7 155 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
slipa bort papp från källargolv i betong???
Sida 1 av 2
I vår källare fanns nyligen ett uppreglat golv som jag nu har rivit bort.
Under golvet ser det ut som att det ligger någon typ av papp och klister mot betongplattan, antagligen tänkt fungera som någon fuktspärr.
Jag har tänkt flytspackla golvet och funderar på hur jag lättast får plattan ren från detta?
ca 25kvm golvyta.
golvslip?
Betongfräs?
Funderade på en giraffslip med grovt papper, men risken är väl att det geggar igen.
Någon som har erfarenhet av detta?
//Jimmy
Under golvet ser det ut som att det ligger någon typ av papp och klister mot betongplattan, antagligen tänkt fungera som någon fuktspärr.
Jag har tänkt flytspackla golvet och funderar på hur jag lättast får plattan ren från detta?
ca 25kvm golvyta.
golvslip?
Betongfräs?
Funderade på en giraffslip med grovt papper, men risken är väl att det geggar igen.
//Jimmy
Jag vill tipsa om tråden fattigmansbetongfräs.Montören skrev:I vår källare fanns nyligen ett uppreglat golv som jag nu har rivit bort.
ca 25kvm golvyta.
golvslip?
Betongfräs?
//Jimmy
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/87023-fattigmansbetongfras.html
eller så hyr du en golvfräs OCH dammsugare från tex cramo, golvet får en ganska grov yta efter fräsningen så flytspackling är ett måste. Tänk på att använda flyt som tål tillskjutande fukt, för jag antar att du inte har isolerat under?
Har kikat på "fattigmansfräsen" men jag tror att pappen kommer att gegga igen diamantskivan..
Funderade på en golvfräs men väljer gärna en billigare lösning om jag hittar någon (brukar svida i plånboken när man skall betala slitage på hyrda diamantslipar)
Det skulle inte kunna gå med en 180mm vinkelslip med korn 60 papper eller liknande?
Skall använda byggluftrenare vid arbetet, så det gör inget om det dammar mycket.
Funderade på en golvfräs men väljer gärna en billigare lösning om jag hittar någon (brukar svida i plånboken när man skall betala slitage på hyrda diamantslipar)
Det skulle inte kunna gå med en 180mm vinkelslip med korn 60 papper eller liknande?
Skall använda byggluftrenare vid arbetet, så det gör inget om det dammar mycket.
golvfräsen som jag menar har inte diamant slipstål utan det är mer en vals med metallbrickor som slår mot betongen
Kolla med uthyrningsfirman vad hyran ligger på innan du ratar det...
Med golvfräs så ska du absolut hyra en dammsugare, byggluftrenaren kommer inte ha en chans
Kolla med uthyrningsfirman vad hyran ligger på innan du ratar det...
Med golvfräs så ska du absolut hyra en dammsugare, byggluftrenaren kommer inte ha en chans
Medlem
· Halland
· 26 inlägg
Spola golvet rikligt med vatten så geggar det inte igen , sedan får du skyffla upp papp/betongmassan med en skyffel och skottkärra.
Medlem
· Halland
· 26 inlägg
Hyr en Htc slip på Cramo eller liknande den fungerar bättre än en fräs om det bara ligger ytligt. Har du 3fas och en tung maskin så gör maskinen jobbet åt dig.
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Har du kollat så det inte är asbesthaltigt lim/papp? vAnligt förr och definitivt inte nyttigt att slipa i utan rejäl skyddsutrustning. Ta ett prov på papp och lim och lämna in för analys.
Medlem
· Halland
· 26 inlägg
Oavsett vad det är så måste det bort, slipar du torrt så måste du ha en 3fas dammsugare och godkänt från hyrfirman att suga asbest, slipar du vått så behöver du ingen dammsugare alls och asbest är ofarligt i detta stadie. ( se till att det är blött när du skyfflar upp det bara) och försegla med dubbla säckar.
Medlem
· Halland
· 26 inlägg
Ok såg inte ditt tidigare inlägg, men se till att ha en ordentlig dammsugare för det dammar något förskräckligt annars. Och "puffa" dammsugaren varje kvart-halvtimma så det inte sätter igen filtrerna.
använd metallsteg om du bara skall ha bort lim/pappen...typ cx2 , tre steg på varje skiva bör räcka.
ett tips är att sätta fullt med steg på alla skivorna, då sliter det mindre på stegen, för dom tar betalt per sliten millimeter .
använd metallsteg om du bara skall ha bort lim/pappen...typ cx2 , tre steg på varje skiva bör räcka.
ett tips är att sätta fullt med steg på alla skivorna, då sliter det mindre på stegen, för dom tar betalt per sliten millimeter .
Som Nino skrivit, betongfräs och dammsugare. Jag hyrde en Arx från Cramo http://www.cramo.se/Web/Core/Pages/WebDepotProduct.aspx?id=32380&epslanguage=SV
Den har ståltrissor som slår mot betongen och det blir intet slitage som man måste betala för. Maskinen kostar bara hyran. På en dag slipade jag ca 80 kvm och då hade jag variernade underlag som satt fast på betongen, den klarde allt. Dock kommer den inte åt närmre väggen än 100 mm så vinkelslipen måste fram för att ta det sista.
Den har ståltrissor som slår mot betongen och det blir intet slitage som man måste betala för. Maskinen kostar bara hyran. På en dag slipade jag ca 80 kvm och då hade jag variernade underlag som satt fast på betongen, den klarde allt. Dock kommer den inte åt närmre väggen än 100 mm så vinkelslipen måste fram för att ta det sista.
Medlem
· Halland
· 26 inlägg
Hmm, hur djupt vill gräva i betongen ? Jag använder bara fräsen när jag vill nivelera eller jämna ut extrema nivåskillnader eller sänka nivån på ett golv! Du får nog göra lite som du tycker passar dig tror jag.