Jag och maken bygger egenritat lösvirkeshus i sekelskiftesstil. Nu funderar vi på vilket golv vi ska ha. Maken tycker det duger bra med ett lättskött ekpakettgolv. Jag är däremot mer inne på ett massivt furugolv som ger en mer lantlig och gammaldags känsla. Exempelvis Dalafloda easycare. Det ska ju enligt tillverkaren vara lättskött. Finns det någon som har erfarenhet av furugolv från Dalafloda (hard/soft pine)? Skulle ni rekommendera detta golv? Vilket underhåll krävs? Slitage? Vill jättegärna se bilder.
Försäljarna på de golvfirmorna vi har varit hos avråder från att skaffa furugolv, men hur ska man få till en lantlig och gammaldags inredning med ett "modernt" parkettgolv? Någon som har tips på det?
Försäljarna på de golvfirmorna vi har varit hos avråder från att skaffa furugolv, men hur ska man få till en lantlig och gammaldags inredning med ett "modernt" parkettgolv? Någon som har tips på det?
Är budgeten en aspekt? Vill man ha hårdhet och ekparkettens fördelar så kan du ju köra en ljus, oljad eller ex. vitlaserad ektilja eller plank. Dvs långa hela breda brädor istället för det mer "moderna" trestavsparketten som oftast är det första man tänker på när man hör parkett.
Vi hade ett dala floda strukturborstat färdigbetsat furugolv i vår sommarstuga och det var snyggt, men furu är ju tyvärr mjukt. Det finns ju metoder för att få furugolv hårdare, tex genom att skura det men det tar ju tid
Sent from my HTC One V using Byggahus
Vi hade ett dala floda strukturborstat färdigbetsat furugolv i vår sommarstuga och det var snyggt, men furu är ju tyvärr mjukt. Det finns ju metoder för att få furugolv hårdare, tex genom att skura det men det tar ju tid
Sent from my HTC One V using Byggahus
Redigerat:
Medlem
· Stockholms län
· 186 inlägg
Har ni småbarn eller hund välj något annat. Furu är för mjukt oaktat vad säljaren påstår.
Ja, ekplank blir nog för dyrt.
Men är det inte furuplank som ligger i många gamla hus/lägenheter och som man kan ha turen att hitta när man bryter upp fula plastmattor eller liknande. Det blir ju så fint. Är det golvet också väldigt ömtåligt? Jag har fått för mig att trägolven i gamla stugor är hur bra som helst, och varför då inte lägga in det i ett nytt hus.....men jag har kanske fått det där om bakfoten
Men är det inte furuplank som ligger i många gamla hus/lägenheter och som man kan ha turen att hitta när man bryter upp fula plastmattor eller liknande. Det blir ju så fint. Är det golvet också väldigt ömtåligt? Jag har fått för mig att trägolven i gamla stugor är hur bra som helst, och varför då inte lägga in det i ett nytt hus.....men jag har kanske fått det där om bakfoten
Jag är inne på mitt fjärde hus projekt (2 renoveringar och 2 nybyggen) och har haft furagolv i alla tycker det är ett utmärkt golvmaterial oljat eller såpskurat.
Har även lagt fura golv i en butikslokal med 100000 besökare om året och det har hållt i tjugo år med timberx golvolja.
Har även lagt fura golv i en butikslokal med 100000 besökare om året och det har hållt i tjugo år med timberx golvolja.
Medlem
· Stockholms län
· 186 inlägg
Jag gillar också furugolv. Men man skall vara medveten om att det blir tryckmärken i ett mjukare träslag och att det krävs mer underhåll på allt som inte är lackat.
De trägolv som kom fram vid min renovering har jag oljat med Osmo hårdvaxolja. Men inget slår ett ekgolv lagt i fiskbensmönster.
De trägolv som kom fram vid min renovering har jag oljat med Osmo hårdvaxolja. Men inget slår ett ekgolv lagt i fiskbensmönster.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du har rätt i valet av trä tycker jag!Fru Clara skrev:
Har själv ett nytt hus med bokgolv (14 mm klickvariant) från Kährs, bästa kvalitet.
Trodde att det skulle vara hårt och tåligt, men vi får massor med märken
(som sticker ut p.g.a. den lackade ytan där märken syns mycket tydligt).
Hade nog hellre haft ett enkelt furugolv, där märken och skråmor hör till,
än en fin men chanserad (hur f-n stavas det?) "parkett".
Jag har dalaflodas hardpine på större delen av undervåningen (ej kök och hall) sedan 1,5 år tillbaka och tycker fortfarande att det är skitsnyggt. Dock ser man att det har blivit slitet. I detta slitage tempo kommer det hålla många år till. I mitt fall beställde jag fallande längder där många plankor inte var riktigt vinkelrätt avsågade. Ganska dåligt med tanke på priset.
