1 087 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Nytt plankgolv på befintligt parkett
Hej
Har försökt leta runt, men behöver ändå hjälp!
Har ett hus byggt 1935, det renoverades 1963 och då lades plastmatta in i köket på bef plankgolv med masonit emellan (känner vågorna). Vardagsrummet har parkett från 1963 som knarrar ljudligt!
Vi kommer att öppna upp mellan rummen delvis och lägga på ett plankolv som är 135x25 mm.
Vad tror ni om att endast skruva fast parketten i trossbotten? Hur ska det nya golvet läggas?
Limma/flytande? Lump? Skruva varje planka? Kloka förslag önskas.
Har hört så många åsikter att jag blir alldeles vimmelkantig... Och nu har det nya köket kommit, så i veckan inleder vi renoveringen!
Tack på förhand//Rikard
Har försökt leta runt, men behöver ändå hjälp!
Har ett hus byggt 1935, det renoverades 1963 och då lades plastmatta in i köket på bef plankgolv med masonit emellan (känner vågorna). Vardagsrummet har parkett från 1963 som knarrar ljudligt!
Vi kommer att öppna upp mellan rummen delvis och lägga på ett plankolv som är 135x25 mm.
Vad tror ni om att endast skruva fast parketten i trossbotten? Hur ska det nya golvet läggas?
Limma/flytande? Lump? Skruva varje planka? Kloka förslag önskas.
Har hört så många åsikter att jag blir alldeles vimmelkantig... Och nu har det nya köket kommit, så i veckan inleder vi renoveringen!
Tack på förhand//Rikard
Jo jag vet att det finns en hel del inlägg om ämnet, men om det finns någon vänlig själ som kunde hjälpa oss så vore det högst tacksamt.
Okej... Ingen vill dela med sig, då går jag på känn. Försöker hitta reglarna i det knarrande parkettgolvet o skruvar fast detta ordentligt, sen lägger jag det nya golvet vinkelrätt mot befintligt golvs längdriktning, dvs parallelt med trossbotten. Skruvar det nya golvet i noten dikt mot underlaget o hoppar över underlagsfoam.
Det är i vart fall tanken.
/Rikard
Det är i vart fall tanken.
/Rikard
Klicka här för att svara