J
JF.: Har fått mitt parkett golv slipat och vaxat så de ser väldigt fint ut. Men stör mig på att golvsockeln inte ligger dikt mot golvet utan på vissa ställen är de ca 4-5mm glipa. Väggen består att putsat tegel så att riva ner sockeln och placera den mot golvet känns så där.. Testade att ta bort sockeln på ett annat ställe i lägenheten och då följde större delar av väggen bakom
0 svar · 2,1k läst
K
KungAnka: Det är inte vanliga trösklar utan en målad källartrappa där översta träbiten=tröskel ligger precis i nivå med golvet. Inte snyggt med vare sig höjdskillnad eller list där, plus att det inte är så lätt att bryta upp tröskeln på ett bra sätt. Jag la i masonit och plastmatta igår kväll, det blev bra, även om klinker hade varit snyggare. Har 30x30 klinker i andra hallen, den
3 svar · 2,5k läst
T
tank77: Mmmmm....blev riktigt snyggt!
8 svar · 3,8k läst
·
A
Amatörbyggaren: Jo, Verktygstoken menar nog tvärtom, ibland blir det tok, i rubriken blev det böta masonit för mig. Skall jag förstå så att för ett så litet golv behöver jag inte blöta masoniten. Förresten regnar det ute idag, skivorna står i garaget så de kanske är tillräckligt fuktiga. Novilon?
3 svar · 1,9k läst
P
Pepparkaka: Kolla här för ett exempel: http://www.byggahus.se/forum/golv/106700-klinkers-33x33-fall-mot-golvbrunn.html
3 svar · 4,1k läst
L
linkan77: Skall inte skriva från mobilen, blev fel i inlägget innan. Super bra idee:), kommer att lägga 20cm vid kanterna. Tack igen Sent from my GT-I5500 using Byggahus
13 svar · 2,0k läst
mattiasp
mattiasp: Själv vägrar jag att använda balsamterpentin, eftersom det innehåller terpener, en typ av cykliska kolväten som påstås vara cancerogena till någon grad. Alifatiska kolväten är i regel inte cacerogena. Alla blir väl saliga på sin tro. Kolla gärna på kemikalieinspektionens kemikaliedatabas, www.kemi.se
12 svar · 10,0k läst
novi
novi: Kanske bättre sent än aldrig... Har haft samma problem och då valt att limma med PL 600. Där väggen har bukt la jag tryck emot (vedkorgen) sitter som berget nu. Skulle ta bort en liten bit o fick med halva väggen. Novisen Sent from my GT-I9210 using Byggahus
1 svar · 1,7k läst
H
Husfixa: Tack för svaret. Det slutade med sand, golvspån, foam och parkett. Sanden var snustorr men ojämn. Tog bort lite sand för att få plats med golvspånsskivorna och jämnade till och trampade ner det.. Lite lurigt att få jämnt men med laser-vattenpass funkade det. Otroligt stabilt och jämnt. I springorna mellan vägg och golvpsån blev det tills slut gammalt hederligt lindrev. Isolerar,
3 svar · 6,2k läst
H
Hoppehare: Gammal tråd i samma tema som min nya. http://www.byggahus.se/forum/golv/194827-smakrad-inspiration-dorrtrosklar-sokes.html Johan och andra, det verkar som om att ask är ett bra alternativ. Har ni kanske några bilder ni kan dela med er av? Eller ska man kanske vara modig nog att bryta av med mörkare träslag?
6 svar · 15,0k läst
E
eviljava: Flytspackling är förmodligen den enklaste (och därmed den billigaste) lösningen, eftersom du har lejt bort arbetet. Du kan givetvis låta dem bryta upp det befintliga undergolvet och sedan lägga ett nytt som ligger helt plant, men det blir förmodligen dyrare? Flytspacklet kommer inte att rinna ner i källaren såvida du inte har väldigt breda springor i undergolvet. Jag utgår dock från
1 svar · 3,4k läst
·
T
thomasx: Du kan slipa och försegla golvet också, högglanspolerar du blir det spegelblankt och står emot olja m.m. Kolla t.ex. husqvarnas hyperfloor.
1 svar · 6,1k läst
H
hempularen: Nu misstänker jag att trådskaparen menade att hn skulle anlita ngn. för att lägga in det? Har ingen bra uppfattning om arbetskostnad. I köket kanske det behövs rät stora insatser för att få underlaget styvt nog. I hallen där det redan är stengolv kan man ju anta att underlaget redan är lämpligt.
2 svar · 7,4k läst
raveper
raveper: Vi har ett svart pluppgolv i ett trapphus på jobbet och det luktar ju gummi såhär 2år senare. Fast det är ganska snyggt men det behöver ju någon typ av behandling typ vax eller boning.
