Golv
Stefan 1971: Tog hem en provbräda med rökt oljad ekparkett. Ganska mörkt golv om man jämför med vanlig ekparkett. Funderar bara på om golvet kommer gulna med tiden som andra ek golv gör. I så fall skulle golvet ljusna lite och det känns ok. Om det mörknar med tiden kommer det nog bli för mörkt för min smak. Länk till golvet
sir_daniel: En snickarnbekant tipsade om att i "groparna" i golvet hälla dit flytspackel för att jämna till.
Matti_75: Plast- fram sedan parkett. Alternativt fram med färdig fuktspärr.
nikasp: Buktigheten ska vara max +-3 mm på 2 meter enligt Forbos lägganvisning. Jag har fått fixat hemma men har kvar en del knak. Skanska "fixade" först genom att lossa golvsockeln och trycka ner golvet 7 mm. Då började det knaka som fan två meter längre bort. Nu är det OK men inte riktigt nöjd. Jag ser fortfarande den där färgflagan så han har nog bara jämnat kanske 3 mm. Irriterande.
parper: Förövrigt så ser jag att jag har skrivit jämta.suck.. jämna menar jag givetvis! Vi pratar om ca 1dm på 8m i längdväg.. Jäkligt stört hur de har byggt och jag fattar inte varför de har gjort så. (hus från -57) Det har varit ett garage på ena delen så där är det befogat med en viss lutning tycker man (hittar ingen golvbrunn heller), men resten av golvet borde ju vara vågrätt.
Macarus: [citat] Håller helt med, men vilken behandling man väljer gör stor skillnad. Vi har själva ett gammalt hus med brädgolv i princip alla rum, inklusive köket där det ligger ett såpskurat furugolv (som dock är relativt nyinlagt pga tidigare vattenskada). Även massivt trägolv i barrträ i hallen. Det funkar väldigt bra tycker jag, dock får man ju inte ha kravet att det ska se perfekt ut
noone70: Ytan har inte så stor betydelse, 10kvm hade inte varit mycket dyrare. Det ska slipas (plus tid för hämta och lämna slip från hyrfirma om firman inte har en), sedan ska flytspacklet på (torktid), primer , fuktspärr (torktid), plattsättning (torktid), fogning (torktid) och sedan avsluta jobbet. Nu har jag säkert missat nått moment. Men med så många moment och avbrott så drar tiden
Erik_X: Fräs ner golvvärmen. Strunta i golvvärme under trappan.
anders07: Nivellgolvet ska man inte lägga själv, eller, ja, man kan förstås men då får man inte "certifikatet" efter uppmätning och injustering... Mvh, Anders
Johnny Viking: [citat] På andra sidan väggen om det värsta stället står bara en diskmaskin. Där kan jag borra ett stort hål för att ev se felet och åtgärda. Kanske öppna väggen till och med... Man får ju hoppas det går åtgärda från så kanske långt ifrån?
Noobyggarn: Hej! Sorry för otydlig titel, hjälp med golvkonstruktion skulle det ju stått! gick inte att edit Problem: Jag har inhandlat ett 70-tals hus med krypgrund under erge betongbjälklag. Isoleringe låg direkt på betongen och träreglar på kilar/klossar bar upp govet. Huset luktar stuga. Jag har mätt fukten i syllar klossar och reglar. Syllen visar 20% fuktighet på norrsida och runt 16% i
vectrex: Stör det dig så går det att åtgärda naturligtvis. Det absolut värsta som kan hända är att parketten spricker. Du skriver att grunden är platta på mark men att det är som att det är tomt mellan bjälkarna under? Är det reglat direkt på oisolerad platta alltså? Kanske inte helt otroligt eftersom det är från -86, gissar att man fortfarande körde isolering ovanpå betong istället
petterovski: Lånar tråden då jag är i samma situation ungefär. Min fråga gäller hur mycket isolering man bör ha i golvet under golvvärmen för att inte få för stort värmespill neråt? Hur mycket har ni? Lägger man isoleringen hela vägen upp till glespanelen?
