29 618 läst ·
18 svar
30k läst
18 svar
Lägga klickgolv på plastmatta?
Nja, det är snarare så att jag har en nackskada från en bilolycka och får egentligen inte lyfta tungt eftersom jag då kan bli mer eller mindre permanent invalid. Jag är kanske lite väl paranoid kring sån't, men jag vill inte ha mer ont. Diskmaskin och spis är en sak, men kylen får vi nog vara två om just därför.
Jag vill i alla fall hålla möjligheten öppen kring att kunna ta väck golvet och ha kvar plastmattan intakt under. Håller med om att golv som slutar framför vitvarorna är dödsfult.
Jag vill i alla fall hålla möjligheten öppen kring att kunna ta väck golvet och ha kvar plastmattan intakt under. Håller med om att golv som slutar framför vitvarorna är dödsfult.
Ja jag skulle nästan gå så långt som att säga att skillnaden mellan ett proffsjobb och ett fuskjobb är om man lägger golvet under kyl/frys/spis/DM. Gör det, du lär ångra dig annars.
Ett annat tips innan du sätter igång är att kolla med råtskiva/långpass att golvet verkligen är plant. Det kan finnas "fascinerande" vågdalar i betonggolv som man inte märker med plastmatta men som blir mycket tråkigt märkbara med ett klickgolv. Bättre att kolla upp detta innan än att i efterhand behöva reta sig på ett "fjädrande" klickgolv.
Ett annat tips innan du sätter igång är att kolla med råtskiva/långpass att golvet verkligen är plant. Det kan finnas "fascinerande" vågdalar i betonggolv som man inte märker med plastmatta men som blir mycket tråkigt märkbara med ett klickgolv. Bättre att kolla upp detta innan än att i efterhand behöva reta sig på ett "fjädrande" klickgolv.
Om du har problem med nacken och lyft ska du även vara försiktig med med Pergo golvpaket. Jag har lagt 50m2 av deras ek "longplank" och de väger några kilo att bära in.Richard Andreasson skrev:Nja, det är snarare så att jag har en nackskada från en bilolycka och får egentligen inte lyfta tungt eftersom jag då kan bli mer eller mindre permanent invalid. Jag är kanske lite väl paranoid kring sån't, men jag vill inte ha mer ont. Diskmaskin och spis är en sak, men kylen får vi nog vara två om just därför.
Du behöver inte lyfta dina vitvaror. Diskmaskinen skruvar du ned fötter på så du får en glipa i överkant och trycker till i uppkant så den släpper från mattan. Sedan drar du ut den.
Med spis och kyl/frys om de "fastnat" i mattan så kan du "rucka" lite på dem innan du börjar dra ut dem. De som jag har kommit i kontakt med har rullhjul i bakkant så det räcker normalt att lätta lite i framkant så rullar de fint framåt.
Men med hjälp av någon så är det 5 minuters jobb att dra ut dem på golvet. Och en kvart för att rulla tillbaka och justera fötterna.
Klicka här för att svara