F
Fliken: Man får icke spackla skivor i skarvarna. Problemet medför att om det rör sig så rör sig även spacklet uppåt och det blir än mer fula skarvar igenom mattan. Trälim, eller mattlimmet är att föredra i skarvarna. Men egentligen ska det inte bli så stora springor i skarvarna.
33 svar · 5,0k läst
·
C
copello2: Jag skulle vara mycket tacksam för tips på en bra uv skyddande olja till ett ekgolv. Fick ett litet prov på Timbrex olja i mouse form men tycker att det blev lite klibbigt av denna oljan samt att den luktade nästan härsket. Så därför tar jag tackamt emot tips på bästa oljan. mvh, Andreas
0 svar · 920 läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Måste ner några mm, men man an använda t.ex en multimaster så går det lite smidigare än handkraft...
3 svar · 9,2k läst
snickarboden
snickarboden: Snöre på vägg och fritt med stödlinjer på golv. Använder eventuellt kryss för att justera avstånd på vissa ställen och då kryssen stående förstås. /Kent
16 svar · 11,3k läst
·
D
Daniel78: Snyggt jobbat!
18 svar · 3,1k läst
·
D
Flöjten5
Flöjten5: Jag har löst mina glipor med att lägga en foglist på 21 mm (finns även 33mm) och sedan golvlist.
9 svar · 11,0k läst
Flöjten5
Flöjten5: Köp av någon på blocket. Brukar se annonser rätt ofta. Hade du bott närmare Dalarna hade du fått några brädor av mig.
2 svar · 2,9k läst
H
Hoppehare: Den är faktiskt fasad (rundad med fräs). Kanske svårt att se på bilderna. Annars utmärkt uppslag :D
14 svar · 6,7k läst
·
L
limen: Fortsätter resonera lite: Skulle det hjälpa att sätta några ventiler i golvet? Då borde ju inte luften bli stillastående och risken för fuktskador borde minska.
5 svar · 4,1k läst
nino
nino: förmodligen är den tänkt att hållas vinkelrätt mot golvet men det funkar nog dåligt i praktiken..
3 svar · 3,1k läst
M
Mats Mattsson: Hej! Jag undrar om det är dumt att lacka innergolvet på lekstugan? Jag tänker då att träet får svårare att andas. Under golvet är det markduk med ett lager grus. Golvet står på plattor så det är luft under hela golvet. Om jag nu skall lacka vilket lack är bäst? Mvh Mats
0 svar · 1,3k läst
O
Ockebocke: Hej nån som hunnit få erfarenhet av detta golv? Bygger nytt hus med platta på mark och golvvärme. Hade egentligen velat ha massivt golv men när man frågar runt verkar lamell vara säkrare då det sväller och krymper betydligt mindre med skillnader i fukt och värme. Har fastnat för siljans lamellplank som är vitvaxade. De har tydligen detta i bla Arlandas terminaler så det verkar ju i
2 svar · 3,9k läst
X
xerxes28: Bumpar den här tråden då vi har gått och köpt en kåk som visade sig har mer problem, liknande de i tråden, än vad vi trodde efter besiktning och diskussion med bland annat Anticimex. Förhoppningen är att trådskaparen (nik.j) finns kvar på forumet och kan dela med sig av resultatet så här några år senare. Är lukten och problemen fortfarande borta? Kunde ju vara skönt och slippa
21 svar · 30,6k läst
mikael_thn
mikael_thn: När jag kikade runt verkade det som att alla butiker hade i princip samma leverantör, så det gäller bara att hitta någon som tycker det är roligt att vara lite kundorienterad som kan tänka sig att titta i katalogen och ta hem en udda längd till dig! Jag beställde en 40x2700mm list, kostade 300kr om jag inte minns fel.
3 svar · 5,0k läst
Alfredo
Alfredo: Låter som lumppapp. Har ingen koll på hur man bäst får bort det. Prova med en färgskrapa av hårdmetalltyp kanske. Eller kanske en barkspade. Bara gissar. Har aldrig gjort det.