Lago: Ett tips är att kolla på www.isola.se där finns färdiga konsept just för detta ändamål.
Macarus: [citat] Att det lades med fog antar jag betyder att det limmades ihop på något sätt och lades flytande. Nu har inte jag hållt på något med flytande golv så har lite svårare att komma med tips. Ett spikat eller skruvat golv som lyft lite från fastsättningen kan ju tvingas ner igen med skruv eller spik. Hålen går sedan att dölja med pluggar från någon spillbit av golvet. Däremot vet
Credde: Nu kom svarat jag fruktade... Det finns inget kvar av den gamla typen. Känns sådärr på ett 5 år gammalt hus att man är tvungen att lägga nytt golv i kök och vardagsrum (har öppen planlösning) enbart för att husbyggaren var för snål till att lämna ett paket golv vid byggslut (jag köpte huset när det var 2 år gammalt). Några som har goda råd?
irisdotter: Okej.. ska också kolla med kamininstallatören om vi ska dra upp tilluft genom hålet, när det ändå är öppet :)
Galten: Enligt min erfarenhet kostar det c:a hälften att göra det själv. Sen är det upp till en själv att avgöra vad två dagars eget arbete är värt. Mitt golv på v:a 32 m2 fick jag offert på c:a 10.000 kr (inkl allt). Att göra det själv kostade c:a 5.000 kr. Men då hyrde jag det stans dyraste slipmaskin (EDGE), proffsmaskiner till inoljningen och de dyraste golvprodukterna som gick att
motives: Känner inte till att fukt skulle orsaka att fixet bara släpper, däremot kan det ju orsaka ganska kraftiga rörelser då ånga vandrar upp genom golvet vilket kan orsaka att plattorna "bryts loss". Lite som ett trägolv kan bukta beroende på fukthalt. Det har inträffat i vår källare (fr. 98) då golvvärmen (på oisolerad platta) stängdes av inför sommaren. Plötsligt skapades nya
larsbj: Spiken ser ut som pappnubb borde vara 20-35mm långa troligen islagna för att hålla flytspacklet på plats,bara att dra ur tror inte hålen kommer att skämma golvet när det blir slipat.
Kjell_G: Det blev laminat, Viking ek från H-bach. Använde multicutter för att få in laminatet under dörrfoder. Tog även en remsa på golvlisten för att slippa figursåga första raden. Mkt bra verktyg. [bild]
Västerhaninge 17: Eller lägger ut en platonmatta (viktigt) som läggs upp 10 cm(beroende på isolertjocklek) isolerar minst 10 cm frigolite ,lägger slangen med plåtar,ett varv med golvspån. OBS detta om man har högt i tak :wow:
Duchess: Tack, för era svar. Då är det inte helt omöjligt att genomföra på ett eller annat sätt.
Fred vom Jupiter: Har provat lister i plast och lister i mdf med clips. Det behövs definitivt inte millimeterprecision eftersom clipsen har lite extra marginal för att få ner listerna till underlaget. När det gäller att få listen att följa buktande väggar gäller samma sak med clipsen som med skruvar. För att listen ska följa en inbuktning måste man sätta ett fäste just i inbuktningen, om du förstår
nikasp: Nu äntligen ska de komma och fixa golvet. Lappen jag fått nämner bara att de ska påbörja mellan 08:00-15:30 på torsdag om två dagar. Visst ska jag räkna med att de spacklar golvet (betong) och inte kommer att vara klara samma dag? Jag ska ringa dem och höra senare idag. Plant undergolv (från Forbo: http://www.golvomatt.se/pdf/Laggningsanvisning_ForshagaParkett_2006.10[1].pdf) Använd en
Suhagg: [citat] Då är jag med. Precis så jag tänkte.
NyfikenVit: Men om man har färdigmålade golvlister då? Ser det inte konstigt ut om de nedre millimetrarna (kanske 3 mm?) på golvlisterna är i trä (från parkettgolvet), och golvlisterna är vita?
ChristerV: Tack, nu har jag lite möjligheter, trodde man kunde hitta en "quick fix" men bara och ta fram cirkelsågen och hyveln.....