3 520 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Ups frigolit/betong, rimligt pris?
Hej
Ska lägga marrakech plattor på golvet i köket.
Hade idag en hantverkare här där vi pratade fram och tillbaka om hur vi skulle göra. Han pratade om att i stället för att lägga frigolitskivor/gips/golvvärme (el) och sedan flytspackel så skulle han direkt på plasten som ligger på sanden lägga något som ska heta UPS som är en blandning av frigolitkulor och cement, köra golvvärmen på det och sedan flytspackel (har googlar UPS utan att hitta något).
Är det vettigt?
Vad är ett vettigt pris på följande:
ca 7 cm UPS, på 8 kvm.
Flytspackel, ca 20 mm, på 8 kvm.
Fix och plattsättning på ca 4 kvm (ska inte lägga under bänkskåpen).
Fogning.
Jag kommer riva golvet ända ner till sanden. Golvvärmen kommer jag också göra.
Plattorna och golvvärmen har jag redan, hantverkaren ska köpa allt annat material.
Vad tror ni?
Tack,
/Johan
Ska lägga marrakech plattor på golvet i köket.
Hade idag en hantverkare här där vi pratade fram och tillbaka om hur vi skulle göra. Han pratade om att i stället för att lägga frigolitskivor/gips/golvvärme (el) och sedan flytspackel så skulle han direkt på plasten som ligger på sanden lägga något som ska heta UPS som är en blandning av frigolitkulor och cement, köra golvvärmen på det och sedan flytspackel (har googlar UPS utan att hitta något).
Är det vettigt?
Vad är ett vettigt pris på följande:
ca 7 cm UPS, på 8 kvm.
Flytspackel, ca 20 mm, på 8 kvm.
Fix och plattsättning på ca 4 kvm (ska inte lägga under bänkskåpen).
Fogning.
Jag kommer riva golvet ända ner till sanden. Golvvärmen kommer jag också göra.
Plattorna och golvvärmen har jag redan, hantverkaren ska köpa allt annat material.
Vad tror ni?
Tack,
/Johan
Det heter EPS cement, de övriga frågorna passar jag på.
Tack! Är EPS vettigt?
Vad tror ni om priset? Förmodligen kommer det bli såhär: Dag 1, gjuta EPS, Dag 2, Flytspackel, dag 3, plattsättning.
Känns ju som att dag 1 och dag 2 omöjligt kan ta 8 timmar, eller?!?
/ Johan
Vad tror ni om priset? Förmodligen kommer det bli såhär: Dag 1, gjuta EPS, Dag 2, Flytspackel, dag 3, plattsättning.
Känns ju som att dag 1 och dag 2 omöjligt kan ta 8 timmar, eller?!?
/ Johan
Nu höftar jag materialpriserna:
16 säckar EPS 3000 kr
14 säckar Flytspackel 2500 kr
1 säck fix (25kg) 200 kr
1 säck fog (5kg) 100 kr
Primer 200 kr
= 6000 kr
Första dagen med körning/förberedelser/avslut 4 timmar
Andra dagen med körning/flytning/avslut 4 timmar
Tredje och fjärde dagen körning/läggning/fogning/avslut 8 timmar
Alltså två arbetsdagar allt som allt. 16h x 500 kr = 8000 kr och ROT på detta ger en totalsumma på 4000 kr för arbetstimmarna.
Timmar och material = 10000 kr
16 säckar EPS 3000 kr
14 säckar Flytspackel 2500 kr
1 säck fix (25kg) 200 kr
1 säck fog (5kg) 100 kr
Primer 200 kr
= 6000 kr
Första dagen med körning/förberedelser/avslut 4 timmar
Andra dagen med körning/flytning/avslut 4 timmar
Tredje och fjärde dagen körning/läggning/fogning/avslut 8 timmar
Alltså två arbetsdagar allt som allt. 16h x 500 kr = 8000 kr och ROT på detta ger en totalsumma på 4000 kr för arbetstimmarna.
Timmar och material = 10000 kr
nja... dels behöver du inte prima EPSn innan flytspackling (även om man kan duscha på primer innan) och dels så bildar primern inte film på samma sätt på EPS som den gör på flytspackel eller betong
så nätet kommer inte att fastna nått vidare, med risk för att det kommer att flyta upp när du spacklar
så nätet kommer inte att fastna nått vidare, med risk för att det kommer att flyta upp när du spacklar
Klicka här för att svara