M
Maxikatten: Det var fint att se på iaf. Kvaliteten kan jag inte uttala mig om.
1 svar · 919 läst
Flöjten5
Flöjten5: Ja det är ingenting att vara orolig över. Giftigt är det, men det är även dagens limmer, om än lite mindre giftigare. Jag skulle ha behållit det, som lite dämpning.
5 svar · 9,1k läst
K
kick3n: Hej. Jag är i hus köpar taget. Och huset i fråga har torpargrund.. Hur är det egentligen att slänga in golvvärme i ett hus med torpargrund? Jag har hört att den suger upp fukten ifrån torpargrunden i golvet.. Men de är vad jag har hört.. Det är ett hus från 1917 så jag tänker slita upp hela golver på undervåning och slänga in isolering. Kan tänkas att de enbart är spån idag...
0 svar · 2,0k läst
Krilleman
Krilleman: Jag som glad amatörsnickare brukar få ca 15% i spill. Felkapningar och div spill bygger på "kasta-högen"
5 svar · 13,2k läst
R
RobinD: Kan man kanske regla upp golvet med någon väldigt tunn regel direkt på betongen? Svårt att få in lummpappen då kanske...
1 svar · 3,8k läst
B
Barnrikehuset: Det är vad många verkar ha gjort i stora drag. Läste dock någonstans att man inte skulle gräva under grundsulan då material kan kalva ut och huset tappa bärighet. På bilden verkar det ha grävts lite djupt.
9 svar · 4,0k läst
·
B
Bios: Då blir de till att skaffa en turbo klinga med. http://www.clasohlson.com/se/Diamants%C3%A5gklinga%20Turbo%20universal/Pr307277000 179kr kanske går bra. Beställde även en Sigma 3B, 2372Kr inklusive frakt blev det för den.
12 svar · 6,2k läst
B
brumbjorn: Har du skruvat dolt, lär det bli svårt att göra snyggt om du inte hittar likadana nya plankor att lägga dit.
1 svar · 942 läst
N
NobleP: Hej, är det någon som känner igen fabrikatet mono ERRE och vet var det går att köpa? Jag håller på att göra i ordning fler rum i källaren och vill helst lägga samma klinker som redan ligger på andra golv i källaren. Jag letar efter en gulaktig platta med lite skitigt intryck. Inte så snygg egentligen men jag vill helst inte ha flera olika färger på golven
0 svar · 589 läst
M
mistergarvin: Okej... Ingen vill dela med sig, då går jag på känn. Försöker hitta reglarna i det knarrande parkettgolvet o skruvar fast detta ordentligt, sen lägger jag det nya golvet vinkelrätt mot befintligt golvs längdriktning, dvs parallelt med trossbotten. Skruvar det nya golvet i noten dikt mot underlaget o hoppar över underlagsfoam. Det är i vart fall tanken. /Rikard
2 svar · 1,1k läst
H
HansGreger: En till tanke... Kan det finnas risk att flera lager lumppapp på varandra inte ligger still med tiden under golvet? Man kanske kan ta ett jättetunt lager tapetklister bara för att få arken att binda samman? Någon som har en åsikt ang. detta? Edit: Såg ett golvläggningstips på byggmax hemsida där man lagt lager lumppapp för att åtgärda ojämnheter, dock bör man undvika mer än ca
10 svar · 21,1k läst
A
AA!: Det gick helt OK. Med facit i hand så skulle jag valt vanligt hederligt bruk då strukturen på den fixen jag avvände är för slät och jämn. Fogarna "sticker ut" när man tittar på golvet då teglet är grovt och hårt och fogen mjuk och slät. Om jag gör det igen så kommer jag använda vanligt bruk. Lycka till! /AA
5 svar · 8,1k läst
H
HansGreger: Lite nyfiken då jag själv hade tänkt spackla ett lite ojämnt golv innan nylägg. Går det att flytspackla på plastmatta och vad ska man då i så fall använda för produkt?
4 svar · 3,9k läst
F
Fred vom Jupiter: Jag har köpt Selitec på Bauhaus. De brukar ha några olika sorter inne.
1 svar · 1,2k läst
K
Kjell_G: Det kan vara en fråga för eventuell hyresvärd, man får göra jobb i lägenhet men kan tvingas återställa när man flyttar. Om du har bostadsrätt, ja, visst går det att lägga plastmatta. Det kräver lite arbete, det går inte att lägga direkt på klinkers. Enklast är om du kan spackla/flytspackla eller lägga ett tunt renoveringsgolv som mattan kan limmas/läggas på. Det finns lite
1 svar · 8,0k läst
T
tank77: Kapa ner sockeln några mm så att den blir lika hög som sockeln på klinkern när dom väl är på plats. Fråga snällt på någon brädgård om du får låna en bordsåg för att kapa ner sockeln.
