Golv
Mattias_Jo1: Testar att lägga det som blir enklast först och känner efter.
Alva10: Hej! Jag vet att man inte ska diskutera golvvärme här men de enda jag undrar över är om någon har dessa golv med golvvärme och kan säga om man ser golvvärme skarvarna på detta golv då de är relativt tunt.
Hasselbol: Hej, Vi har nu lagt in ett askgolv i större delen av vårt hus. Eftersom det är ett gammalt hus är golvet i ett antal sektioner där vi behöver övergångslister, vi vill ju då ha dessa i ask som golvet. Har hittat den här: http://www.kahrs.com/sv-SE/Konsument/Produkter/Golv/Tillbehor/Lister/Massiv-t-list-58x17mm/ Men har insett att det är en tämligen dyr lösning. Är det någon här som
nino: blir golvet blankt av torkad olja så måste man inte göra en fullständig golvslipning, vi "räddade" ett golv som någon klåpare hade olja, genom att slipa över golvet med ett fint slipnät på polermaskin Blir kanske inte 100% men det funkar
MmeMim: Tips till alla som oxå undrar! http://www.styleroom.se/album/30253
fordp: Det är ett golv från 1980 som är 15mm tjockt med trästomme och 5mm ekfaner som golvyta. Det borde gå att limma ihop bitarna som är bortsågade.
TorpSara: Såpan bleker golvet med tiden också. Nu som förr. Grangolv gulnar inte lika illa som furu, men även ett furugolv ljusnar med åren av bara såpa. Ska du avvakta så kan du lika gärna låta bli. Golvet blir fint (finare) med lite tålamod och håller längre. :)
oskee: Ursäkta blackout i morse. Vi har fått endel på dolda fel då golven var fel lagda. Dock inte för syllen då det är riskkonstruktion.
Monouchi: kysan: klart intressant, gäller att hitta någon i Uppsala då som säljer.
Mikeyland: Försökte blöta en list under natten som bara var runt 20 cm ... gick ej att böja på morgonen efter. - Men ska testa koka den oxå!
Agneta Byers: Vad tråkigt! Hoppas du blir nöjd med det andra fabrikatet, har hört att K-Rauta ska vara riktigt bra!
brumbjorn: Du själv kommer inte att tänka på detta efter en vecka, om du inte hakar upp dig på det. Men det har du nog redan gjort. :) Detta är en smakfråga. Jag hade lagt enligt rött. Lycka till med passningen i längsled.
Petronille: Glömde visst svara. :o Angående äggoljetempera så kan jag starkt rekommendera Av jord – http://www.avjord.se/ som säljer färg i påse och även färgpigment samt är väldiga entusiaster som gärna svarar på ens frågor! :) Trodde forumet hade en pm-funktion men jag kanske har blandat ihop med något annat forum. Mejlar info om snickaren!
brumbjorn: För att få fukt på 4e vån, måste fukten komma från badrum eller utifrån. Har den inte kommit på 5 år, kommer den nog inte senare heller. Jag tycker det vore bättre att inte ha en fuktspärr för att den fukt som ev kommer in skall kunna vandra ut. Lite fukt flyttar sig alltid i hus. Som det är nu skulle jag lämnat det som det är. Det finns kanske lite vädring längs kanterna. Så
Blindnit: Själv "figurfilade" jag runt nån dörlist i hallen för en 4 år sen och det ser rätt bra ut ännu. Eller rättare sagt man ser inte det :) Laminat rör sig minimalt med så jag hade sågat runt trappen för det låter enklast.
Segge: Tänker du på dom folierade mdf? Jag har dom och tycker dom funkar bra.
Johannes Persson: [bild] [bild] Hade inte tillgång till bättre bilder just nu men här kommer två i alla fall. Då frässtålen inte håll för att fräsa våra 440 m så körde vi först tre spår med en sänksåg i spånskivan. Vi valde golvvärme från LK Systems som hade oerhört bra support och reviderade våra ritningar ett antal gånger då vi upptäckte att bjälkarna låg inte som vi trodde först.
Davidw: Mmm, visst verkar det vara många regler. Din teori om att det är delvis smuts som färgar vore ju intressant att stämma av med golvansvarig på Arkitekturmusseum. De har lutad och såpad gran med tusentals uteskor gåendes på. Har försökt få kontakt men inte fått svar än.
foppa_x: Nu börjar det arta sig. Bilning och allt är klart, rören på plats. Grus håller allt på plats så allt ligger stabilt. Nu tänkte jag lägga frigolit, EPS tror jag den heter för att sedan komma med armeringsnät, stripsa fast golvvärmen i armeringsnätet samt gjuta. Vilket är bäst om det kommer att bli tunt, ta bort isoleringen ? Behövs denna för golvvärmen ? jag tror det men jag ser
Bluff: Ok, får titta på något sätt att fästa den på då... /Johan
emilou77: Aha, tänk ibland säger en bild mer än tusen ord :)
larsbj: Jag tror inte det blir några problem, försök få tag på några lite bredare hjul kanske 40-50 mm
tlundberg: Ja, precis, trät ruttnar ju inte sönder på mindre än en vecka... Jag har inte sett någon pågående läcka medans jag har bott här. Så jag tror mer på en tidigare vattenläcka som inte har fått torka ur ordentligt. Men det jag inte blir riktigt klok på är hur vattnet har spridigt sig. Jag hade förväntat mig att det skulle vara absolut blötast runt rören och sen bli successivt mer
Roosen: Till FG, tanken är att lägga ett vanligt 15mm parkettgolv ovanpå golvspånet. Detta golv läggs flytande med en underlagsfoam/stegljudsmatta eller vad som nu finns och är bra på att dämpa stegljud. Kan ju passa på att slänga ut en fråga om det med..dvs nån som har tips på ett bra underlag för parkettgolv?
freddijonsson: Ett sätt är att såga upp en ruta med cirkel/sänksåg och ersätt med ny. Såga bredvid lr mitt på golvbjälkarna, först bjälkarna om de behövs, skruva å limma. Borde bli bra!?
Skallagrimson: [citat] Om jag riskerar mögel vill jag så klart hellre lägga om golvet. Fast då tar jag pengarna och gör det själv. Jag försöker dock ta reda på om jag verkligen riskerar mögel men lyckas inte få ett definitivt svar. Från vad jag har läst mig till och vad som skrivits här samt vad golvläggaren sa så verkar det inte vara någon fara. Jag är inte 100% övertygad ännu, skulle
Roosen: Kan meddela att jag tagit beslutet att inte limma, då det skulle innebära att börja om från början, då det inte fungerar att bara släppa på skruvarna lite och trycka in lim. Det jag gjort är att jag limmat på de ställen där det behövts kilar och sen har jag dragit in fler skruv. På detta ska det på golvspån som ska skruvas och LIMMAS, så jag hoppas att vi slipper knarr om några
Triglyf: Tack för svar! [citat] OK, den tunnaste skiva jag har hittat är på 4 mm. Det + 16 mm parkett blir exakt 20 mm. Om man sedan förlorar någon millimeter vid slipning kommer man ned under tröskelkanten, så det borde funka. "I våg" är, måste jag erkänna, ett begrepp jag inte hade hört förr. Om du menar att hela golvet är s.a.s. på samma höjd över havet, så tror jag inte att det är