Tänker lägga nytt klinker och vill gärna slippa ta bort befintligt klinkergolv. Enligt annan tråd kan man det om man använder specialfix? Behövs primer? Vad rengöra gamla klinikerna med? Den gamla klinikerna har en ganska glansig och lite hal yta. Fäster fixen på den eller måste man slipa ytan först, i så fall med vad?
tackar!

Jag hade nog tagit en funderare till på detta, är inte super jobbigt att ta bort det gamla klinkersen. Att slipa en glaserad yta vilket det förmodligen är, tar nog lika lång tid som att bila bort det gamla.

Tipset är att bila bort det gamla, sedan ev. flytspackla och sedan på med de nya.

borde gå att slipa det med en stålborste på en vinkelslip. Har aldrig provat själv dock.

MaZtoR skrev:
borde gå att slipa det med en stålborste på en vinkelslip. Har aldrig provat själv dock.
Ska man göra det får man vara beredd på att det dammar så in i..... slipa med vinkelslip inne är ingen bra idé.

Slipade av glasyren från ett klinkergolv idag på jobbet, använde en betongfräs av handhållen modell. Vill du veta hur man fixar en sådan billigt sök på fattigmansbetongfräs eller liknande på forumet.

J
Slipa inte, det finns specialprimer för ditt ändamål.
När jag vid enstaka tillfällen av olika orsaker lägger klinker på klinker använder jag en primer som heter Sopro HPS 673. Den är en kvartssandfylld, grå pigmenterad specialprimer för optimal vidhäftning på glatta, täta och icke sugande underlag vid påföljande spackel* och plattsättningsarbeten. Denna rollas eller penslats som vilken primer som helst.

Innan primern appliceras, tvättar du underlaget med klinkerrent, så att du får bort smuts, fett etc.
Lycka till!

se.bcp.32400.jpg
http://se-se.sopro.com/CCJ-DCo-Z2T/...ter/grz/zementfarben/32400/sopro_hps_673.html

Sent svar men detta med specialprimern låter som det mest praktiska. Tack för alla tips! Jimmy

MB77 skrev:
Ska man göra det får man vara beredd på att det dammar så in i..... slipa med vinkelslip inne är ingen bra idé.
Kan bekräfta detta. Jag mattade upp ett balkonggolv i betong en gång med vinkelslip och stålborste. Jag kunde ta ca en kvadrat åt gången, sen såg jag inte golvet. Grannen var sekunder från att ringa brandkåren då hon trodde att dammet som vällde ut var brandrök...:o:wow:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.