7 614 läst · 5 svar
8k läst
5 svar
Golvoljan torkade!
Igår oljade vi parketten med Faxe träolja. Vi strök ut oljan enligt instruktion, men lämnade golvet några timmar innan vi polerade. Tänkte att det var lugnt, eftersom det är olja... Tyvärr visade det sig att oljan blev så hård att den inte gick att polera för hand. Något vi absolut inte räknat med. Just nu har vi alltså ett helblankt och kladdigt golv i halva vardagsrummet...
Nån som har erfarenhet av samma problem?
Funderar på om ny olja kan lösa upp det som hårdnat eller om det går att polera med maskin...
Nån som har erfarenhet av samma problem?
Funderar på om ny olja kan lösa upp det som hårdnat eller om det går att polera med maskin...
Sådärja, nu är det nyslipat i vardagsrummet...
För den händelse att någon annan gör samma misstag så kan jag ju sammanfatta vår nyvunna kunskap i ämnet.
1) Använd bara"underhållsolja" i små mängder, de golvslipare vi pratat med menar att det är onödigt och att man istället kan nöja sig med "såpa" som återfettar golvet.
2) Om du använder underhållsolja från Faxe så låt det inte ligga längre än 15 minuter innan du polerar...
3) Om du missar det, så försök att så fort som möjligt få tag i en polermaskin, eller nån som kan köra en sån och försök att "öppna" olja ingen genom att hälla på mer och polera med maskin - verkar kunna funka i typ 1-2 dygn.
4) Om det inte funkar så var tipset från den som säljer Faxe-produkterna att blanda en del av deras "Trärens" med en del nafta och sedan försöka skrubba bort oljan med Scotch-brite och sedan olja igen - vi försökte för hand och det funkade bara fläckvis. Kan kanske funka med maskin men golvsliparn kände inte igen det trixet alls.
5) Om oljan inte kladdar längre utan blivit "glasartad" (golver ser ut att vara nylackat) så du rökt. Då är det bara att ringa en bra golvslipare...
För den händelse att någon annan gör samma misstag så kan jag ju sammanfatta vår nyvunna kunskap i ämnet.
1) Använd bara"underhållsolja" i små mängder, de golvslipare vi pratat med menar att det är onödigt och att man istället kan nöja sig med "såpa" som återfettar golvet.
2) Om du använder underhållsolja från Faxe så låt det inte ligga längre än 15 minuter innan du polerar...
3) Om du missar det, så försök att så fort som möjligt få tag i en polermaskin, eller nån som kan köra en sån och försök att "öppna" olja ingen genom att hälla på mer och polera med maskin - verkar kunna funka i typ 1-2 dygn.
4) Om det inte funkar så var tipset från den som säljer Faxe-produkterna att blanda en del av deras "Trärens" med en del nafta och sedan försöka skrubba bort oljan med Scotch-brite och sedan olja igen - vi försökte för hand och det funkade bara fläckvis. Kan kanske funka med maskin men golvsliparn kände inte igen det trixet alls.
5) Om oljan inte kladdar längre utan blivit "glasartad" (golver ser ut att vara nylackat) så du rökt. Då är det bara att ringa en bra golvslipare...
Medlem
· Korpilombolo
· 3 441 inlägg
Tråkigt att ni behövde gå den "hårda vägen".
Det lönar sig ofta att kolla instruktionerna i förväg.
Det lönar sig ofta att kolla instruktionerna i förväg.
Medlem
· Stockholm
· 4 328 inlägg
Jag ojade golvet med en riktigt dyr hartsrik olja, nu efter 12 år är golvet fortfarande perfekt!
Läs på bättre innan och snåla inte på oljan! jag såpskurar golvet ett antal gånger varje år.
Glädjs åt att ni valde olja istället för lack ;-)
Läs på bättre innan och snåla inte på oljan! jag såpskurar golvet ett antal gånger varje år.
Glädjs åt att ni valde olja istället för lack ;-)
blir golvet blankt av torkad olja så måste man inte göra en fullständig golvslipning, vi "räddade" ett golv som någon klåpare hade olja, genom att slipa över golvet med ett fint slipnät på polermaskin
Blir kanske inte 100% men det funkar
Blir kanske inte 100% men det funkar
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Thuja brabant - gula och torkade grenar
Frågor och svar om trädgård -
Hur göra med smaragden när den är full med torkade blad i mitten?
Häckar, Buskar & Träd -
uttorkade äppelträd
Häckar, Buskar & Träd -
Hur målar jag om uttorkade fönsterkarmar?
Fönster & Dörrar -
Grundoljan torkade för länge innan grundfärg
Färg, Måla & Tapetsera