hevi
hevi: Nu är den ju inte fuktkänslig, alltså att den inte tål vatten, utan mikroporös, alltså att den suger åt sig vätska. En sak som man bör veta om man planerar kalkstensgolv i hallen är att kalksten eroderas förutom av syra även de salter som är vanliga att använda som tösalt, dvs drar man in saltigt slask på vintern så kan det erodera golvet. Med rätt behandling av golvet efter
4 svar · 14,0k läst
nino
nino: ja det ska skarvas över regeln.
18 svar · 43,9k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Slitagetestet säger ju tyvärr ingenting om hur skarvar känns. Läs om våra Barlinek-erfarenheter här: http://www.byggahus.se/forum/golv/216498-lagga-nytt-golv-barlinek-parkett-5g.html Jag skulle inte rekommendera det, tyvärr.
6 svar · 11,6k läst
G
goodyear77: Tjena goldfish, beställde Siena-golvet (lackad, inte mattlack), och resultatet blev helt lysande i min mening, perfekta skarvar och lätt att lägga. När golvet låg utan säng etc på det så tyckte jag det såg väldigt fint ut, men hur det skulle skilja sig från Cremona är svårt att säga. Jag beställde bara en provbit av Cremona, och på det lilla jag såg så såg det väldigt likt ut
4 svar · 7,1k läst
K
kingbudda: Exakt, som du säger så vill man ju gärna ha ett riktigt tätt skydd på sitt golv. Så slipper man bry sig och oroa sig så fort gäster kommer hem och bli "överbeskyddande" hehe. Har kollat lite på bonas sortiment av lack: http://www.bona.com/sv/Professionella/produkter/Ytbehandling/Lacker/ MEN, hittade även olika typer av "refreshers" och underhållslack, som denna:
2 svar · 5,2k läst
M
Mats: Bilmaskin. 2.5 cm riktig betong är tungt.... Har precis bilat bort en liten puckel i min verkstad så jag är nyövad men fy fasiken vad det dammar.
7 svar · 3,0k läst
E
ewe_lindberg: Tack.
17 svar · 4,8k läst
·
E
17 svar · 4,8k läst
·
F
freddijonsson: De som finns på KGC har XL-Bygg fresk vet ja, kanske fler XL-Bygg har. Tror även Beijer har. Men som nån sa, dom bena är ganska ömtålig.
40 svar · 34,5k läst
·
nino
nino: ring till EPScement och hör vad dom tycker
5 svar · 12,0k läst
P
phosun: Ok, bra tips, det tål att fundera på!
2 svar · 4,4k läst
S
Siouxsic: Tack! Känns som en bra, prisvärd och framförallt väldigt enkel lösning, bara på med golvet direkt ovanpå - någon som kan uttala sig om kvalitén på denna produkt?
2 svar · 2,7k läst
nino
nino: mitt tips är att inte göra något, mattläggare är kinkiga så det kan bli helt fel om du börjar spackla vissa spacklar, vissa slipar och en del både slipar och spacklar... Ska man spackla så ska man använda ett cementbaserat fint handspackel typ Ardex A31, det torkar på 1-2h och är väldigt lättslipat
2 svar · 16,8k läst
nino
nino: det kan jag inte svara på, men ska du ha rörelsefogar så rekommenderar jag dom listerna istället för att kladda i silicone
5 svar · 5,9k läst
·
S
sukke2k: [citat] Pergo vet jag säkert iaf, sen har det varit nått mer märke men jag har ingen aning om vilket, jag har ju bara lagt in det och dragit därifrån sen, så jag kan inte göra någon större jämförelse förrutom vid själva läggningen men samtidigt så bör man väl utgå från att det iaf är varmare än laminatgolv.
3 svar · 2,0k läst
R
Roundup: Jag är ju ingen expert, men det låter väl som standardutförandet. Som du nämner finns ju alltid risk för fuktvandring vid oisolerad platta, så undvik organiskt på väggarna. Att det ligger plastmatta idag låter som ett klent bevis på att plattan är isolerad.
1 svar · 1,2k läst
M
MyE: Tusen tack för snabbt svar och för den bifogade länken! :)
3 svar · 1,3k läst
A
ArvCop: Hej Hyrde en betongslip (Flex ca 2,7 kg). Tog cirka 1 timma att slipa det lite jämnare. Ställde ett laservattenpass i ena hörnet och gick runt med tummstocken. Dammade inte så mycket som jag hade befarat. Fanns förvisso dammutsug på slipen som jag kopplade till Nilfisk dammsugaren. Därefter gjorde jag något mycket klokt, kontaktade en plattsättare som fick flytspackla det sista helt
22 svar · 10,5k läst
·
P
pbengtsson: Lägg OSBskivor på de ytor där det behövs , dessa skivor har du sedan till väggarna den dagen du lägger golv, tycker nog att du krånglar till det med att lägga tätt 28x120.
7 svar · 1,4k läst
B
brumbjorn: Verkar bra, dra upp platonmattan längs kanterna bara så att det ventilerar lite.
1 svar · 2,1k läst
nino
nino: det fanns/finns flytfog somkanske skulle funka
2 svar · 9,2k läst
·
F
Fred vom Jupiter: Det klassiska sättet är att sätta masonitbitar av lämplig tjocklek bakom listen med jämna mellanrum. Då hålls listen ut en bit ifrån väggen och luften kan passera.
1 svar · 5,1k läst
B
brumbjorn: Sanden har lagts för att jämna till golvet. Den kanske kan bytas ut mot flytspackel av någon sort. Vad är det som luktar? Sanden, träskivan, vinylen? Eller något under sanden? Är det inte bara att ta bort lager efter lager tills lukten försvinner?
1 svar · 2,0k läst
BiFuel
BiFuel: Är mattan gammal så kan det faktiskt vara så att den bryta ner och helt plötsligt börjar lukta illa. Händer oftast om man har problem med fukt.
3 svar · 1,3k läst
M
mry: Ja det nya golvet läggs flytande men det gamla sviktar och det är svikten jag vill åt. Det ser ut som att de gamla "reglarna" (spillbitar) är spikade ner i betongen och jag gissar att de släppt på vissa ställen.
4 svar · 1,1k läst
·
F
_Fjalar_: Har fått ett problem när jag skall lägga in ett 14 mm ekgolv i sovrummet. har en gammaldags låsning på balkongdörren vilken är beroende av en hake i golvet. Tyvärr får golvet plats ovanpå utan att dörrlåset slår i. Jag kan inte heller ta bort det tidigare golvet. Är det någon som har förslag? Tänkte om jag ska kapa klacken en bit och svetsa dit delen igen. Men känns som mycket
0 svar · 1,0k läst
·
Globetrot
Globetrot: Beställ på nätet annars, funkar utmärkt om man vet vad man vill ha.
6 svar · 2,2k läst
Sophie
Sophie: Bitarna på bild 1,2 och 4 är linoleumgolv. Tillverkad av linolja och pulveriserad kork som valsas fast på en juteväv. Brukligt var att man fernissade dessa men eftersom ditt hus inte är så gammalt kan det nog vara lackat med annat också. Gamla linoleummattor luktar ofta kräk. Vad det är på din tredje bild vet jag inte.
1 svar · 995 läst
·
P
p.lundgren: Du kan inte få upp dem på något annat sätt? Genom ett fönster eller så? Jag skulle köpa det billigaste jag kunde hitta och kapa det ute. Det blir lite spring men det kan det vara värt.
1 svar · 1,2k läst
M
Molin: Ok, tack så mycket!
2 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.