På ovanvåningen behöver jag ett tåligt golv i huset som är byggt -38 (sk Plankhus).
Golvet knarrar lite och jag behöver ha mesta möjliga ljudisolering mot nedervåningen.

Letar efter någon bra underlagsskiva, tex Byggmax 3mm, som fungerar som "allt-i-ett" att lägga laminatet direkt på. Vill hålla ner höjden av förklarliga skäl...

Tankar, erfarenheter och tips mottages tacksamt!

Har du knarr hjälper nog inte det att "ljuddämpa" uppåt gissar jag, knarret sitter ju i konstruktionen nedåt. En 3mm skiva kanske skulle hjälpa till att fördela lasten lite så att knarret upphörde, men jag är tveksam.

Kan du åtgärda knarret nu (ex med extra skruvar, lim m.m) så räcker det sedan att lägga lämplig foam och sedan laminat.

Först tänkte jag använda konstruktionslim i "springorna" vid spånten för att förstärka det gamla torra brädgolvet.
MEN
Har valt att lägga nytt solitt brädgolv ovanpå, 15 el. 21mm tjockt, för att förstärka upp "knarret".
För att minska stegljud till nedervåning blir det gamla hederliga trasmattor på golvet som ljudsdämpare.
Golv: http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ett/massiva-furugolv/08915112/furugolv-15x112

Frågan: Är det bäst att lägga flytande med limmat i spånten eller skruva/spika i det gamla brädgolvet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.