Golv
tlundberg: Varuhuset som ligger närmst mig har inte 21 mm i lager. Så valet blir enkelt. Det blir 27 mm tjockt golv!
Fredrik Å: Lämna plastmattan.
bultis: Ingen som vet vad detta heter -och var kan köpas- i Sverige? Tack!
Klicka: Kanske måste prima först. Och sen kanske det går med husfix.
Nanet: Jag tog en elhyvel och bandslip för att få ner alla toppar. Sedan fyllde jag i de värsta dalarna med lumpapp. Drog även fast golvet med golvskruv och det blev rätt bra, knarrar lite på något ställe. Betydligt bättre än innan!
Klicka: Komplettera din manuella såg med en sådan här så stör du inte grannarna med en elektrisk såg :cool: http://www.axminster.co.uk/axcaliber-mt1-mitre-trimmer-prod858421/ Man kan hyvla av jäkligt tunna bitar för att trimma in listerna perfekt. Men akta fingrarna, supervass. Men google också baseboard coping så ser du hur du löser problemet med innerhörn snyggt utan att behöva gersåga
nyttanvandarnamn_christer: Vad jag förstod efter jag skrivit mitt svar, slipningen står för glansvärdet och kemet står för skyddet.
Fred vom Jupiter: Jag såg en annons om Pergogolv för 99 kr/kvm och drog iväg för att köpa. Den sorten såg extremt billig och usel ut så jag lade på lite grann och fick mer struktur, matt yta och snyggare färg. Killen i butiken hjälpte till att lasta i bilen. Jag hade med fru och två vilda barn som röjde så jag hann inte prata så mycket med säljaren. När jag lastade ur såg jag att det inte stod
Jonas_bz: Jag är kluven om jag gillar 5GS-systemet eller inte, men det går snabbt att lägga, endast en regelstump (~45x70x400 för att knacka ihop långsidorna) samt en liten spårskruvmejsel (för att trycka in/låsa "kammen" i kortsidorna). Slutbrädorna kräver sitt "specialverktyg" i vanlig ordning (z-format plattjärn). Det är mycket viktigt att kolla i vilket läge "kammen" befinner sig innan
WaldenWoods: Ja, det borde vara lugnt. Är det isolerat på utsidan, och i så fall med vad? Om det inte är isolerat riskerar du få en kall gillestuga.
nino: på golvspån ska du ha minst 12-13mm flytspackel för böjstyvheten +klinker tjocklek ca 10mm + någon mm för fixet så ca 25mm över golvspånet kommer överkant klinker ligga
Ungrim: Hej! Ska lägga in ett 27*158 furugolv. Står på förpackningen att golvet ska ligga i rumstemperatur (20°) i 7 dygn innan det läggs. Nu ska detta dock läggas i en stuga. Stugan ska vara kallställd på vinterhalvåret. Vad händer om man lägger det nu när det bara är en ~12° istället? Att det blir lite springor är inget problem då vi gärna vill ha det så. Men blir det extrem stora
Styrman_jansson: Pratade precis med golvsliparen. Han skulle komma och slipa av det en gång till och lacka på. Han föreslog att han skulle ta det efter vi målat klart. Inga problem verkade det som. Trevligt med bra hantverkare!
Ingenjören: Om Rappgo säger att de haft just denna behandling i många år låter det väl som att det är återförsäljaren som lurat er snarare än Rappgo....? Vad jag minns från när jag letade trägolv kunde man få alla Rappgo:s träslag obehandlade om man ville men då ser väl i och för sig ekgolvet lite annorlunda ut, svart ek är väl svårt att åstadkomma utan någon form av behandling...
s98carl: Just det, det är spårade golvspån där slangen ligger i aluprofiler. Ovanpå det, foamplast och sen lumppapp. Spånen är nylagda och jag kan bara dra slutsatsen att det är golvplankorna i sig som knarrar, inte spånen. De är ockdå limmade mot bjälklaget. Misstänker att det finns höjdskillnad mellan golvbjälkarna därav att golvet lutar + att innerväggarna är satta uppe på de gamla
nino: finns säkert angivet i bygg AMA, toleransen på golvet alltså ju planare golvet är dessto enklare att få ett bra slutresultat
MattiasT: Jag bor i ett nyproducerat radhus sedan några månader. Det upptäcktes att sovrummen på övervåningen, ett i varje kortända, lutade dryga 2 cm in mot hallen i mitten av huset, för att åtgärda denna lutning har byggaren låtit undergolv + golvvärme ligga kvar, ovanpå golvvärmen har det byggts på med masonit och lumppapp, detta har medfört att nivåskillnaden vid dörren mot hallen
Pegasuz73: Visst har det varit uppbrutet. På origanalbjälklaget (en bilad stock) så har det slagits en regel på c:a 1 tum eller 1,5. Golvets originalhöjd kan skymtas under trappen på en av bilderna. Isoleringen är dåligt lagd och mest småbitar.
thunderace: Hej Ja den är precis så enkel som den sägs vara, dock så är den inte lika effektiv som en bandslip på gott och ont fördelen är att du inte riskerar skada ditt golv när du slipar nackdelen är att det tar längre tid på ojämna golv eller golv med hård lack du slipper även använda en kantlip vilket är skönt
Sommartorparn: Testade lite omväxlande med varm kastrull o is i handduk. Inte märktes det någon större skillnad. Hur länge ska man hålla det varma respektive kalla? Hur mycket värme tål ett linoleum?Funderar testa m strykjärn.
seniorkonsult: Jag tror det bara är att slipa och behandla igen med Timbrex alt Osmo hårdvaxolja. Det finns även blekande samt vitaktiga produkter. Fint bliré! Och satinlent. http://www.timberex.com/products, http://www.welinoco.com/ytbehandling-inomhus/osmo-hardvaxolja-losningsmedelsfri-c-438-1.aspx :thumbup:
prototypen: Skär av det tunnaste av stickan och limma resten. Protte
aning: Jag undrar hur man kan bygga in altanen till en veranda istället? Går det att lägga ett nytt golv på den befintliga trallen. Trallen ligger tätt ihop, men det är lite ojämnt. Jag funderade hur det blir med isolering och sånt om det inte är tätt och kommer det in fukt? Tips på hur man kan göra eller måste jag riva det gamla golvet?
Albireo: Hej! Vi har slipat vårt parkettgolv av Ek (och det blev bra) Nu ska golvet skyddas med någon lack eller hårdvax. Vad blir bäst när minsta framtida underhåll önskas? //Jan
Tyrström: Alternativt låna/hyra en parkettfräs av någon golvfirma. Vet dock inte hur det funkar med lamellbitar. Då fräser du not/spont smidigt.
Fabba: Tack, det blev väldigt bra med pensel. Asdåligt med mopp …
MathiasS: [citat] Du ska blanda väldigt lite så det är inte ett problem. Du kan använda skruvdragaren. Eller så blandar du manuellt.