2 svar · 4,7k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Jamen det beror väl på hur hög grunden är. Eftersom dessa grunder inte byggdes med avsikt att det skulle bli ett kryputrymme så brukar de i allmänhet vara ganska låga. Eller tänker du att man gräver ut nedanför grundstenarna? Detta med ventilering eller inte i krypgrunder - är inte det ett omtvistad fråga? Vissa menar att mögelrisken ökar då varm sommarluft kommer in i kall
6 svar · 9,0k läst
·
M
Moki: Det kan även vara så att det är använt fel skurmedel. Om man tex använder såpa så är den hinnbildande/filmbildande, och kan göra att det blir som du beskriver. Det kan som skrivet ovan bero på överdosering.
2 svar · 8,6k läst
M
Moki: Vilket snyggt golv!!
3 svar · 8,8k läst
·
nino
nino: limma 13mm golvgips med Ardex S48, ev så får du dra i någon skruv för att fixera skivorna men dom ska skruvas ur när s48an torkat.kapa till golvgipset så det är helt klart, blanda s48 och kamma ut med 8-10mm fixkam lägg i skivorna, låt torka, klart
7 svar · 10,6k läst
K
kingbudda: [citat] Tack för det utförliga svaret! Du har nog rätt i att man inte märker någon större färgskiftning om man inte jämför med exakt samma golv efter några år.
4 svar · 8,4k läst
R
Roundup: Jag tror man ska undvika att späda spacklet mer än rekommenderat, då kanske det blir skit med hållbarhet och sånt. Det är nog bättre att leta rätt på ett spackel som är utformat för riktigt tunna gjutningar, det borde vara väldigt lättflytande. För i princip ska det inte vara några problem med att lägga på ett lager till, se bara till att prima igen.
1 svar · 1,4k läst
S
sledgas: Jag la åldersbeständig plast innan foamen på mitt betonggolv med ingjuten golvvärme. Anledningen är att en betongplatta är fuktig under lång tid och den fukten vill du inte ha upp i ditt fina parkettgolv. Kanske är det inte lika farligt efter ett års uttorkning, men jag skulle nog ändå rekommendera det för att slippa tråkigheter framöver.
3 svar · 2,8k läst
H
Hur_göra: Rummet är ca 36 kvm, på golvet ligger ett fräscht golv med Furutiljor vilket gör att vi ogärna lägger in flytspackel i detta rummet. Ett alternativ vore att jämna av golvet så gott det går, slipa upp det och sedan använda golvet, d v s strunta i parkett i detta rummet. I dom andra rummen funderar vi på att ta upp furutiljorna helt och sedan regla upp med spånplattor och för att
2 svar · 3,4k läst
F
Feffe: Tack för svar! Nja, det går väl att slipa det befintliga, men golvet är lagt för att funka som vindsgolv, inte som golv som ""syns", dvs det är skarvat rätt fult och med stora glipor. Går det att sponta 15mm golv tro? Göra skåror på undersidan för att förhindra att golvet slår sig? Vad tror ni om kilsågat 15mm? Finns det nån anledning till varför det inte skulle fungera?
2 svar · 1,5k läst
wrang
wrang: Nu vart han här å det var inga problem med att göra som jag tänkt. skorstenen är 145cm på nedanvåningen så det är därför denna betong kommer upp som en bred klack. rökkanalen svänger sedan av så på denna våning är skorsten bara 120cm bred. Den rökkanal som är närmast kommer ändå inte användas för värme/eldning så fick även rekommendationen att borra upp ett 100mm hål
21 svar · 9,4k läst
·
nyttanvandarnamn_christer
nyttanvandarnamn_christer: Det finns avverkningssteg i metallbundna diamanter och det finns fenolsteg för polering (plast).....men det är till Htc slipen......inga skär, bara diamanter
15 svar · 7,2k läst
M
mholm: Jag skulle nog välja en skarvlist i ek, T-profil. Stilrent, snyggt och enkelt! [bild] Jag sitter själv i en liknande sits där jag i köket ska få till en övergång mellan svart klinker framför vedspis till vitbetsat/lackat furugolv. I nuläget tänker jag mig en skarvlist i T-profil som jag behandlar på samma sätt som golvet.
1 svar · 4,2k läst
·
S
supernasse: [citat] [bild] Jag tycker gärna att ett gammalt golv får se lite slitet ut men de här skadorna och spikarna skulle jag vilja fixa till
5 svar · 3,9k läst
·
N
Norrlandskusten: Är det ingen som vet något om konceptet? Eller är Platon den enda lösningen folk vågat testa sedan 2007? Jag är lite fundersam över hur mycket ventilation det blir mitt under ett (ej mekaniskt ventilerat) platon-golv. Lika fundersam är jag över flödesfördelningen under ett fläktventilerat platongolv. är den nära noll borde denna lösning funka...
7 svar · 11,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.