Hej,
som rubriken nämner, någon som har lite tips på enklaste sättet att jämta till ett betonggolv utan att läggatill material?

Det jag har är ett lutande betonggolv i källaren som jag vill få horisontellt.
Att flytspackla är ingen mening då takhöjden kommer att hamna under 2m.
Alternativet är att bilabort den del av golvet som är högst och sen lägga en tunn flytspackling över alltihopa.

Så frågan är enklaste sättet att bila bort en del av kakan ?
Betong såg på den högre delen av plattan och sen bila ut bärbara plattor ?
Eller finns det nått enklare sätt?

/P

Enklast och billigast är att du hyr en större bilmaskin. För en betongkap betalar du för slitage på diamantklingan vilket kostar en hel del. Det dammar rätt bra också.

Som sagt ovan, hyr en stor bilmaskin (typ 10kg) skaffa en hel hög med byggsopsäckar (Bauhaus har billiga och bra) och börja bila och fylla säckar...

När du fått första "gropen" börjar det gå lättare när man kan knacka loss kanten. Då får du loss större stycken också.

En tigersåg och några metallblad kan vara bra också om du stöter på armering...

Mvh,
Anders

Hur stor höjskillnad handlar det om?
Kan du slipa bort höjdpunkter och höja låga för att landa på rimlig nivå sen?
Vad ska du ha för yttäckning?

Förövrigt så ser jag att jag har skrivit jämta.suck.. jämna menar jag givetvis!

Vi pratar om ca 1dm på 8m i längdväg..
Jäkligt stört hur de har byggt och jag fattar inte varför de har gjort så. (hus från -57)
Det har varit ett garage på ena delen så där är det befogat med en viss lutning tycker man (hittar ingen golvbrunn heller), men resten av golvet borde ju vara vågrätt.

Eftersom det är en gammal kåk så finns det ingen armering i själva plattan utan utom på vissa ställen.. under väggar osv. Övers är det någon slags fin betong och sen under det är det grov betong med grövre stenar.

Tanken är att försöka göra detta så smidigt som möjligt.
Har redan bilat ur 1/3 av golvet i en annan del av kåken och det var väldigt jobbigt så jag vill undvika det och enbart försöka plana ut golvet.
Frågan är sedan vad man skall använda för massa att gjuta med ? flytspackel eller finbetong ? Föredrar finbetong då det är billigare och jag redan har en massa säckar liggandes...
/P

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.