Hejsan,
Ny på forumet och behöver råd och tips på hur jag ska göra med ett golv i en källare.
Jag har ett rum i en källare som har varit pannrum en gång i tiden. Pannan har stått
på en förhöjd sockel mellan 7,5 - 10 cm hög, nu vill jag göra en förhöjning utav resten
utav golvet så att rummet blir mer användbart då resten av golvet är lägre och det är svårt
att använda ytan på ett bra sätt.
Jag får absolut inte borra i golvet då det är ett gammalt hus och ägaren säger att det finns
radon i huset. Så min första plan gick i stöpet vilket skulle varit reglar och sedan golvspånskiva
och så vidare.
Golvet är av betong och är målad, en utav väggarna ligger mot jord med bristfällig och dålig
dränering. Färgen på väggen har lossnat i stora kakor men det är inte så pass att väggen
släpper igenom vatten (vilket jag varit med om i annan källarlokal). Vissa åtgärder har gjorts
för att väggen ska bli torr.
Så nu funderar jag kring hur man ska göra för att lägga ett billigt nytt golv i detta rum, Utrymmet
används enbart i hobby syfte och jag äger inte lokalen i fråga, men vill ändå få upp allt i rätt höjd.
Jag använder utrymmet 1-2 gånger/vecka.
Kan man använda Cellplast ?? och sedan bara slänga på golvspånskivor på detta ? (Vore bra
om det går att göra så för då slipper jag borra i golvet + allt sågande utav trävirke. Vad ska man
lägga underst ? Någon form av fuktspärr ? Plast ? (Har verkligen ingen aning). Vad lägger man på
golvspånskivorna innan man lägger den slutgiltiga ytan (Vill helst inte ha plastmatta då det genererar
statisk elektricitet (och jag håller på med elektronik i utrymmet som är känslig för detta).
Vet inte om detta golv kommer att ligga där för evigt eller om det bara kommer att vara på
plats medan jag utnyttjar utrymmet, så det är inte speciellt viktigt att det håller i +100 år
Bara det inte blir mögel eller genererar fuktskador, jag antar att man kan skydda golvspånskivan
som ligger mot den fuktiga väggen genom att bara låta fuktspärren läggas högre mot den väggen.
Vore jätte tacksam för alla tips gällande materiel och hur man lägger det ..
Billigt ska det vara, vill inte spendera tusentals kronor på detta.