timmar om du skippar att ta bort mattan:x:wow: Nej, hyr en mattstripper för en hundring eller två och ta bort mattan på ett kick.d^_^b
saturnus: Det jag tänker på är Wicanders korkoplast, som användes ganska flitigt för ca 30 år sedan. När jag skulle slå upp detta på webben, fanns det faktiskt flera inlägg om detta här på Forumet, så du kan ju söka här. Vi lade en hel del sådana plattor främst i kök på den tiden, det var omtyckt och det blev vackert.....då. Men jag kommer också ihåg hur det såg ut en 10 år senare =
chrilled: Hej! Vi håller på och renoverar trappan inne. Skrapning, slipning och avstädning är klart. Grundning pågår. Det vi funderar på nu är i vilken strykning med täckfärgen som halkstoppet skall blandas. Vi har köpt en liten burk med halkstopp från alcro och det står att den ska blandas i färgen, men vi undrar om någon kan hjälpa oss med lite mer input. Sanden är ju grå - kommer då
Elkludde: Ska du lägga nåt lägg foam,absolut inte papp
pleqtiz: men att jag inte tänkte på det!! tack för tipset d^_^b
gromit42x: So far so good. Fogning och montering av sockelplattor återstår
pudde: hallå, har hittat ett golv på bauhaus som skulle passa i vårt nya kök. vi söker efter schackrutiga plattor, typ vinyl. de enda jag hittat är av självhäftande typ. plattorna kommer klistras direkt mot ett flytspacklat undergolv. och det låter ju lätt. och ser fint ut på produktens kartong. men har någon nån erfanhet av självhäftande vinylplattor? håller verkligen limmet? låter
drl: Det låter ju smartare förstås. Hur långt behöver jag borra?
pingflood: Tänkte bara uppdatera, efter många om och men kom de och rev ut och lade ny matta IGEN. Det ser nästan helt OK ut, dock finns det luftbubblor och ojämnheter på trappstegen pga att de slarvat med att skrapa bort resterna från den gamla mattan. Fy f-n vad svårt det är att hitta kompetent folk.
Hjulberg: Diamantslip lär nog inte fungera så bra. "klistret" är väl av typen asfaltklister vilket kommer sätta sig direkt på skivan sen är den värdelös. Det som kan fungera är en matthyvel, tror jag det kan heta? finns kanske att hyra på exempelvis Cramo, alternativt så köper du en golvskrapa på Biltema. http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Verktyg/Golvskrapa-86028/ Har själv gjort detta