Hej! Vi har precis köpt ett trähus från 50-talet som vi hÅller på och renovera! Strax ska vi lägga plastgolv i hall, kök, sovrum.. Eftersom det är första gången vi gör det känner vi oss osäkra.. Alla underlagen i rummen är olika och undrar då om det finns någon där ute som kan hjälpa oss... I köket fanns det redan ett plastgolv på masonitskivor (som sitter fast i trägolv) som var trasigt, så vi slet bort plastgolvet. Själva "skumgummin" som satt fast under förra mattan sitter i princip kvar över hela golvet men på vissa ställen är det fläckvis borta... Hur bör vi göra nu? Själva mattan är tunn så alla ojämnheter kommer synas igenom tyvärr... Ska man sätta nya masonit dki or? Bredspackla eller finns det någon enklare lösning?? Sedan har vi sovrummet, där var det redan masonitskivor på golvet, kan man tejpa mattan i kanterna eller limma?? Ska man göra någonting åt skarvarna mellan skivorna?? Till sist har vi hallen, dör ligger det en fastlimmad plastmatta med en fil skarv i mitten. Antar att jag bör slita bort det med eller?? Hoppas det finns någon som kan ge mig tips... Vore super
Beroende på trägolvet under masoniten; är trägolvet hyfsat plant så är det bara att byta ut masoniten, spackla ut ojämnheterna är ingen jättebra lösning. Själv hade jag nog lagt golvspån på hela golvet och samtidigt lagt in golvvärme.Ska du limma så limma hela mattan. Skarvar mellan skivor är näst intill omöjligt att undvika, de kommer nog alltid att synas i släpljus.
Jo visst vill man att det ska bli bra... Då vi har mycket kostnader på resterande delar av huset tänkte vi att vi kanske kunde göra det själva... Trodde väl att mattan skulle vara tjockare... Nu är det så att vi måste göra det själva, vill ändå att det ska bli så bra som möjligt och får väl stå ut om det inte blir perfekt så alla tips är välkomna
bredspackla golvet med grovspackel ca 2-3 varv, antal varv beror på hur duktig du är på spackla. slipa sedan golvet och därefter hel limmar du det (ta en sopborste till att gnida fast mattan och så du får bort alla blåsor. de blir bra då och förmodligen det enklaste och snabbaste sättet (lägger du nya skivor måste du ändå spackla dom skarvarna)
/en golvläggare
/en golvläggare
obs, de tar kanske 1min extra att spackla hela golvet än om du bara spacklar skarvarna så tidsmässigt är de dessutom mkt snabbare i jämförelse mot att du lägget nya skivor. blir dessutom inge bättre bara för att det är nya skivor.
vet inte jag har ju aldrig provat spackla golv med bilspackel men de kanske är en mirakellösning
låter dock som en rackellösning. men hur sågt de ut innan? såg man skarvarna? gjorde man de så lär man göra de nu också, annars lär de inte komma fram.
Visst va! Inte lätt att sätta sig emot nån som tror på sin grej.. Jag skulle nog inte gråta floder om nån skarv syns lite. Golvet som låg innan var nog dit satt på 50-60 talet det var mönstrat så skarvarna syndes nog inte alls mycket.. Hela huset är snett och ojämnt så förväntar mig inte alls att det ska se ut som nyprod..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto