10 067 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Diffusionsöppen klinkerfix
Nja, jag har aldrig hört talas om att det finns speciella fix för detta, bara att klinkers lagd på platta på mark utan något tätskikt under plattan kommer lossna med tiden. Vanligt fix är vare sig diffusionstätt eller vattentätt, däremot finns epoxyfix som är tätt, men det är ju tvärtemot vad du är ute efter. Det satte jag i vår dusch.
Mina sitter fast efter 39 år... Men om man klinkar en nygjuten platta för tidigt och betongen inte krympt färdigt, då lossnar plattorna efter några år.
Nej, jag menar nog inte som jag tror du uppfattade det, vi är inte i badrumsforumet nunino skrev:
Och jag har lärt mig att man ska lägga fix o klinkers utan tätskikt i källare just för att fukten ska kunna passera golvet. Har aldrig hört talas om att plattorna släpper med tiden pga fukt. Eller är det en bassängbotten du menar ?
sänt from my fån
sänt from my fån
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Det måste vara en missuppfattning. Om plattorna lossnar lär det i alla fall inte vara pga fukt som stängs inne av fogen. I ett våtrum där en yta med klinkers utsätts för regelbunden vattenbegjutning (ex duschhörna) är det i princip alltid fuktigt under klinkersplattorna men inte lossnar dom pga detta.thomasx skrev:Nej, jag menar nog inte som jag tror du uppfattade det, vi är inte i badrumsforumet nu. Utan att den lossnar med tiden om det inte finns något "tätskikt" under betongplattan som då kommer transportera fukt upp från marken genom plattan, så är det i källaren i många gamla hus, klinkar man på det kommer klinkersen att lossna med tiden till följd av fukten som kommer upp genom plattan, har jag fått lära mig.
Kan kanske tänka mig att plattor skulle kuna lossna pga att ytan på betongplattan vittrar sönder av fukten men fogen har inget med detta att göra.
Som svar på TS fråga. Vanlig klinkersfog är ungfär lika tät som toapapper så nån särskild fogmassa behöver du inte.
Redigerat:
thomasx: nejdå jag har lite koll på var i forumet jag är...
Som flera påpekat så är fix ganska så fuktokänsligt när det har brunnit.
De flesta badbassängerna som är kakel/klinker satta är satta med vanligt fix och oftast så epoxifogar man endast i vattenlinjen där "våg"skvalpet nöter som mest, resterande del är fogat med vanlig klinkerfog.
Ardex X7plus, och säkert många andra fixer, kan man även sätta plattor med undervatten.
Så till TS, vanlig standard fix och fog är ok att använda
Som flera påpekat så är fix ganska så fuktokänsligt när det har brunnit.
De flesta badbassängerna som är kakel/klinker satta är satta med vanligt fix och oftast så epoxifogar man endast i vattenlinjen där "våg"skvalpet nöter som mest, resterande del är fogat med vanlig klinkerfog.
Ardex X7plus, och säkert många andra fixer, kan man även sätta plattor med undervatten.
Så till TS, vanlig standard fix och fog är ok att använda
Känner inte till att fukt skulle orsaka att fixet bara släpper, däremot kan det ju orsaka ganska kraftiga rörelser då ånga vandrar upp genom golvet vilket kan orsaka att plattorna "bryts loss". Lite som ett trägolv kan bukta beroende på fukthalt.
Det har inträffat i vår källare (fr. 98) då golvvärmen (på oisolerad platta) stängdes av inför sommaren. Plötsligt skapades nya förutsättningar där markfukt rushade rakt upp genom golvet utan att fix och fog inte hängde med. Det såg rätt lustigt ut med plattor som stod i vinkel mot varandra och hade rest sig ett par cm...
Jag misstänker dock att det här problemet inte bara beror på fuktvandring utan även pga att fixet brunnit för snabbt i samband med installation. Kanske pga att golvärmen slogs på för tidigt
Det har inträffat i vår källare (fr. 98) då golvvärmen (på oisolerad platta) stängdes av inför sommaren. Plötsligt skapades nya förutsättningar där markfukt rushade rakt upp genom golvet utan att fix och fog inte hängde med. Det såg rätt lustigt ut med plattor som stod i vinkel mot varandra och hade rest sig ett par cm...
Jag misstänker dock att det här problemet inte bara beror på fuktvandring utan även pga att fixet brunnit för snabbt i samband med installation. Kanske pga att golvärmen slogs på för tidigt
Klicka här för att svara