Golv
largab: Jag har platonmatta + 3 mm skumplast + trägolv. Det fungerar så länge som golvet inte badar i fukt .... Ev fukt stannar under platonen och / eller ventileras ut i kanterna (ventilerade golvlister). Platinmattan hindrar fukten att nå trägolvet. Trägolv är mycket varmare att gå på än laminatgolv. Total bygghöjd ca 20 mm. I princip inget som kan gå fel.
Klicka: Jag letar efter ett bra/billigt parkettgolv. Ser att Happy Homes säljer Tarkett rumba ek för 299kr. Någon här som vet om det golvet är av bra kvalitet?
ElecTriX: [citat] Tusen tack för svar! Av vad jag förstod det som när jag pratade med dem skulle det gå och koppla in en "bygg-dammsugare" till den som även gick att hyra genom dem.. Men det löser sig alltid. Tack än en gång för ditt svar!
nino: ok låter bra, har grovavjämnat med EPS och sen flytspacklat och piggrollat så det ska inte slå många mm hela ytan som är ca 6m
snobba: Hej och tack för alla svar. Ja det är lite svackor mellan åsarna (det känns så i varje fall) så jag tror golvet inte är det bästa. Byggt på barracker ifrån början så inte bästa kvalitet. Och jag tror att det är spån under mattan. Jag ska försöka att stabilisera upp huset för det är relativt enkelt eftersom det står på cementbjälkar som inte sitter fast i huset.
Ewald: Hej! Ja, men det är inte enbart värmeldningsförmågan som påverkar. Det är också den specifiska värmekapaciteten och densiteten. Det känns även komfortabel att gå på betong - om temperaturen är tillräckligt hög, t.ex. 27 °C. En bra länk: (scrolla ner) http://www.isover.se/multi-comfort+house/inomhusmilj%c3%b6
1337: Vill du inte köp fler material än nödvändigt så kan du spackla med fixet.
1337: Visst kan du det! Bäst resultat får du om du väljer en matta som är gjord för lösläggning. De är oftast lite tjockare och tyngre för att ligga på plats bättre. Välj gärna en med filtbaksida.
tank77: [citat] Sök på forumet, finns hundratals trådar som ställer samma fråga som du!
sahbot: [citat] Ser riktigt fint ut, får man ställa några frågor: Vilken sortering var detta golv? nature? select? etc? Vilken firma anlitade du att lägga detta? Vad betalade du per m2? Är själv i fiskbenstankar... /Sahbot
fredand44: Hej! Slipkopp låter ju lite intressant, är detta en slipkopp: http://cdn.m.husqvarnacp.com/dimage.axd/default/hc710-0182/70x70/49ca0f8f.png Mvh Fredrik
1337: Tarkett har en produkt vid namn Tarkolay som borde avhjälpa ditt problem. Det är en matta med "pluppar" på baksidan. Fungerar i stort sett som Platon men har lägre bygghöjd och kan beläggas direkt utan skivmaterial mellan underlag och ytskikt. Jag la den i kök, hall och vardagsrum hos en vän för ett par år sedan som hade rätt mycket tillskjutande fukt i sin lägenhet på bottanplan.
fredand44: Hej! Jag fick spacklet rekomenderta av Beijer Bygg, Min betong-platta är ca 4-5 år som primades dagen innan spackling. Mvh Fredrik
Helioz: Absolut, köp några påsar med vattenburen äkta bets från herdins och prova dig fram till rätt färg: http://www.herdins.se/bets/vara-betser__81 Stryk sedan på polyuretanbaserad 1-komp golvlack så håller det. Lacken kan även den påverka betsens färg så prova först allt på dolt ställe så du vet att det matchar.
Alkemist: Hej, Letar efter plastgolv i Örebro. Bauhaus hade en jättebra design vi gillade men pga produktionsfel vet de inte när de har det hemma igen :( Är det nån som kan rekommendera en affär som har mycket hemma så man kan titta på det? //Alkemist
desp: Jag har köpt en lägenhet med ett en rörsvärmesystem. Rören ligger på betongplattan i jämnhöjd med golvet, för att täcka rören så är golvlisterna ca 3 cm tjocka (djupa). Listerna är av plast och från slutet av 70-talet, dvs många är spruckna missfärgade. Jag skulle vilja byta ut dem, vad finns det för alternativ? Helst skulle jag vilja ha trälister och slippa plasten då jag
Riggen: Låter logiskt. Blev mitt problem på 2000-talet istället :)
pbengtsson: Jag har massiv ask i trappan, denna är först lutad och sedan inoljad (med vitpigment i) då jag vill ha det ljust. Då och då så behandlar jag sedan med vit såpolja från flugger. Vanlig städning sker med vatten och ajax. Massivt askgolv... Har du lust att lägga in en bild? Ask är ett häftigt träslag.
prototypen: Om det är MDF i kärnan, helt vanligt trälim/vitlim/vinylhartslim. Det ska inte röra sig i fogarna, det är då det låter. Ta ett lim med lång öppettid så hinner du justera om någon bräda hamnar lite snett. Protte
huggan: Kortlingar men då måste du ha många, bättre du tar en grövre skiva på 34 mm.
eviljava: Du skulle ju kunna lägga en vattenburen epoxy på ditt betonggolv. Då får du en hård yta som även är difussionsöppen. T.ex: http://www.epoxibutiken.se/product_info.php?cPath=24&products_id=34 Den finns som röd. Huruvida den är "sportröd" eller ej har jag dock inte en aning om? Observera att alla epoxifärger inte är diffusionsöppna. Ovanstående fungerar dock bra. Om du vill ha en
1337: Hiltis och DeWalts 4-skärsborr är de bästa enligt mig. Slagborrsfunktionen ska vara på, men helst ska du använda en borrhammare.
Locke: Konsistensförlust i cementbaserade produkter kan nog tillskrivas tre huvudsakliga orsaker: 1. Hydratation där vatten reagerar med gips/cement och cementgel bildas, troligtvis är det detta som gör att de flesta flytmedel/vattenreducerare slutar verka efter en stund. 2. Uttorkning. 3. Tixotropi. Jag vet inte mycket om fix men antar att det är ungefär samma mekanismer som i betong. Isåfall
tla: Hej! Om man ska behandla ett furugolv och göra det svartoljat (dvs. inte svartlutat), är det då vanligt att man efter slipningen ändå först svartlutar det och sedan oljar det, eller oljar man det direkt efter slipningen? Vi vill alltså inte ha det helt svart utan det ska vara så att man ser träet igenom i ådrorna (så här: http://renagolv.nu/images/furu/Wasp%20svart%20Furu%202.JPG).
KnockOnWood: [citat] Aha! Då är det ju läge för riktig golvtrall. Är ytan liten kan man ju kosta på sig något mer exklusivt än vanlig tryckimpregnerad. Finns mycket att välja på.
snicknick: taack för svar, jag väntade ca 30 min, hade en linoliumatta under, väntade över natten ingen förbättring, rev loss mattan och vattnade över hela golvet tog bort limmet med bredspackel, nu får jag köpa ny matta och ska tejpa den :), tips på tejpning någon??
JF.: Har fått mitt parkett golv slipat och vaxat så de ser väldigt fint ut. Men stör mig på att golvsockeln inte ligger dikt mot golvet utan på vissa ställen är de ca 4-5mm glipa. Väggen består att putsat tegel så att riva ner sockeln och placera den mot golvet känns så där.. Testade att ta bort sockeln på ett annat ställe i lägenheten och då följde större delar av väggen bakom