Hej,

Har vitbetsat med Alcro dekor vit på nyslipat parkettgolv, ek. Väntade ett dygn och började lacka med deras golvlack. Blev gult. Provade med deras klarlack, samma resultat. Varför händer detta? Det står på baksidan av betsen att man ska använda deras golv- eller klarlack.
Har strykt på ett ganska tjockt lager vit bets innan. Det verkar som lacken förstrker ådrorna i träet/ suger upp betsen eller, som det verkar mest, reagerar kemiskt på betsen??
Vafan det står ju på burken att man ska använda dessa produkter. Han i affären blev förskräckt när han såg bilderna. Det är inte fullt så illa som det ser ut på bilden (kameran förstärker effekten) men det är illa nog! DSC_0486.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har ett tips på transparent golvlack som fungerar??

Tack
John

• Gilla
SofiaPdtrAvilaHenriksson
  • Laddar…
Kan ju svara på min egen fråga efter att jag hittade det här:

"Alcro klarlack fungerar utmärkt om man endast ska klarlacka rent eller betsat trä, eller över t ex svart eller sunburst. Men det har en gulgrön nyans - om man häller det i en glasburk ser man att det är lätt urinfärgad . Det går inte att använda det som klarlackskikt över vita eller pastellfärger - vit blir gul, ljusblå blir grön osv."

http://www.guyguitars.com/sv/handbok/lackering.html

• Gilla
SofiaPdtrAvilaHenriksson
  • Laddar…
Frågan återstår dock: någon som vet en golvlack som är HELT klar och inte urinfärgad som Alcros?

• Gilla
SofiaPdtrAvilaHenriksson
  • Laddar…
Kom igen nu! :)

• Gilla
Schneider69
  • Laddar…
jag tror du kan använda Bona Novia, vet att de rekommenderar den istället för Mega om man ska lacka på vitfärgade golv

• Gilla
SofiaPdtrAvilaHenriksson
  • Laddar…
Det var tydligen genomslag av Harts, eller garvsyra. En golvlslipare rådde mig att blanda in vitbets i lacken. Det blev kanonfint, ganska vitt men det var så jag ville ha det. Normalt så avråder dock golvslipare att måla/ betsa/ lasera vit på ekgolv.

• Gilla
SofiaPdtrAvilaHenriksson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.