Hej!
Vi har 'på prov' rivit väggen mellan köket och vardagsrummet. I köket ligger plastmatta och i vardagsrummet golvet på bilden.
Är det någon som känner igen golvet och kan säga vad det kan tänkas vara? Tanken är att komplettera med ett par paket för att åtminstone täcka ytan där middagsbordet ska stå. Misstänker dock att golvet är gammalt och svårt att få fram...
Vi har 'på prov' rivit väggen mellan köket och vardagsrummet. I köket ligger plastmatta och i vardagsrummet golvet på bilden.
Är det någon som känner igen golvet och kan säga vad det kan tänkas vara? Tanken är att komplettera med ett par paket för att åtminstone täcka ytan där middagsbordet ska stå. Misstänker dock att golvet är gammalt och svårt att få fram...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkligen svårt. Hur tjockt är golvet? Det som var mest likt:
K-rautas 8,5 mm tjocka Viva Ek Natur
Om du mäter tjocklek, bredd och längd på plankorna kanske du kan gogla det.
Fast det ser inte ut som något ekgolv jag någonsin sett. Både rosa toner, vitt och brunt och grått. Är det någon blandning?
K-rautas 8,5 mm tjocka Viva Ek Natur
Om du mäter tjocklek, bredd och längd på plankorna kanske du kan gogla det.
Fast det ser inte ut som något ekgolv jag någonsin sett. Både rosa toner, vitt och brunt och grått. Är det någon blandning?
Tack för svaren!
Den där länken såg skapligt lik ut. Ljuset ger vissa variationer i färg och nyans.
Golvet är 1217x190x8 men det kan väl variera en del beroende på fuktighet? Ska googla när jag sitter vid dator nästa gång.
Tjockleken är 8, men tidigare ägare har sagt att de slipat golvet 2 gånger så vad kan ursprungshöjden ha varit?
(tillägg, bredden kanske anges med not/spont?)
Den där länken såg skapligt lik ut. Ljuset ger vissa variationer i färg och nyans.
Golvet är 1217x190x8 men det kan väl variera en del beroende på fuktighet? Ska googla när jag sitter vid dator nästa gång.
Tjockleken är 8, men tidigare ägare har sagt att de slipat golvet 2 gånger så vad kan ursprungshöjden ha varit?
(tillägg, bredden kanske anges med not/spont?)
Redigerat:
Det där är ett fanergolv. Alltså en tunn träfaner på spånskiva. Det går inte att slipa på annat sätt än att matta av lacken och lacka om (inte slipa bort ngt trä).
Jag skulle gissa att det är betsad ask. Ask har sånt liv (mycket olika färger/kontraster), men ask är normalt inte så rödaktigt.
Jag skulle gissa att det är betsad ask. Ask har sånt liv (mycket olika färger/kontraster), men ask är normalt inte så rödaktigt.
Jag kan tänka mig att instämma på det bara jag lyckas acceptera att förra ägarna blåste oss när dom sa att det troligtvis skulle gå att slipa en gång till. :-/Larsa skrev:
Men å andra sidan smärtar det då mindre att riva ut skiten och lägga in något nytt.
Klicka här för att svara