1 svar · 1,3k läst
M
Marcos: Rev bort gammalt golv i köket. Linoleumplattorna satt i betong med svartlilm, som är kvar på golvet. Betongen är torr. Underlaget är jämn, men hela köket luktar illa. Vill lägga laminat men är orolig att lukten blir kvar. Det finns många som haft samma problem. Hur löste ni problemet? Jag är inte så sugen att asbestsanera. Kan man lägga nånting på limmet isstället (plastfolie,
0 svar · 3,0k läst
V
Viktor87: Hej! Jag bor i en fastighet som är byggt 1939. Det ligger klinker i hall och kök, och parkett i vardagsrummet. Parketten är ca 15 mm högre än klinkern. Jag undrar ifall någon har en idé om vad det ligger för golv under parketten? Vad lade man för typ av golv på den tiden huset byggdes? Jag har tittat i garderoben, där ligger en plastmatta, och under den är det någon form av betong.
0 svar · 1,4k läst
nino
nino: Antigen så tr du upp en bit och skickar för analys, tror det kostar runt 1500:- Eller så fotar du, eller tar med en bit och åker till en golvläggare, gärna någon i 60 - 70års åldern och frågar Dom brukar ha koll, vet förmodligen vilket fabrikat det är mattan och vad den heter :) Plastmattan bör du få bort i hallen. Att låta mattan vara kvar under parketten är inga problem
5 svar · 22,5k läst
P
Pepparkaka: I used Pergo's laminate flooring when I renovated a flat almost 10 years ago, and if I were to use laminate flooring again I wouldn't hesitate in choosing Pergo again. It was easy to put in place and maintain. Two advice before the floor is put in place: - As the floor is rather thin, make sure that the surface is more or less perfectly even before putting in the laminate flooring. - If it is put
3 svar · 3,2k läst
mexitegel
mexitegel: Lägg ett listband runt om parketten och lägg mjukfog i lämplig kulör mellan listband och klinker.
4 svar · 2,3k läst
M
maja317: Hej! Jag ska lägga parkett i hela lägenheten och i hall och kök kommer jag ta bort plastmattan som ligger där och den gamla parketten i vardagsrummet. Nu undrar jag Jag har för mig (arga snickarn program el dyl.) lade nån isoleringsplast/folie el dyl i golvet för att det inte skulle bli behagligare golv. Vet någon vad dessa heter? jag vill inte lägga golvvärme utan bara ha nått som ger
0 svar · 850 läst
S
senfunkis: Det kan mkt väl vara så att ev. Nivåskillnad inte är ditt största problem. Det kan vara så att trappan är byggd av linoleumklädda steg av blockfaner m masonit...såna steg hittade jag. Det var bara att gå till planB och klä in trappan m furuplank 15mm. Slutresultater blev bra men mkt mer arbete.
1 svar · 1,8k läst
M
mikmal: Ska lägga ca 10 kvm kalkstensgolv i sommarhuset. Har reglat och flytspacklat enligt konstens alla (?) regler. Golvet är hyvlad grå kalksten fallande längder med bredd 20 cm, tjocklek 18 mm. Har ni tips på märke på fix och fog. Finns färdigblandad fix för natursten? Hur tjock tandning ska man ha på tandspackeln etc. Andra tips mottages gärna. /Mikael
0 svar · 2,3k läst
A
Aramiss: Tusen tack för alla svar och all hjälp. Och tusen tack för att ni lagt upp bilder och engagerat er. Vi ska lägga golvet i sovrummet och i hallen på ovanvåning. Dvs blir inte mycket slitage på det. Att det blir kallare gör oss absolut ingenting, vårt hus har en förmåga att bli för varmt. Vi valde ett 7m.m. Golv från Ikea. Påbörjar klickning imorgon. Och ja som tur är kan man lämna
16 svar · 27,5k läst
·
L
lubbe75: Ja det kan vara värt att testa.
23 svar · 3,6k läst
M
magjo: Har ett par såpade furugolv att fräscha upp, är det en bra eller dålig ide att göra som när man nysåpade golven? Dvs såpa, polera med röd trissa, såpa igen, polera....? Behöver några goda råd
0 svar · 1,2k läst
H
hempularen: Jag kan iofs. tänka mig att jobbet har totalt tagit mer än en dag som föreslogs här ovan. Att väga av så många bitar tar sin tid. Men det borde vara marginellt mer arbete än att lägga långa reglar. Jag gjorde ett liknande jobb till vårt badrum. Bjälklaget lutade en del. Jag skruvlimmade nya bjälkar på rätt avvägd höjd längs de gamla bjälkarna (på sidan). Då blev det
7 svar · 1,9k läst
L
latarn: [citat] Tack för tipset, ska mäta hur mycket kvartsstav som behövs i längd och följa ditt tips
2 svar · 2,9k läst
L
lillamatilda: Ja, jag ringer dem!
24 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.