Byggahus.se

Lukt från betonggolv

1. N
    Medlem · Skåne · 8 inlägg

nik.j

Medlem
    Hej,

Vi har precis flyttat in i ett hus från 1972 med platta på mark. Idag rev vi upp vardagssumsgolvet med original parkettgolv. Under golvet fanns ett pappskickt och under det ett annat tunt skickt som luktade riktigt illa.

Även betonggolvet ger nu ifrån sig en viss frän lukt, fast det ser helt OK ut. Med ett par undantag finns inga missfärgningar eller andra konstigheter såvitt jag kan se.

Min plan var att lägga en plastfolie, foam och sedan ett flytande trägolv.

Jag har nu hört minst 4 olika åsikter om nästa lämpliga steg....

1) "Inget problem. Pappskicktet är borta. Det var det som var roten till det onda. Borsta av betongen. Betong kan inte mögla. "

2) "Möglet på Plast/pappersskiktet har gjort att mögel har ansamlats i porer i betongens ytskickt. Pensla med Boracol"

3) "Du måste låta betonggolvet lufta i minst en månad."

4) "Det är en oisolerade platta på mark. Du blir aldrig av med lukten. Du måste skaffa 'Platon ventilerat hus' för att ständigt föra bort lukt och fukt från betongen."

Tacksam för åsikter!

Not: Vi gjorde ett par hål i väggarna men reglarna verkade helt OK och ingen antydan till mögel eller dålig lukt. Enligt husinspektören var syllarna också OK.

/Niklas

2. N
    Medlem · Skåne · 739 inlägg

niblom

Medlem
    Om syllarna är tryckimpregnerade så kan de lukta även om det ok. Kan vara en sak att kolla.

3. N

nik.j

Medlem
    Nej, de är inte tryckimpregnerade. (De byttes ut -98).

Helt klart är att betonggolvet luktar. Om det är så att betonggolvet har absorberat mögellukt och andra lukter från golv så hade jag en tanke om att hyra en betonogslip för att slipa ner det lite grann. Även fast lukten kan vandra längre i betongen så är det ju rimligtvis så att det mesta borde sitta ganska nära ytan. Tankar..?

4. W
    Anonym

Wand

Anonym
    Att du inte passar på att installera en understrycksventilation, den suger ner varm rumsluft ner mot plattan och håller den torr, och dessutom håller den bort eventuella lukter..

5. N
    Medlem · Skåne · 739 inlägg

niblom

Medlem
    Bila bort plattan, isolera under ,lägg golvvärme och gjut ny platta. Det är det som är bäst i längden. Att trycka ner värme, slipa bort och försöka mögelsanera, är bara kortsiktiga lösningar. Fukten kommer med troligen komma krypandes så småningom ändå.

6. N

nik.j

Medlem

Stenplast (www.sparrskikt.se): tätskikt som inte inte släpper igenom lukt

Någon som känner till Stenplast (www.sparrskikt.se)? Det är en aluminiumfolie som kan läggas över betonggolv för att förhindra lukt tränger upp. Leverantören säger att den bör fungera för små betongplattor. För stora plattor (minsta dimensionen överstiger 12 meter) är risken att det blir för fuktigt under och fukten drivs ut åt sidorna.

7. J
    Medlem · Skåne · 185 inlägg

Jessica Pessica

Medlem
    Får man fortfarande använda Boracol eller blandar jag ihop det med något annat... ?

8. N

nik.j

Medlem
    Jo, det är tillåtet

9. B
    Medlem · Skåne, Sjöbo · 6 999 inlägg

BigGitt

Medlem
    Det har jag sedan 3 år tillbaka. Och det fungerar hur bra som helst!

10. hagaby
    Medlem · Örebro · 24 inlägg

hagaby

Medlem
    Det skulle kunna vara så att det på betongplattan ligger en slipsats som innehåller kasein vilket kan göra att det luktar gamnacke, kolla på parketten ni rev om det är svarta fläckar i träådringen,(visar sig bäst i ekparkett) om så är fallet bör ni kontakta någon byggmiljökonsult...

11. N

nik.j

Medlem
    Med undertrycksventilation menar du de system som görs av nivell, Jape, Platon...?

Förresten: Efter 4:e dagen av utvädring (efter det att parkettgolvet togs bort) så har lukten från betongen faktiskt minskat avsevärt jämfört med dag 1. Vi tänket låta den vädra öppet i ett par veckor till och se hur läget är då.

12. B
    Medlem · Skåne, Sjöbo · 6 999 inlägg

BigGitt

Medlem
    Visserligen har ni inte frågat mig men ifall...

http://www.anticimex.se/fileobjects/..._slutlig_L.pdf
    Den verkar inte funka.

Prova detta

www.

anticimex.se/fileobjects/4657_Ax_Ventilation_slutlig_L.pdf

Det är konstigt att länken blir förkortat. Ni får mata in adressen som jag skrev ovan för hand!

Redigerat 17 dec 2009 22:36
  13. D
    Medlem · norrbotten · 282 inlägg

daije

Medlem
    xypex

14. A
    Medlem · Uppsala · 604 inlägg

Amatörbyggaren

Medlem
    Tycker att det låter som ett "normalt" problem med platta på mark, tyvärr har jag en viss erfarenhet från detta, men det blev bra i slutänden.

Jag kan inte se att du beskriver hela golvkonstruktionen, någon slags isolering finns det väl i alla fall? Cellplast eller golvreglar med spån som isolering?

Om du inte redan gjort det så borde du kontakta en byggkonsult som kan göra erforderliga fuktmätningar, sannolikheten är nog ganska stor att fuktproblemet finns i hela bottenplattan och inte endast i vardagsrummet. Syllen kan ju även vara angripen. Först då kan du få en objektiv rådgivning om vilka åtgärder som krävs och inte lämna fältet öppet för alltför många "tyckare". Det blir dyrt om du vidtar en åtgärd och sedan måste göra om arbetet i alla fall efter en tid.

Lukten kommer troligen från organiska rester, spån, byggskräp mm, som byggarna lämnat efter sig.

I mitt fall så revs golven ner till bottenplattan, betongen dammsögs noggrannt, belades med antifungicidmedel (tror jag att det heter), efter den behandlingen så kändes luften betydligt friskare.
    Uppspackling av golv, platonmatta över hela plattan (tätas noggrannt enligt instruktioner), ett ventilationshål togs upp för anslutning av sugfläkt, inluft genom delar av socklarna. Ny cellplastisolering, lumppapp och golvkonstruktion av spånskiva och övergolv.

Tyvärr, det kan bli kostsamt. Du skriver att ni nyligen flyttat in, gjordes någon besiktning? Dolt fel kan nog vara svårt att hävda om lukten är påtaglig.

15. A
    Medlem · Uppsala · 604 inlägg

Amatörbyggaren

Medlem
    Hoppsan, nu först upptäckte jag att huset var besiktigat.
    Men kändes lukten vid besiktningen, förslag till åtgärd?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.