Det har snart gått snart två år sedan jag la ett nytt furugolv i hallen samt vardagsrummet. Jag är supernöjd med golvet men jag inbillar mig att jag kan få till dörrtrösklarna ännu finare. Mellan golven är en höjskillande på max 15mm. från vissa vinklar kan det se ut som om att furugolvet ovanpå klinkersen.

Hur gör man - hur har ni gjort. Funkar en ek/ask tröskel på ett furugolv? Kanske som tydligt markerar hela "golvytan" i "öppningen"

All inspiration uppskattas.
karm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
karm2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyfter min egen tråd i hopp om att någon delar med sig av sina estetiska/prakiska erfarenheter...

Boing - ytterligare ett försök i jakt på livstecken.
Vilken tråd skall man välja om man vill få många estetögons uppmärksammhet?

Metall är inget alternativ i ditt hem?

kvartsstav?

Alla idéer välkomna. Kan det vara så att man behöver skapa illusion än en fullbred tröskel? Det som stör mig mest är troligen nivåskillnaden. Man får intrycket av att trägolvet ligger på klinkersen.
Hur hade en golvläggare gjort?
Har ni inspirationsbilder upskattas detta.

Att lägga en tröskel som täcker hela dörröppningen på djupet kan mycket väl fungera bra. Då tror jag nog att känslan av furu uppepå klinkers minimeras.

Frågan är då vilket (trä) material som blir snyggt.
Vad tror ni om att markera tröskellinjerna med något slag av metall. Eventuellt fräsa spår så att det egenligen inte bygger på höjden.

Du är ju full av idéer, varför inte skissa fram ett par av dem och låta folk tycka om du har svårt med just beslutet :)

:D hmm jag hoppades bli presenterad inspirationsbilder, dvs facit.

Häromdagen florerade jag på byggvaruhus och kom hem med några lister i rostfritt. En kantlust och en platt, avsikten var att markera tröskeln med de två. Väl hemma fick jag skäll av min fru som säger att jag hängt upp mig på något som ser utmärkt ut. Så nu ser det ur att bli mjukfog för hela slanten. Men jag måste erkänna att jag är nyfiken på hur det hade sett ur med ask. Typ något i stil med askfaneer.
Dock har jag ingen aning om var man kan hitta askfaneer eller en askplanka.

Tycker personligen att metalllister/trösklar ser otroligt taffliga ut. Mycket snyggare som du har det nu.

Tack, det värmer :). Antagligen är det bara jag som hängt upp mig. Sista ordet är ännu inte sagt, men man ska nog inte underskatta lite silikon.

Är det sista brädan på golvet? Isåfall hade jag tagit upp den å fasat den

Den är faktiskt fasad (rundad med fräs). Kanske svårt att se på bilderna. Annars utmärkt uppslag :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.