Hej!

Jag gör två trådar om mitt golv, så jag inte blandar ihop frågorna, hoppas detta är ok :)

När jag började riva bort plastgolvet, linoliumgolvet, så sitter den fast med nått lim och med nån slags väv. det är inte nån svartlim eller tjära utan ser mer ut som nån papp.
som det ser ut, plastmattan sitter på nån papp, pappen sitter fast i betonggolvet med nån slags vit filtväv som delar på sig, en del hamnar kvar på betongen o resten följer m golvet.

Vad tror ni det kan vara för något? Huset är byggt nångång runt -74 tror jag.
kliar otroligt mycket när jag rev lite för att kolla hur det satt, så nu tänkte jag förbereda mig så jag vet innan jag river upp allt.

Tacksam för svar så jag vet vad det är :)

Vad det är vet jag inte.
Ang. asbest så har jag för mig att min gamla chef pratade om att vissa gamla mattor ( kommer inte ihåg vilket fabrikat eller om det var för våtrum eller torra utrymmen) har asbest i sig.
Kommer inte heller ihåg när man förbjöd asbets, bör kunna gå att googla fram

Ja, vad jag kan läsa här på forumet så använde man asbest fram till slutet på 70-talet, men om det är det som är i mina mattor, vet jag inte...

finns det allmänna tips jag ska tänka på när jag tar bort mattan? oavsett om det är asbest eller nått annat i mattan..

harry73
Jag vet inte vad det är, och med den beskrivning du gav är det nog ingen som med säkerhet kann säga vad det är, men om det kliar och irriterar ska du vara försiktig oavsett vad det är.

Fråga någon på återvinningsstationen om de vet vad det är (ta med en bit). Om det inte är asbest går det bra med bra skydd för att undvika hudkontakt. Om det är asbest och framförallt om asbestfibrar frigörs ska du inte göra det själv, och absolut inte använda dammsugaren för att städa upp

tack för svar :) bra o ha några att bolla med

Jag har pratat m några grannar i föreningen, vi har en del asbest både i tak o annat, så det skulle kunna vara nått liknande i plastmattan också...
men som du säger harry73 så känner jag att man ska vara försiktig.
Badrumsgolvet är också orginalplastmatta o där trodde dem att de var asbest. Använde man asbest i badrun förr?

Jag har nu en tanke på att låta plastmattan ligga kvar och lägga papp, foam och parkett på. min tid börja tryta iväg då ett gäng ska komma o hjälpa mig o sätta upp köksstommarna kommer... så grundarbetet bör jag vara klar med snarast.
Vad tror ni om att låte det ligga?

Min fråga är då om man kan lägga klinkers på plastgolv? eller ska man lägga nått emellan?
Det är ca 3kvm som ska ha klinkers i halllen och resten av golvet i köket o hallen ska vara parkett.
Eller ska jag försöka ta bort plastmattan den delen som klinkersen ska ligga?

Väldigt tacksam för svar :)

Antigen så tr du upp en bit och skickar för analys, tror det kostar runt 1500:-

Eller så fotar du, eller tar med en bit och åker till en golvläggare, gärna någon i 60 - 70års åldern och frågar
Dom brukar ha koll, vet förmodligen vilket fabrikat det är mattan och vad den heter :)

Plastmattan bör du få bort i hallen.
Att låta mattan vara kvar under parketten är inga problem

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.