nino skrev:
jag vidhåller att det kommer att ta en j*vla tid och det kommer bli säckvis med spån och damm...

kan du pilla upp slitskiktet så det blir en glipa , då kanske du kan få i lite lim där och sen tynga ner med nått så det fastnar?
eller går det att få upp hela slitskiktet och limma om?
Det ser ut som att förra ägaren har försökt att limma och spika med tyngd ovanpå, men när trä väl har böjt sig är det omöjligt att tvinga tillbaka det. Kanske har limmet hållit men flagor från spånskivan under lossnat istället(?).

Det där med att nåta låter intressant, men det skulle betyda att jag får ge mig på hela golvet i hela huset i alla fall. Kan man använda nåt-massa som utfyllnad under brädorna där de släppt? Blir det hårt och stumt? Har det en limmande effekt?

lubbe75 skrev:
Det där med att nåta låter intressant, men det skulle betyda att jag får ge mig på hela golvet i hela huset i alla fall. Kan man använda nåt-massa som utfyllnad under brädorna där de släppt? Blir det hårt och stumt? Har det en limmande effekt?
Oavsett metod måste du väl ge dig på hela golvet i hela huset om du vill åtgärda problemet?

Problemet med att bara fylla ut under är väl hur du får in massan du fyller med under faneren. Det allra enklaste och billigaste om du löser just det problemet är väl att fylla ut med billigaste akrylatfogen, kostar väl typ 8-10:-/tub.

thomasx skrev:
Oavsett metod måste du väl ge dig på hela golvet i hela huset om du vill åtgärda problemet?

Problemet med att bara fylla ut under är väl hur du får in massan du fyller med under faneren. Det allra enklaste och billigaste om du löser just det problemet är väl att fylla ut med billigaste akrylatfogen, kostar väl typ 8-10:-/tub.
Om jag bara kommer på ett sätt att laga de 10% trasiga brädorna så har jag sparat in 90% av jobbet... och finns det ett sätt som inte ger fruktansvärt mycket damm så slipper jag även hålla på och tömma rum på möbler etc. Dessutom kan jag dela upp jobbet i små deljobb och fixa några plankor då och då när jag har tid.

Ok. Jag missade att det bara var 10%

Då kan du göra så här. Borra lagom stora hål, kanske runt 8-10mm. Med jämna (ganska täta troligen) avstånd där det har lyft. Tryck i någon fog, gärna någon så lättflytande som möjligt. Skär av pipen på patronen så att den går i hålet och sluter så tätt som möjligt så du kan trycka i så mycket fog som möjligt, men inte mer än att faneren inte reser sig mer eller det börjar komma upp i skarvarna.

Plugga sedan hålen med träpluggar. Finns att köpa färdiga eller så köper du pluggborr och gör egna i ett trä som är så likt som möjligt det du har i golvet, se till att pluggarna monteras/limmas med ådringen åt samma håll. Detta gör inte golvet slätt, i så fall får du slipa, men förhindrar fjädringen.

Ett annat alternativ, som är lite mer riskfyllt är att försiktigt bryta upp de lyfta delarna, så att brytningen sker i ådringens riktning, sedan lägger du ned biten igen och limmar fast den. Du bryter alltså bara upp den del som redan släppt från spånet. Frågan är mest bara hur du får tag i träet och bryter av det utan att skada kanterna på den och intillliggande bit, du får försöka få in en kofot och använda skydd under. Viss slipning vid skarven kommer nog behövas.

thomasx skrev:
Ok. Jag missade att det bara var 10%

Då kan du göra så här. Borra lagom stora hål, kanske runt 8-10mm. Med jämna (ganska täta troligen) avstånd där det har lyft. Tryck i någon fog, gärna någon så lättflytande som möjligt. Skär av pipen på patronen så att den går i hålet och sluter så tätt som möjligt så du kan trycka i så mycket fog som möjligt, men inte mer än att faneren inte reser sig mer eller det börjar komma upp i skarvarna.

Plugga sedan hålen med träpluggar. Finns att köpa färdiga eller så köper du pluggborr och gör egna i ett trä som är så likt som möjligt det du har i golvet, se till att pluggarna monteras/limmas med ådringen åt samma håll. Detta gör inte golvet slätt, i så fall får du slipa, men förhindrar fjädringen.

Ett annat alternativ, som är lite mer riskfyllt är att försiktigt bryta upp de lyfta delarna, så att brytningen sker i ådringens riktning, sedan lägger du ned biten igen och limmar fast den. Du bryter alltså bara upp den del som redan släppt från spånet. Frågan är mest bara hur du får tag i träet och bryter av det utan att skada kanterna på den och intillliggande bit, du får försöka få in en kofot och använda skydd under. Viss slipning vid skarven kommer nog behövas.
Bra förslag, båda två. Någon sorts akrylatfog säger du? Blir det stumt?

En variant på den andra är kanske att såga av den lyfta delen av brädan med ett multiverktyg. Då blir det en rak kant, på gott och ont.

Vad tror ni om möjligheterna att sedan hyvla ner de uppstickande delarna med en elhyvel?

Redigerat:
Jag tror inte på att såga med multiverktyg, för långa sträckor med den metoden och dessutom skapar du en glipa på 1-2mm.

Hur mycket sticker det upp, höjd vid kanten jämfört med mitten på tiljan?

På de flesta ställena är det 1-3 mm, men på något ställe är hela träskiktets tjocklek ovanför golvnivån så att man nästan ser in under det.

lubbe75 skrev:
På de flesta ställena är det 1-3 mm, men på något ställe är hela träskiktets tjocklek ovanför golvnivån så att man nästan ser in under det.
Problemet är att där det bara är 1-3 millimeter är det ju inga större problem att hyvla, men heller inget större behov. Där det lyft hela tjockleken är det stor skillnad och desto större behov, men det går ju inte att hyvla ner för då försvinner allt trä.

Ytterliggare ett alternativ skulle kunna vara att skruva ner träet i spånskivan, eller både limma och skruva, en skruv med ganska rejälv skalle då, och sedan pluggar du över skallen för att dölja skruven. Kanske det bästa alternativet egentligen. Du får sätta skruvarna tätt nog för att dom ska orka dra ner golvet och hålla det kvar. Skruva ner alla längs en kant på en gång, lite i taget på varje skruv, så dom hela tiden hjälps åt att trycka ner hela biten mot spånskivan.

Ja det kan vara värt att testa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.