Letar som vanligt på forumet etc men hittar ingen perfekt ”match”.

Letar efter möjliga nivåutjämningsmetoder för mindre nivåskillnader på betonggolv, 1-6mm. Det är en hall (3x1,5m) där man går ofta. Golvet är 15mm Kährs ekparkett. Källare under och ingen golvvärme.

Jag har mätt med laser i ett rutnät och ”analyserat” i excel :rolleyes:

Golvet lutar nedåt i ett hörn (15mm skillnad till motsatt diagonalhörn). Jag tänkte acceptera detta fall och bara fixa nivåskillnader utifrån detta sneda tänkta plan. Så att golvet blir plant nog men inte perfekt horisontellt. Flytspackla borde därför inte gå. Däremot lämpligt fallspackel, tex Weber Floor 4040 Combi rapid, men är osäker på min förmåga att få detta bra.

Hur tjockt är lumppapp? Läste på forumet ”max 3 lager på höjden”, men hur tjockt är det?
Byggmax 3mm underlagsskiva, funkar det och kan man ha två lager på en liten yta?
Masonit ca 3mm, bättre/sämre än underlagsskivan?

Kombinationer av ovan skulle även funka till systemet : Plastfolie + nivåuppbyggnad (limmas fast) + 2mm foam + parkett.

Synpunkter?

Varför vill du inte flytspackla och få ett golv helt i våg? 4,5 kvm med max 15 mm blir ju inga jättemängder spackel.

Nej precis, men det kommer bli på tok för hög nivå ut mot anliggande stengolv där lägsta punkt/linje ligger. Jag ligger ca 3mm under stengolvnivå med betonggolvet. -3+15+3+15 = 30mm nivåskillnad, därtill bygger en nivålist ytterliggare kanske 5mm.

Jag gissar att ett par varv extra papp under golvet där det är som lägst löser "problemet". Så länge golvet inte klapprar mot underlaget är ju nivåskillnaden inte ett problem.

Har du knölar som står upp kan du ju slipa bort dessa.

Att golvet lutar 15mm på 3m känner jag mig inte orolig över alls, det gjorde det innan också och det var inget man tänkte på. Dock sviktade det mer än märkbart i två sänkor, det är dessa jag skall fixa. Inga knölar. Golvet var ett tunt skräplaminat. Skall lägga golv i ett rum till, så jag skall kolla av hur det ser ut också innan jag väljer metod.

Jag la samma golv i somras i kök och där låg jag utanför Kährs tolerans på något ställe trots flytspackling av firma. Absolut inget vi märker av. Tror gott man kan "tulla" lite på deras krav.

Hittade uppgifter på lumppapp 0,8 och 1mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.