Jag har två barn som jobbat hårt på slitaget :-D
Jag har två barn som jobbat hårt på slitaget :-D
Kul att höra från någon som har ett dalafloda hardpine! Har du möjligtvis någon bild på ditt "lite slitna" golv? Tänker mig att det inte gör något med lite repor och hack, men det vore intressant att se på bild.
Hej!
Vi har lagt http://www.dalafloda.com/vara-golv/furugolv/hardpine-sand.html i två rum, TV rum och hall, och vi är väldigt nöjda. Visst är det mjukare än vad ett ekgolv är, men i mitt tycke så är det skönare att gå på och vackrare ju mer det slits... Kan tillägga att vi är två vuxna, en 7 årig dotter och en hund i 50 kilosklassen! Visst har det fått några enstaka märken nu efter knappt 2 år, men det är inget som stör!
Sen la vi http://www.dalafloda.com/vara-golv/furugolv/hardpine-pyrit.html i stora rummet och även där är vi nöjda. Här valde vi 2:a sortering och beställde lite mer golv, och i slutändan så tjänade vi nog på det tror jag! Det här golvet tål inte smällar så bra med tanke på färgen, så hit in kommer inte hunden! Men om det blir märken så löser man det ganska lätt med en blyertspenna.
Smaken är som baken, men personligen så föredrar jag furugolv framför "blank" ekparkett.
Ska se om jag kan ta lite bilder ikväll!
Vi har lagt http://www.dalafloda.com/vara-golv/furugolv/hardpine-sand.html i två rum, TV rum och hall, och vi är väldigt nöjda. Visst är det mjukare än vad ett ekgolv är, men i mitt tycke så är det skönare att gå på och vackrare ju mer det slits... Kan tillägga att vi är två vuxna, en 7 årig dotter och en hund i 50 kilosklassen! Visst har det fått några enstaka märken nu efter knappt 2 år, men det är inget som stör!
Sen la vi http://www.dalafloda.com/vara-golv/furugolv/hardpine-pyrit.html i stora rummet och även där är vi nöjda. Här valde vi 2:a sortering och beställde lite mer golv, och i slutändan så tjänade vi nog på det tror jag! Det här golvet tål inte smällar så bra med tanke på färgen, så hit in kommer inte hunden! Men om det blir märken så löser man det ganska lätt med en blyertspenna.
Smaken är som baken, men personligen så föredrar jag furugolv framför "blank" ekparkett.
Ska se om jag kan ta lite bilder ikväll!
Jag håller helt med om att furu är så mycket snyggare än blankt ekgolv! Vore jättekul att se bilder på ditt golv, framför allt hardpine sand.
Vad tycker du förresten om att det är "en massa små spår" i trät? Märker man det när man går på golvet?
Nån som har erfarenhet av dalaflodas golv tillsammans med golvvärme?
Vad tycker du förresten om att det är "en massa små spår" i trät? Märker man det när man går på golvet?
Nån som har erfarenhet av dalaflodas golv tillsammans med golvvärme?
Hej igen! Här kommer bilderna...
De där "spåren" tycker jag bara är trevligt. Det gör att det känns att det är trä som man går på! Golvvärme har jag ingen erfarenhet av, men jag tycker och tror att det blir lite kaka på kaka att ha golvvärme under eftersom att träet i sig själv känns så varmt att gå på. Det kanske beror lite på tjockleken på träet, men jag tror att vi la 21 mm.
De där "spåren" tycker jag bara är trevligt. Det gör att det känns att det är trä som man går på! Golvvärme har jag ingen erfarenhet av, men jag tycker och tror att det blir lite kaka på kaka att ha golvvärme under eftersom att träet i sig själv känns så varmt att gå på. Det kanske beror lite på tjockleken på träet, men jag tror att vi la 21 mm.
"spåren" är super. Känns som om man går på trä. Håller med maveric77 om att golvet i sig aldrig blir kallt, men har vänner som använt det med golvvärme.
Maveric77 ser att ni lagt en "ram" runt. Skitsnyggt, men också dyrt (mycket spill).
Kolla min andra tråd som heter något i stil med inspiration dörrtrösklar (använder mobilkliebten så ksn inte länka). Vill du se ytterligare bilder kan jag fixa det.
Maveric77 ser att ni lagt en "ram" runt. Skitsnyggt, men också dyrt (mycket spill).
Kolla min andra tråd som heter något i stil med inspiration dörrtrösklar (använder mobilkliebten så ksn inte länka). Vill du se ytterligare bilder kan jag fixa det.