1 svar · 3,3k läst
G
grunch: Hejsan! Är på jakt efter ett fanergolv helst omsplipningsbart av Ask eller Ek 3 stavig eller mindre? (helst ca 10mm då 14mm gör att jag behöver kapa dörrarna i ner kant) Bor nära Göteborg. Så snälla hjälp mig :)
0 svar · 1,6k läst
Gusten87
Gusten87: Ja, olja och isolering känns inte alls som en bra kombination :P Funderar på om man ska lägga ngt under och sen spika tillbaka plankorna, fördelen om man tar upp dom är att det är bara att märka upp dom och köra dom genom hyveln så slipper man slipningen :D Som sagt, är inte brottom med rummet och lite väggar som ska ner först så blir att tänka på!! Fick ett nytt tips idag och det
7 svar · 5,8k läst
·
T
thomasx: Satsar ni på ett högtryckslaminat så klarar det nog fukten bättre än de flesta andra alternativ. Billigare laminat antagligen sämre än andra alternativ, men därmed inte sagt att det inte kommer att fungera. Jag skulle tro att ni får problem med mögel innan golvet tar skada av fukt, men jag förmodar att ni inte har några mögelproblem till följd av fukt, och därmed tror jag att ett
1 svar · 1,0k läst
C
cecar33: Varifrån skulle klibbet komma? kan det inte vara så illa att lacken eller vad du har på golvet löst sig när du lade på plastskivan för tidigt och golvet inte var helt torrt. Fråga på en riktig golvbutk eller govltillverkaren innan du gör något mer åt fläcken.
7 svar · 30,9k läst
R
rundMange: Ja de låter ju enkelt när man skriver det så bara. Hmm man kan känna ett visst drag upplever att det blev lite bättre när jag skotta upp snö mot väggen, men alla golvbrädor känns kalla. hur svår är den här operation på en skala 1-10 då jag är en novis? och det viktigaste kommer de bli bra? det här med att dreva, man har ju suttit och tittat på arga snickaren också har någon
2 svar · 4,1k läst
B
bammerud: Jag har lite funderingar på hur jag ska gå vidare med mitt ekgolv vad gäller ytbehandlingen. Olja i någon form är aktuellt, då helst linolja. Finns här någon som hehandlat sitt golv med linolja i rå eller kokt form eller metod a la träbåt med rå linolja först och kokt linolja sen? Hur har ni gått tillväga?
0 svar · 1,8k läst
13th Marine
13th Marine: Jag brukar se det som längd och bredd, vilket gör mig lite förvirrad när man bara hänvisar till "bredd", det är ju inte helt orimligt att anta att brädan bara sväller i tvärs mot fibrerna. Det är sant, men hur fungerar det om man tex råkar göra en reva i paketet, eller det kanske tar ett tag innan fukten letar sig in i golvet?
5 svar · 2,6k läst
·
novi
novi: Hej tack för svaren. Det kommer nu att bli en snabb och dyr variant i ett rum som vi vill ha klart innan sommaren och i andra delen så gjuter jag med grovbetong och låter tiden ha sin gilla gång. I det dyrare rummet blir det klinker på annars parkett. Novisen
4 svar · 1,6k läst
M
Magnus_Andersson: [citat] Klinker :)
5 svar · 2,3k läst
·
S
sjudubbel: Har nyligen tagit bort ett gammalt furugolv för att ljudisolera under. Har lagt 22mm golvspån, 20 mm stepisolmatta, 44 mm ceminwood (betongblandad spånskiva) samt 25 mm massivt furugolv. Detta väger i runda slängar ca 100 kg per kvadratmeter. Finns det någon som helst risk vad gäller bärigheten för golvet?? Blev lite orolig. Jag bor i sekelskifteslgh med annan lgh under. Under mitt golv
0 svar · 1,8k läst
A
Amatörbyggaren: Jag vet, det finns 927 trådar men jag hinner inte läsa igenom alla nu. Om en timme skall jag börja återmontera det gamla furugolvet och tänker skruva för första gången, köpte 53 mm skruv för 4-kant bits på Byggmax. - Jag antar att jag skruvar på varje regel, c/c 60? - Vid rivningen av golvet så lyckades jag naturligtvis skada några not/spont. Är det fel att limma/reparera just där
0 svar · 1,7k läst
T
toker78: I köket är där en platta av betong som de har lagt en plastmatta ovanpå. Sen har den förra ägaren först lagt foam och sen laminatgolv över plastmattan. Men då köket var platsbyggt var där inget golv alls under skåpen, vilket jag upptäckte när jag rev bort det. Vill nu lägga golv även där under. Förra ägaren hade nämligen fått kvar så pass mycket att det räcker att även
0 svar · 2,1k läst
U
Uffe Puffe: Ja, skillnad är det. Jag har just beställt ett golv i Kanadensisk Lönn. Vi övervägde ek eller ask, men tyckte att ek var för mörkt och att ask blir väl gult med tiden. Vi fick upp ögonen för Kanadensisk lönn via en vän som har det i sitt kök. Mycket snyggt och dessutom är det hårdare än både ek och ask. Det är stor skillnad i hårdhet mellan europeisk och kanadensisk lönn.
1 svar · 5,4k läst
J
jahaja452: Har bilat upp en ränna på ca 20cm bred och 15cm djup i badrummet för nya vattenrör, nu ska jag gjuta igen allt och tänkte använda mig av en snabbhärdande betong. Har hört att man kan lägga leca kulor i botten och sedan gjuta ovanpå det. Vill bara höra ifall det är det man ska använda eller finna det någonting annat man kan använda?
0 svar · 1,9k läst
G
gullhaugs: Det blev tejp, och jag tycker det blev bra!
1 svar · 3,9k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Synd att slipa ett golv som skurats i 100 år! Den hårda yta som har skurats fram jäms med träets fibrer slits upp av slipningen. Du får ett golv som visserligen är slätt men med uppruggade fibrer så det suger åt sig smuts. Det går ju att lacka förstås, men då försvinner också lite av träkänslan..... Hade det varit mitt golv hade jag varken gjort något åt springorna
25 svar · 8,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.