Mikael_L
lillamatilda skrev:
[länk]

Där står att man kan sätta det direkt på golvspån.
För att spara höjd borde jag kunna kortla 300c/c, 22mm spånskiva, och klinker direkt på det, eller?
Ja fast då förstärker du inte bjälklaget något. Då klinkrar du direkt på golvspånet, utan extra förstyvning.

http://www.ardex.se/upl/files/8994.pdf
Så verkar S48 vara ett lim/fästmassa som valfritt kan användas för att limma klinker eller kakel eller t.ex. gipsskivor.
Någon speciell styrka i sig självt verkar det inte ha. Extra styrka blir det i kombination med ett fastlimmat material.

Mikael_L
lillamatilda skrev:
[länk]

Där står att man kan sätta det direkt på golvspån.
För att spara höjd borde jag kunna kortla 300c/c, 22mm spånskiva, och klinker direkt på det, eller?
Fast du kan ju ha helt rätt i det.
Om bjälklaget i längsled är tillräckligt böjstyvt, så ska förstärkning väl endast behövas för att själva golvspånskivan inte ska svikta mellan sina stöd på cc600.
Och att kortla med cc300 borde ju lösa den problematiken då ...?

Jag bollar över till de mer kunniga personerna ...

Ja, för bjälkarna i sig ligger direkt på betongvalvet. Och gräva upp all sand för att lägga fler bjälkar, det alternativet finns nog inte, eller är iaf långt borta.

Har en bekant som lagt klinker med vanligt "ful-fix" på spånskiva c/c 600, legat i 4 år utan problem.

Men sen går det ju att köra en bensinbil på diesel om man bara vill...

ja se där ja... och jag som jobbar dagligen med Ardex :)

kortla eller lägga i hela reglar mellan bef. reglar.

Men jag skulle nog iaf ringa ardex tekniska support och dubbelkolla iom att det är rätt många m²

och bli inte chockad när du ser priset på säcken utan kolla upp vad priset blir per m²

Ok, tack för era inlägg och funderingar.

Verkar som att ingen kan eller vill ge ett "så här ska det vara-svar", så därför blandar jag hänvisningar med lite egen 13-fingrad kunskap, så får vi se var jag hamnar.

Återkommer!

Mikael_L
42 är svaret på:
"meningen med livet, universum och allting"
eller
9 gånger 6, - i en civilisation med varelser som har 13 fingrar.

Nåväl. Jag kan tyvärr inte med någon större säkerhet bidra med någon mer input i sakfrågan, men jag kan tänka att jag själv också skulle kunna chansa lite. Det är ju inte ett badrum vi pratar om.

Om du inte MÅSTE spara 13mm så tycker jag du ska göra enligt standard; cc600, golvspån, limmad golvgips. Då blir det rätt.

Redigerat:
Ja, så klart är de det bästa.
Men.. det skapar kedjereaktioner, kapa foder, dörrar, lister osv.

Och jag får lita på ardex i detta fallet...

Som sagt, återkommer med resultat!

som jag sa, ring tekniska supporten INNAN du drar igång med nått, en 25kg säck S48 kostar ca 2000:- då kommer du ca 15-20m² beroende på fixkam, förmodligen ska du prima med P3 innan plattsättningen när det är spån

Ja, jag ringer dem!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.