Golv
Kreacon: Hej! Antingen hyr du en betongslip, finns på maskinuthyrningsstället, eller så flytspacklar du. Hör med personalen hur just det spacklet funkar, men i regel brukar det bara vara att blanda spacklet löst och hälla ut så flyter det ner i dalarna. Kanske det smidigaste alternativet. Tänk bara på att om flytningen misslyckas så står du inför samma problem igen, så läs på innan du
EndZone: Det kan säkert finnas fler alternativ. Såpa var det första jag kom att tänka på när jag såg bilden. Sedan är ju frågan om det där är ett "visningsbadrum" eller ett riktigt badrum. Visningsvarianter är ju inte alltid praktiskt perfekta, varvid man kanske valt ett såpat golv mest för att det ser snyggt ut på produktbilden?
bobas: Är det någon annan som gjort samma sak eller tycker att det är en din idé?
Paul-Staffanstorp: Vid laminat och parkettgolv SKA man lägga plasten som Mikael_L skriver men har man klinker ska det naturligtvis inte vara något skydd... :)
verobar: Oj, det lät trevligt :-) Tyvärr har jag inte Byggmax-golvet utan Kährs Portofino, tvåstav.
Paul-Staffanstorp: Bort med masoniten som redan nämnts av några kunniga... Täta springor på ett eller annat sätt... (billig latexfog är smidigt) Prima golvet... ARMERA med armeringsnät avsett för ändamålet... Flytspackla... Gipset är fullständigt onödigt när man ändå ska flytspackla... Kör du efter BKR´s regler så är det dessutom felaktigt med gips... Armeringsnät är däremot nödvändigt när
hevi: Funderar på att lägga vattenburen golvvärme i undervåningen (80 kvm, ovanpå en underisolerad betongplatta) och ett stengolv ovanpå det. Har tittat på floore's lite tjockare folieklädda cellplastsystem där man kan sätta klinker/stengolv direkt mot värmeledaren vilket verkar väldigt smidigt och uppvärmningsekonomiskt sunt med bra värmeöverföring till stengolvet. Då vi (=sambo)
Sixten08: Inga bra tips? Okej! Jag gissar att jag skall: 1. Gräva ur 2. Isolera med cellplast 3. Armeringsnät 4. Gjuta Är det korrekt? Vad skall jag gjuta med och hur gör jag dvs blandar etc? Tänkte börja till helgen!
sandsjoe: Hej Tänkte höra om det är någon annan som har nån negativ erfarenhet av märket Grabo. Vi köpte 60 kvm, Grabo Jive 15mm Matt Ek-parkett på Stuvbutiken i Karlstad. Lade in detta i Maj, och sedan från dag 1 så har golvet knarrat mer och mer för varje dag som gått. Golvläggare som lagt golvet, tog på sig att lägga om golvet för ca. 2 veckor sedan. Golvet va bra i ca. 1 dag sedan så
torke1: Viktigt för oss var att få samma riktning på golvet i alla rum. När vi flyttade in i huset hade de bara gått efter ljusinsläpp i respektive rum, vilket inte gav någon helhet.
Tiger79: Tröskel med nivålist, bägge i samma material som golven.
Bjudko: Någon gång i framtiden kommer jag ha ett boende där jag vill ha rediga golv. Min far äger en egen såg som har tillräckligt stor klinga för breda stockar och egen skog att ta ifrån. Jag undrar följande. Hur gamla bör träden vara, långsamt vuxet? Torkningen, måla ändträ med vad? Hur skall planken ligga? Skall de buntas ihop? Hur länge skall de ligga utomhus( fd höskulle i detta
v_skogh: Jag vill ha ett enstavsgolv i ek som är mattlackad har fasade kanter och är borstat. Vart hittar jag detta för vettigast pengar?
mariatherese: Jag puttar denna fråga eftersom jag har samma fundering.
margareta7: Jag tycker också att det verkar vara mycket. I priset 10.800 ingår inte montering av lister, det tillkommer. Men vi tänkte ha trälist. Har kollat pris på fästmassa och fog. Det verkar vara också mycket saltat. Kollade med en annan platsättare. Han sa att det tar ca 2 dagar, även kapa vissa dörrar, montering av anslutningslister. Han tar 350 + moms= 437. Så det skulle vara 7866. Det
motives: Så länge inte huset rasar pga av fibrerna så får det nog bli naturell nötning :p
v_skogh: Precis detta söker jag, fan också för 750 spänn. http://www.bjoorn.se/shop/product.lasso?cat=Wood&id=151L8AEK09KW&t=K%C3%A4hrs%20Ek%20Cornwall&s=1
verobar: Ytterligare förtydligande: rubriken stämmer ju inte. Frågeställningen är snarare - vad gör man om byggaren monterat huset fel och vägrar rätta det... Parketten är ju lite underordnad detta...
Modig: ->olomar Jutlandica har inte besökt forumet på flera år (såvida hon/han inte har gjort det under ett annat användarnamn). Jag tror därför att du får fler svar om du skapar ett eget ämne med "hålmursisolering" i rubriken.
mattiaswahlberg: Inga fler tips på hur man binder dammet eller hur man lägger i fogarna runt kullersten så att det inte dammar?
magnusj: Har också plastskydd och har inte märkt nåt problem. Och det beror inte på avsaknad av damm! Hade nån fundering på att göra ett skydd av överblivet golv. I storlek med plastskyddet, men det blir givetvis lite högre. Har du golv kvar, kanske det kan vara en idé?
stake: Det vet jag inte, men laglit är det oavsett rumstorlek;-)
Petronille: Jag ska hyra en lokal i föreningen som varit mangelrum, och linoleummattan är trasig på ett ställe där några maskiner stått: det är en ojämn ruta på kanske 1 1/2-2 kvm som är borta, under är ett äldre lager av linoleum. Jag funderar på om man kan fylla igen hålet på något sätt och sedan måla hela mattan? Någon som vet vad hur man skulle kunna gå till väga? Resultatet
Bruiser: [citat] Jodå, Åttersta har jag koll på, åker förbi varannan helg, dock är de alldeles för dyra för att köpa direkt av, men det kanske går att byta in timmer mot plank och det är väl ungefär så man skulle vilja lösa det. Måste ta mig i kragen och ringa ut dit då helt enkelt. Nackdelen är väl isf. att jag kanske inte får vara delaktig i processen.
Bruiser: swing and miss alltså... trist. Det blir till att fräsa not och måla fjäder då ; )
Roundup: Jag höjde ett golv på ca 8 kvm 3-5 cm (fall mot brunn) med weber reparationsbetong 920. Det reste sig inte, däremot blev det ca en kvm där pågjutningen inte fäste mot det gamla betonggolvet och där det är lite sprickor i pågjutningen. Funderar på om jag ska knacka bort och fixa den biten eller låta det vara och köra på klinkers, har inte bestämt mig men det lutar åt det senare. Hur
Enk Projektet: Ta in några offerter på flytspackling.....att flyta 55kvm är inget för en amatör....
vilpi: Är det förresten någon som kan rekommendera någon som kan olja golv i Helsingborgsområdet? Vår entreprenör kommer inte få göra ett tredje försök. Sent from my LT26i using Byggahus