36 699 läst ·
17 svar
37k läst
17 svar
Nytt golv men problem med gamla listerna! Ta bort eller inte? Smyglist? (Bråttom).
Hej alla Byggare! Nu är det så att jag har köpt min första bostadsrätt och golvet är av linoleum och tänker därför byta det till ett trägolv Ek Lackad 3-Stav (Se bild).
Nu till mitt problem listerna verkar sitta som berget och jag har inte verktyg hemma till att bryta loss dem. - Vet inte om jag vågar bryta loss dem heller eftersom "böjen" på ena hörnet finns där och det verkar inte finnas böjda lister att köpa? Så mina frågor är.
1. Kan jag låta dem sitta kvar och såga upp "sockeln" och skjuta in mitt nya klickgolv och på så sätt slippa riva listerna och ändå få det snyggt?
2. Smyglister? Finns det böjbara smyglister? och hur mycket "fulare" blir det med dem?
3. Om ja ska riva bort alla lister, hur går jag tillväga? Kofot? Det ligger en antenkabel på klistrad på ena listen oxå vilket för det första inte är snyggt men den kommer ej synas ändå eftersom soffa och säng kommer stå emot den väggen. - Men om jag river listerna måste jag ju lösa det där med kabeln oxå.
Hoppas på svar då golvet skall läggas på fredag!
Här är hörnet jag har problem med - golvläggaren kan ju såga alla socklar så golvet kommer under eller hur? visst det kanske kostar lite extra men snyggare så än smyglist?
Här är golvet!
Tack
/M
Nu till mitt problem listerna verkar sitta som berget och jag har inte verktyg hemma till att bryta loss dem. - Vet inte om jag vågar bryta loss dem heller eftersom "böjen" på ena hörnet finns där och det verkar inte finnas böjda lister att köpa? Så mina frågor är.
1. Kan jag låta dem sitta kvar och såga upp "sockeln" och skjuta in mitt nya klickgolv och på så sätt slippa riva listerna och ändå få det snyggt?
2. Smyglister? Finns det böjbara smyglister? och hur mycket "fulare" blir det med dem?
3. Om ja ska riva bort alla lister, hur går jag tillväga? Kofot? Det ligger en antenkabel på klistrad på ena listen oxå vilket för det första inte är snyggt men den kommer ej synas ändå eftersom soffa och säng kommer stå emot den väggen. - Men om jag river listerna måste jag ju lösa det där med kabeln oxå.
Hoppas på svar då golvet skall läggas på fredag!
Här är hörnet jag har problem med - golvläggaren kan ju såga alla socklar så golvet kommer under eller hur? visst det kanske kostar lite extra men snyggare så än smyglist?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är golvet!
Logga in
Skapa konto
Tack
/M
Du kan såga upp med exempelvis ett multiverktyg men att få det snyggt känns tveksamt. Den normala lösningen är att lägga golvet med distans (5-8 mm) mot befintliga socklar och sedan sätta en kvartsstav mot golvsockeln och golvet.
Kvartsstav finns i olika dimensioner.
Kvartsstav finns i olika dimensioner.
Hej tack för snabbt svar! Han som skall utföra arbetet är utbildad golvläggare så jag litar på honom att det blir snyggt att såga upp dem med multiverktyg det var hans förslag då han sa att det kan bli riktigt svårt att hitta en böjd list. Normala lösningen som du föreslog med kvartstav är väl det som kallas smyglist?jtl skrev:
/M
Nej,
Kvartsstav (eller kvartslist) är en 1/4 av en rundstav
Smyglist kan ha lite olika former men påminner om en golvsockel i miniatyr.
Här finns en del tips om lister:
http://www.byggbeskrivningar.se/montera-lister-och-profiler
Kvartsstav (eller kvartslist) är en 1/4 av en rundstav
Smyglist kan ha lite olika former men påminner om en golvsockel i miniatyr.
Här finns en del tips om lister:
http://www.byggbeskrivningar.se/montera-lister-och-profiler
Jag har svårt att få till vinkeln på bilden TS lagt upp men som jag tror ser inte rundningen speciellt stor ut. Jag hade testat att gera kvartsstaven 45 grader och se hur stort tomrummet blir bakom mot rundningen. Blir det inte för stort så hade jag fortsatt och fyllt med mjukfog...Jojx81 skrev:
Kanske är det min teknik med multiverktyget som är bristande men jag skulle inte klara att kapa en list på längden med en sådan precision att det ser ok ut att skjuta in ett golv under. Skulle ändå sluta med att jag behöver lägga en list eller fogmassa för att dölja mina ingrepp
Men om golvläggaren föreslår TS det så tycker jag absolut det är ett alternativ. Det är inte värre än att det kommer ha kostat lite extra tid. Alternativet med kvartsstav finns alltid kvar.
Fast det går väl inte skjuta in golvet på bägge sidor om rummet, man måste ju kunna vika ner själva golvet då man lägger det.
Tja! Hur kan jag mäta vinkeln på lättaste sätt? Har inga direkta verktyg. Kvartsstav är en kapad rundatav va? Menar du att jag ska låta sockeln sitta och sedan låta han såga in golvet under sockeln i de runda hörnen?jtl skrev:Jag har svårt att få till vinkeln på bilden TS lagt upp men som jag tror ser inte rundningen speciellt stor ut. Jag hade testat att gera kvartsstaven 45 grader och se hur stort tomrummet blir bakom mot rundningen. Blir det inte för stort så hade jag fortsatt och fyllt med mjukfog...
Kanske är det min teknik med multiverktyget som är bristande men jag skulle inte klara att kapa en list på längden med en sådan precision att det ser ok ut att skjuta in ett golv under. Skulle ändå sluta med att jag behöver lägga en list eller fogmassa för att dölja mina ingrepp
Men om golvläggaren föreslår TS det så tycker jag absolut det är ett alternativ. Det är inte värre än att det kommer ha kostat lite extra tid. Alternativet med kvartsstav finns alltid kvar.
Såhär löd diskussionen med golvläggaren.
jag: Har funderat på om man ska ta bort listerna eller inte hela natten. - men såhär ser ju kanten ut som sagt finns d rundade lister?
Han; det gör du som du vill. det finns inte rundad lister för hörn jag kan såga in golvet under sockeln i dom runda hörnen.
Jag: Ok så är då går d inte att bryta loss dessa och sätts nya utan antingen såga upp de befintliga socklarna å lägga in golvet under eller sätta dit smyglister? För smyglist finns som böjlig eller?
Han; ta lost hörnt försiktigt eller så sätter du smyglist eller så sågar jag in golvet under sockeln.
Jag: Ok låter de sitta då så får du såga upp dem och så löser det sig för tror de sitter stenhårt i betongväggen nämligen.
Han: okej blir bra de.
-------
så jag funderar på att ge han fria händer och göra det på bästa sätt å som han tror blir snyggast trots allt en polarens kusin som ska lägga så litar på honom.
/M
Såhär såg det ut efter några timmar.
Såhär blev resultatet ett par timmar senare!
Jag blev riktigt nöjd ! - Nu måste jag bara sätta upp smyglister och lite annat småfix.
Logga in
Skapa konto
Såhär blev resultatet ett par timmar senare!
Logga in
Skapa konto
Jag blev riktigt nöjd ! - Nu måste jag bara sätta upp smyglister och lite annat småfix.